2006. május. 22. 21:24
MTI
Utolsó frissítés: 2006. május. 22. 21:29
Gazdaság
Jön a kínai Ikarus
Egy kínai-magyar vegyesvállalat alakult buszok gyártására. A vállalat jövőre kezdi el a termelést, az első 200 busz legyártásához az IkarusBus készíti el és szállítja Kínába a járóképes alvázakat.
Vegyes vállalatot alapít Kína Qingdao (Csingtao) városában az ottani Datong Hongye Befektetési Holding és az IkarusBus International, az Ikarus csoport tagja - jelentette be Széles Gábor, az Ikarus Holding elnöke.
A 30 millió USA dollár alaptőkével megalakuló vállalkozásban 51 százalékos tulajdonrésze lesz a kínai és 49 százalékos a magyar félnek - mondta az elnök, a sajtótájékoztatón, amelyen jelen voltak a kínai partnerek és Shandong tartomány delegációja.
A Kínában bejegyezésre kerülő vegyes vállalat létrehozásával kapcsolatos előszerződés már kész, a végleges megállapodást júniusban Pekingben, a Népek Palotájában írják alá - mondta Széles Gábor. Információja szerint a végleges szerződéses dokumentáció része lesz a kínai jog szerinti társasági szerződés, az Ikarus márkanév használatával, valamint a gyártmány - és gyártási dokumentáció átadásával kapcsolatos megállapodás és az áruszállítási keretszerződés.
Az IkarusBus a technológiai transzfert, három autóbusztípus gyártás- és gyártmány dokumentációját, valamint a szériagyártásuk beindításához szükséges gyártó készülékeket és szerszámokat biztosítja, betanítja a dolgozókat. A kínai üzleti partner részéről a tőke hozzájárulás a gyártási infrastruktúra, terület-és ingatlan, valamint készpénz rendelkezésre bocsátásával valósul meg. A 20 ezer négyzetméteres buszgyártó csarnok zöldmezős beruházásban épül fel.
A tervek szerint az üzemben 2007. januárjában kezdődik meg a termelés. Az első 200 busz legyártásához az IkarusBus készíti el és szállítja Kínába a járóképes alvázakat. A kínai-magyar vegyes vállalat az első lépcsőben 1000-2000 autóbuszt gyárt majd, de a cél az, hogy termelése néhány éven belül elérje az évi tízezer darabot - mondta Széles Gábor.
A vegyes vállalat számára kis fogyasztású, alacsony árfekvésű, megbízható, hosszú élettartamú buszcsaládot fejlesztett ki az Ikarus, amely a Kínából az európai országokba történő esetleges import esetén is versenyképes lesz. A vegyes vállalat létrehozása jól illeszkedik az Ikarus stratégiájának ahhoz a céljához, amely szerint Magyarországon a fejlesztésre helyezi a hangsúlyt, a hagyományos célpiacokon - elsősorban Kínában és a volt szovjet államokban- pedig gyártási együttműködési programokat hoz létre. Ennek jegyében jó eredménnyel biztató tárgyalásokat folytat a cég Oroszországgal is - mondta Széles Gábor.
Tájékoztatása szerint az Ikarus keményen dolgozik a többi tradicionális autóbusz piacon is, az elképzelések alapján például a kínai gyártásra alapozva indítanák újra a kubai autóbuszgyártást. Mint mondta, az Ikarus buszcsalád új tagjai iránt a Volán vállalatok is érdeklődnek. A magyarországi autóbuszgyártásában a székesfehérvári gyár fejlesztés technológiai transzfer központ lesz. A gyárban jelenleg is folyik munka: a BKV buszok felújítását végzik.
A 30 millió USA dollár alaptőkével megalakuló vállalkozásban 51 százalékos tulajdonrésze lesz a kínai és 49 százalékos a magyar félnek - mondta az elnök, a sajtótájékoztatón, amelyen jelen voltak a kínai partnerek és Shandong tartomány delegációja.
A Kínában bejegyezésre kerülő vegyes vállalat létrehozásával kapcsolatos előszerződés már kész, a végleges megállapodást júniusban Pekingben, a Népek Palotájában írják alá - mondta Széles Gábor. Információja szerint a végleges szerződéses dokumentáció része lesz a kínai jog szerinti társasági szerződés, az Ikarus márkanév használatával, valamint a gyártmány - és gyártási dokumentáció átadásával kapcsolatos megállapodás és az áruszállítási keretszerződés.
Az IkarusBus a technológiai transzfert, három autóbusztípus gyártás- és gyártmány dokumentációját, valamint a szériagyártásuk beindításához szükséges gyártó készülékeket és szerszámokat biztosítja, betanítja a dolgozókat. A kínai üzleti partner részéről a tőke hozzájárulás a gyártási infrastruktúra, terület-és ingatlan, valamint készpénz rendelkezésre bocsátásával valósul meg. A 20 ezer négyzetméteres buszgyártó csarnok zöldmezős beruházásban épül fel.
A tervek szerint az üzemben 2007. januárjában kezdődik meg a termelés. Az első 200 busz legyártásához az IkarusBus készíti el és szállítja Kínába a járóképes alvázakat. A kínai-magyar vegyes vállalat az első lépcsőben 1000-2000 autóbuszt gyárt majd, de a cél az, hogy termelése néhány éven belül elérje az évi tízezer darabot - mondta Széles Gábor.
A vegyes vállalat számára kis fogyasztású, alacsony árfekvésű, megbízható, hosszú élettartamú buszcsaládot fejlesztett ki az Ikarus, amely a Kínából az európai országokba történő esetleges import esetén is versenyképes lesz. A vegyes vállalat létrehozása jól illeszkedik az Ikarus stratégiájának ahhoz a céljához, amely szerint Magyarországon a fejlesztésre helyezi a hangsúlyt, a hagyományos célpiacokon - elsősorban Kínában és a volt szovjet államokban- pedig gyártási együttműködési programokat hoz létre. Ennek jegyében jó eredménnyel biztató tárgyalásokat folytat a cég Oroszországgal is - mondta Széles Gábor.
Tájékoztatása szerint az Ikarus keményen dolgozik a többi tradicionális autóbusz piacon is, az elképzelések alapján például a kínai gyártásra alapozva indítanák újra a kubai autóbuszgyártást. Mint mondta, az Ikarus buszcsalád új tagjai iránt a Volán vállalatok is érdeklődnek. A magyarországi autóbuszgyártásában a székesfehérvári gyár fejlesztés technológiai transzfer központ lesz. A gyárban jelenleg is folyik munka: a BKV buszok felújítását végzik.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.