Lesz-e uniós pénz a 4-es metróra?
Jelenleg háromoldalú tárgyalások folynak a Budapestre tervezett 4-es metró megvalósításának részben EU-támogatásokból történő finanszírozásáról, annak lehetőségeiről a főváros, az Európai Bizottság és a magyar kormány között - tudatta a Fejlesztéspolitikáért Felelős Kormánybiztosság.
A projektgazda főváros és a kormány közel állnak az új finanszírozás elveinek véglegesítéséhez, amelyekről ennek megfelelően a kormány egyeztetést kezdett a bizottsággal, amely a napokban ismertette tárgyalási pozícióját a projekt finanszírozásával kapcsolatban, az ebben foglalt észrevételeket a következő hetekben tárgyalják meg a szakértőkkel. Ennek során figyelembe veszik a fővárosi önkormányzat vezetése által a projekt megvalósításáról elrendelt vizsgálat eredményeit - hangsúlyozta közleményében a kormánybiztosság.
A kormány a tárgyalások során azt az álláspontot képviseli, hogy a projekt megvalósítása a magyar költségvetésnek nem kerülhet többe, mint amennyi az erről hozott eredeti kormánydöntésben szerepel. Az uniós források bevonása jelentősen csökkentheti a költségvetési terheket. Csak kerek egész projekt megvalósításában vagyunk érdekeltek, meg kívánjuk akadályozni, hogy a program egyes elemeit kimazsolázzák és csak azokat támogassák - teszik hozzá.
Mint írják, a metróberuházásról, mint egyedi projektről folyó brüsszeli egyeztetés nem függ össze és így nem is hátráltatja sem az Új Magyarország Fejlesztési Tervről, sem az operatív programokról szóló tárgyalásokat az EB és a magyar kormány között, amelyek az eredeti terveknek megfelelően, jó ütemben haladnak.
A Főpolgármesteri Hivatal főpolgármester-helyettesi irodája is közleményben tudatta: jelenleg is folynak az egyeztetések a főváros szakértői, a kormány képviselői és Brüsszel illetékesei között, hogy mekkora összeggel és milyen formában támogatja az EU kohéziós alapja a 4-es metrót. Az Európai Unió a 4-es metrót a közösségi közlekedés fenntarthatósága, a kötött pályás közlekedés szolgáltatási színvonalának javítása és a légszennyezettség csökkentése szempontjából szükséges beruházásnak tartja - hangsúlyozzák.
A közleményben kiemelik: a kormány, a főváros vezetése és a koalíciós pártok egységesen kiállnak a 4-es metró megvalósítása mellett, hiszen az új metróvonal alapjaiban változtatja meg Budapest életét. A beruházás nyomán megújul az állomások környezete: csökken a forgalom, tisztább lesz a levegő. A felszín alatt pedig gyorsabb, csendesebb és biztonságosabb lesz a közlekedés.
Az Európai Unióval folytatott tárgyalások nem érintik a jelenleg is zajló építési munkálatokat. A támogatási szerződések megkötése hónapokat vehet igénybe, ám addig a 4-es metró beruházás a kormány és a főváros által elfogadott, törvényben rögzített feltételek alapján folytatódik - teszik hozzá.
Az Index információi szerint az Európai Bizottság szigorú feltételekkel, a vártnál sokkal kisebb mértékben finanszírozná a 470-500 milliárdos metróberuházást, és "az unió a metró újrakalkulált, rossz gazdasági mutatói miatt nem lelkesedik a projektért".
Az internetes portál úgy tudja, az Európai Bizottság 400-500 millió eurót (100-120 milliárd forintot) meghaladó mértékben nem támogatná a projekt első szakaszát, a Bosnyák tér és Baross tér közötti második szakaszról pedig egyelőre nem akarnak hallani. A kormány és a főváros eredeti elképzelései szerint a közlekedés operatív programban 340 milliárd forinttal szereplő metrót az EU 70-80 százalékban, 240-270 milliárd forinttal támogatta volna. Az Európai Bizottság delegációja legutóbb a múlt héten tárgyalt Budapesten.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.