Szóljon hozzá a magyar jövőhöz!
A kormány elfogadta, és társadalmi vitára bocsátotta az Új Magyarország Fejlesztési Tervet (ÚMFT), illetve benyújtotta a parlamentnek a jövő évi költségvetés tervezetét. Ebből nagy vonalakban látszik, hogy miféle elképzelései vannak a végrehajtó hatalomnak a közpénzek elosztásáról és a makrogazdasági folyamatokról. Ön egyetért e javaslatokkal, vagy más pályát jobbnak tartana? Egyáltalán milyen Magyarországot képzel felépítendőnek? Mit kezdjünk velük, ha megnyílnak az uniós források? Arra bíztatjuk, hogy november végéig mondjon véleményt e cikk fórumában, vagy küldje el e-mailben szerkesztőségünknek gondolatait.
Magyarország 2006 vége. Rengeteg a kérdőjel © hvg.hu |
Új Magyarország Fejlesztési Terv |
A HVG elemzését itt olvashatja. |
A 2007-es költségvetés tervezete |
A HVG elemzését itt olvashatja. |
Az egész európai jólétét fenyegető globalizáció hatásainak elhárítására az unió például a lisszaboni programban éppen a legversenyképesebb térség kialakításának igényét fogalmazta meg. (S bár az eredeti ütemtervtől és célkitűzésektől egyelőre messze lemaradt a valóságos fejlődés, a célok egy előre nem változtak, s ezek elérésére a legutóbbi EU-csúcson például központi európai technológiai intézet létrehozását határozták el.)
De arra sem érkezett válasz egyik oldalról sem, hogy Magyarország számára melyik megoldás lehet az üdvözítőbb – az egyszerűség kedvéért – az ír vagy a finn példa. Előbbi multinacionális cégek minél könnyebb megtelepedését és termelésbeállását megkönnyítő környezet kialakítását célozza, amely sok adót és növekvő jólétet eredményez, amiből kialakulhat a nemzetgazdaság gyors növekedése, az ország gazdagodása. Ezzel szemben a finn modell szerinti fejlődés az élet minden területének alapos és igen hatékony megszervezésén alapulva a hagyományos iparágakban is lehetővé teszi jó minőségű termékek meg szolgáltatások előállítását, illetve széleskörű exportját. Ennek a feltétele azonban a messzire tekintő tervezés, a társadalmi értékekben és a fejlesztési célokban való közmegegyezés.
Nem sokat tudunk arról sem, hogy mi volna a foglalkoztatási helyzet javításának és a társadalombiztosítási ellátások fenntartásának a hasznosabb, de ami sokkal fontosabb, elfogadottabb útja. Vajon, ha a szabályokat úgy alakítanák át, hogy minél több magyar állampolgár legyen kénytelen a fekete vagy szürke gazdaságból a fehérbe átmenni (azaz részt venni a közteherviselésben), ha az állam kíméletlenül behajtaná az adókat és járulékokat, ha az ellátások igénybevételét a jelenleginél sokkal szorosabban a befizetésekhez kötné, és/vagy az EU munkaerőpiacáról pótolná a szükséges munkavállalókat, s a tőlük származó befizetéseket használná fel a társadalombiztosítási kassza kiegyensúlyozására, a foglalkoztatási mutatók javítására.
Számos további kérdés adódik. Például, hogy melyek az úgynevezett kitörési pontok, azaz melyek azok az üzleti, kulturális, szakmai területek, amelyeken Magyarországnak esélye van megjelenni és sikeresen tevékenykedni a nemzetközi piacokon? Melyek azok a jellegzetességek, amelyek alapján Magyarországot egy külföldi képes azonosítani? Vagy a világon rólunk élő kép és a saját magunkról alkotott elképzeléseink hogyan hozhatók összhangba?
November végéig mindenesetre helyet adunk válaszoknak, sőt újabb kérdéseknek is.
E-mail címünk: hvg.hu@hvg.hu
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.