Sms-vesztőhely
Aki nyerni akar, könnyen ráfizethet - ez derül ki egy emelt díjas sms-játék alaposabb szemügyre vételekor. Bár az illetékesek maguk is aggályosnak tekintik a reklámértékű vetélkedést, nem sokat tehetnek ellene.
Játék, de mennyiért? © sxc.hu |
Az első csapda az, hogy az sms-enként bruttó 500 forintos díjat, amelynek árából körülbelül 50 százaléknyi a mobilszolgáltatónál marad, a megszokottól eltérően nem a beküldött válaszok - ezek normál díjas sms-ek -, hanem az érkező kérdések után kell leróni. A felkészületlen - és a szolgáltatás tartalma miatt nemegyszer kiskorú - delikvens telefonjára addig özönlenek a kérdések, amíg le nem mondja azokat.
A játék ugyanis "előfizetéses rendszerű": hetente 4 kérdés érkezik a telefonra, s a hónap végén az nyer, aki a legtöbb helyes választ küldte be - áll a játékszabályt ismertető honlapon. A kérdések egyszerűek, például azt kell eldönteni, hogy Budapesten a Tisza vagy a Duna folyik-e keresztül. Ha több egyformán "ügyes" játékos akad, a hónap végén a "mindent eldöntő nyitott kérdést" legjobban megválaszolóé lehet a szerkentyű.
Hasonló "előfizetéses" rendszerben működnek a cég 1786-os, illetve 1787-es számon elérhető csengőhang- és egyéb tartalomküldő szolgáltatásai is. "Ezzel a megoldással, ahogy azt a külföldi példák igazolják, megduplázható az emelt díjas szolgáltatások forgalma" - állítja Horváth Szabolcs, a módszert egyelőre nem alkalmazó egyik konkurens cég, a Digitánia Rt. igazgatója.
Az újsütetű szolgáltatás néhány hete startolt Magyarországon, egyelőre a Pannon GSM Távközlési Rt. és a T-Mobile Magyarország Rt. hálózatán. A HVG információi szerint a Netsize-on és a Digitanián kívül az IKO-New Media Szolgáltató Kft., a Telefor Kft. és a Telemédia Kft. is készül ilyen szolgáltatásra.
A játék az egyik internetes újság olvasóját is felháborította, aki minden dühét a reklámot közlő Viva zenetévére zúdította. A Viván kívül - többek között - a Viasat3-on és a Cool Tv-n is fut a kampány, és a történetben a legkisebb szerep a hirdetést közlő médiumoknak jutott.
"Az egyik médiaügynökség vásárolt nálunk reklámidőt, és azt állította, hogy az Önszabályozó Reklámtestületnek nem volt kifogása a szpot ellen" - értetlenkedik a csatorna elleni kirohanáson Málnay B. Levente, a Vivát üzemeltető Z+ Műsorszolgáltató Rt. vezérigazgatója. "Láttuk a reklámot, és jó pár észrevételünk volt vele kapcsolatban" - cáfol rá a televíziós reklámhelyeket vásárló Optimum Media Direction Hungary (OMD) Kft. állítására Fazekas Ildikó, a reklámtestület főtitkára.
A testület azt vizsgálta, egyértelműen kiderül-e, mennyibe kerül az sms; világosan megfogalmazzák-e, miért kell fizetni; emellett azt is ajánlotta, hogy gyerekműsorok környékén ne sugározzák a szpotot. Az OMD később szóban közölte, az ajánlásnak megfelelően módosította a hirdetést, ezt azonban a reklámtestület még nem ellenőrizte.
Nincs minden rendben a játék internetes honlapjával sem. "Figyelmeztettük a Netsize-ot, tegye egyértelművé, hogy nem a beküldött, hanem az érkező sms-ekért kell fizetni" - mondta a HVG-nek Vámos-Hegyi Attila, a T-Mobile igazgatóhelyettese, ám a Netsize lapzártánkig csak részben javította ki a szöveget.
A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FVF) pedig a játék honlapját vizsgálva azt kifogásolta, hogy lényeges információk hiányoznak róla, így a szervező neve és címe - az emelt díjas sms-t küldők ugyanis jogilag szerződést kötnek vele. Emiatt a felügyelőség akár több százezer forintnyi bírságot is kiszabhatna, csakhogy nem teheti. "Mivel a honlapot Hollandiában jegyezték be, az ottani társhatóságtól kértünk segítséget" - tudatta a HVG-vel Siklósi Máté, az FVF helyettes szóvivője.
A konzolért menő játékban a hó végi telefonszámlán kívül további csapdák is rejlenek. A honlapon lévő játékszabályzat szerint a nyertesnek kell megfizetnie a nyeremény adóterheit, ami azt jelenti, hogy a készülék árát be kell számítania összevont adóalapjába, majd a negyedév végén, jövedelmétől függően, annak 18-38 százalékát be kell fizetnie az adóhatóságnak.
A nyertes így összességében csaknem a bolti ár feléért juthat hozzá a játékgéphez. A HVG ezt furcsálló kérdésére a Netsize-nál az ügyfélszolgálat munkatársai egynapi tanácstalanság után szóban közölték, hogy az adót nem hárítják át a nyertesre. Aki egyébként belső ember is lehet; a játékszabályzat ugyanis csak egy titokzatos "TMG" nevű cég munkatársait zárja ki a versengésből, a netsize-osokról nem rendelkezik.
A játékgép Európában egyébként csak szeptember 1-jén debütál, jelenleg a többé-kevésbé legális importból származó távol-keleti vagy amerikai verziója kapható (HVG, 2005. július 9.). "Ezen viszont, mivel más a régiókódjuk, az itthoni boltokban kapható játékok és filmek nem fognak működni" - figyelmeztet egy újabb kellemetlen meglepetésre Sándor Csaba, a Sony Hungária PlayStation termékmenedzsere, hozzátéve, a Sonynak semmi köze a netsize-os akcióhoz.
A 2003 tavaszán alapított, francia tulajdonban lévő Netsize egyébként a cégbírósági adatok alapján tavaly nem muzsikált valami fényesen: a Viasat3-on a Nyerő3 című műsorral kirukkoló cég árbevétele - csaknem 17 millió forintos marketingkiadás mellett - mindössze 880 ezer forint volt, az év végére pedig közel 185 millió forintnyi veszteséget halmozott fel. Ez főleg annak tulajdonítható, hogy a cég a két szellemi alkalmazottnak - járulékokkal együtt - 49,37 millió forintot fizetett ki, amin felül több mint 90 millió forintot különített el "menedzsmentdíjakra".
HERMAN BERNADETT
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.
