2007. október. 10. 14:40 MTI Utolsó frissítés: 2007. október. 10. 14:41 Gazdaság

A MÁV adóssága az év végére várhatóan 267 milliárd forintra csökken

A MÁV 314 milliárd forintos hitelállománya az év végére várhatóan 267 milliárd forintra csökken a most folyó pénzügyi konszolidáció eredményeként - közölte a vasúttársaság kommunikációs igazgatósága.

A MÁV tájékoztatása szerint a tőkehelyzet rendezésére kapott 111,6 milliárd forint és a nemrégiben elhatározott 62,8 milliárd forint költségvetési többletforrás áll a társaság rendelkezésére. Az idén 35,6 milliárd forint az esedékes hiteltörlesztés, amit a MÁV a tőkerendezés segítségével teljesít, és további 12,3 milliárd forinttal csökkentik a folyószámla-hiteleket. A büdzséből kapott többlet ad lehetőséget további 60,4 milliárd forint hiteltörlesztésre.

A vasúttársaság szeptember végén jelentett be egy 50 milliárd forint összegű kedvezőtlen kondíciójú hitel törlesztését, jelezve, hogy az év során még további hasonló lépésekre kerül sor. A MÁV hozzátette: a szerényebb mértékű hitelállomány-csökkenés oka az idei jelentős, a szolgáltatási színvonal emelését eredményező beruházások - főleg - hitelből történő finanszírozása.

A MÁV az idei költségvetési törvény előirányzata alapján 97,9 milliárd forint költségtérítéssel számolhatott, de a kormány ezt további 62,8 milliárd forint többlettámogatással 160,7 milliárd forintra emelte. Ez az összeg a duplája a 2006. évinek - jegyzi meg a MÁV kommunikációs igazgatósága.

A 160,7 milliárd forint éves költségvetési forrásból 66,3 milliárd forintot kap július elsejétől működő és személyszállítással foglalkozó MÁV Start Zrt., a MÁV Zrt. pedig 94,4 milliárd forintot. Ennek egy része szintén a személyszállítási közszolgáltatás finanszírozását szolgálta az első félévben, a MÁV Start működésének megkezdése előtt. A többi a pályafenntartást és a hiteltörlesztést finanszírozta.

A jövő év kiemelt célja a szolgáltatás színvonala és a hatékonyság növelése, nemcsak költségmegtakarítással, hanem az üzleti bevételek növelésével. A MÁV csoport legnagyobb bevételi forrása a szállításhoz kapcsolódó menet-, pályahasználati- és vontatási díjak, valamint a személyszállításhoz és a vasúti pálya működtetéséhez kapott állami költségtérítés.

A parlament előtt lévő jövő évi költségvetési törvényjavaslatból az derül ki, hogy helyközi személyszállítási közszolgáltatások és a vasúti pályahálózat működtetétésének költségtérítésére 135,502 milliárd forintot irányoznak elő, de azt nem lehet tudni, hogy ebből mennyit jut a vasúti- és mennyit a közúti személyszállításra. A törvényjavaslat szerint ez teszi lehetővé a közszolgáltatás megrendelőjének, hogy a szállítás módjától függetlenül fizethessen a helyközi személyszállítást végző közszolgáltató társaságoknak. A megemelt előirányzat és a közösségi közlekedés folyamatban lévő átalakítása az EU-konform finanszírozást szolgálja - áll a költségvetési törvényjavaslatban.

Az idei költségvetési előirányzat még a vasúttársaságok személyszállítási közszolgáltatásainak és a pályahálózat működtetésének költségtérítéséről szólt 102,9 milliárd forint értékben, amiből a MÁV 97,9 milliárd forintot kapott.

zöldhasú
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.