Budapesti városátszabászat
A budapesti városatyák a Podmaniczky-terv keretében az elhagyott városi iparterületek újrahasznosításán is szorgoskodnak. Egy civil mozgalom pedig városfejlesztési ötletpályázatot hirdetett, nem utolsósorban ugyancsak ilyen "rozsdamentesítésekre".
Az óbudai gázgyár. © Marton Szilvia |
"A városi gázt előállító légszeszgyárak hasznosítása Európa-szerte várostervezési és -szervezési alapprobléma, és a megoldás eltérő módjai a modern urbanisztika irányzataira is jó példák" - kezd a nagyobb összefüggések taglalásába Ongjerth Richárd, a Studio Metropolitana Urbanisztikai Kutatóközpont igazgatója. A 19-20. század fordulója táján alapított, majd a földgáz elterjedése miatt bezárt légszeszgyárakat az elmúlt száz évben körbenőtték a városok. A kérdés az, hogyan lehet visszailleszteni a város élő testébe ezeket a zárványokat.
Mi sem egyszerűbb - vághatja rá az elmúlt fél évszázad hazai modernizációs programjain szocializálódott laikus. Az úgynevezett rozsdafoltokra rá kell szabadítani egy dózerhadsereget, majd a lecsupaszított és kitisztított telkeket el kell adni. Az észak-írországi Belfastban például még egy évtizeddel ezelőtt is így jártak el, igaz, mutatóba azért megtartottak néhány patinás irodaépületet. Az új iroda- és szállodanegyedhez "csak fel kellett újítani az odavezető utak hálózatát, így voltaképpen nem történt jelentősebb városszerkezeti változás" - kommentálja az északír példát Ongjerth.
A londoni Docklands. © Bánkuti András |
A bécsi Gasometer bel- seje. © Filep István |
Budapest rozsdafoltjai közül eddig a Ganz-MáVAG Széna és Marczibányi tér közötti telepe esett át effajta városszépészeti beavatkozáson. Urbanisztikai szempontból mindenképp sikeresnek mondható a rehabilitáció. A keresztségben a Millenáris Park nevet kapó, a szakzsargonban - kulturális és szabadidős funkciókat ellátó - témaparknak is nevezett városrészecske a HVG által megkérdezett szakemberek egyöntetű véleménye szerint a zárt ipari tömb kibontása, szellősebbé tétele révén átláthatóbbá, élhetőbbé is tette a budai belvárost. Hasonló csodára számítanak a pesti Soroksári út kezdőpontjánál árválkodó közraktárak rehabilitációjának hívei is, akik szórakoztató témaparkot, leginkább a londoni "vigalmi negyed", a Covent Garden magyar mását álmodták ide. A beillesztéssel itt sem volna nagy gond, habár a pesti alsó rakpart és a Soroksári út kissé nehézkessé teszi a megközelítést, így mindenképp szükség volna a forgalom átszervezésére - véli Bojár.
"Budapesten nehezíti a helyzetet, hogy más világvárosokkal ellentétben az ipari területek nem alkotnak egységes zónát, mint mondjuk Londonban, ahol a Temze-parti rozsdamezők ma már Docklands néven alakultak újra várossá, és váltak a bankok és pénzügyi világcégek központjává" - mondja Bodó Balázs, a Budapesti Műszaki Egyetem városkutatója.
Az urbanisták többségéhez hasonlóan Lukovich is úgy gondolja, hogy a budapesti sajátosságokból erény is kovácsolható, hiszen a városi tér egyre inkább áru, a városépítészet fő funkciója pedig, hogy ennek az árunak a fogyasztására csábítson. Bodó és Bojár szerint ez lehetne a budapesti rozsdafoltok, így az óbudai gázgyár rehabilitációjának is a célja. A HVG által megszólított szakemberek szerint ráadásul itt valóban vegyes funkciókat ellátó negyed jöhetne létre. Az újra szabadidős zónává váló Római-part és a Hajógyári-sziget bejárására Ongjerth szerint az egykori iparvágányok közének kibetonozásával létrehozott bicikliutak szolgálhatnának. Feltéve, hogy Budapest a városi biciklizésben is követni kívánja a trendeket.
VAJNA TAMÁS
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.