2005. május. 18. 00:00 Utolsó frissítés: 2005. május. 19. 10:39 Gazdaság

Online kiskereskedők - regisztráció nélkül

Enyhítene a webáruházak működési feltételein a gazdasági tárca, miután a szigorú szabályok miatt a mintegy ezer hazai online boltnak csupán a töredéke szerezte be a csomagküldői regisztrációs számot.

"Egy kicsit elcsúsztunk a fejlesztésekkel" - indokolta a HVG-nek Porkoláb Péter, a tavaly november óta ideiglenesen zárva tartó Fotexnet Kft. ügyvezető igazgatója, miért halasztották a márciusra ígért nyitást június második felére. A tervek szerint majdan több mint ötven internetes boltot tömörítő Fotexnet korábban a saját rendszerébe bukott bele: "műfajához" képest túl sokat költött reklámra, és nem bírta a kiszállítással járó anyagi terheket. Ezek főként abból adódtak, hogy minden egyes rendelést saját raktárán futtatott keresztül. Nem csoda, ha a Várszegi Gábor milliárdos üzletember nevével fémjelzett Fotex-csoport internetes kereskedőcége 2003-ban 569,7 millió forintos árbevétel mellett is 30 millió forint veszteséget halmozott fel. Az áruház üzleti modelljének átalakítását fő beszállítójuk, a cégcsoporthoz tartozó Keravill Rt. (HVG, 2004. december 18.) bezárása is indokolta.

Interneten át megrendelhető portékákat becslések szerint ma Magyarországon mintegy ezer honlapon kínálnak, ám a magukat online áruháznak nevezők közül csak pár száz mögött áll valóságos cég, és csupán néhány tucat szerezte meg a működéshez szükséges, úgynevezett csomagküldő szolgálatos regisztrációt. A hazai jogszabályok ugyanis ebbe a kategóriába sorolják a világhálón forgalmazókat is - a csomagküldőkön belül nincs is pontos nyilvántartás az internetes kereskedőkről. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) égisze alatt működő Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal csak azt a vállalkozást veszi nyilvántartásba, amelyik "üzlettel és az üzlet profiljának megfelelő üzletkört tartalmazó működési engedéllyel" rendelkezik.

Nem csoda, hogy két évvel ezelőtt még elvétve akadt olyan webbolt, amely a regisztrációs számot beszerezte és honlapján feltüntette volna. A hivatal tavaly külön figyelőszolgálatot állított fel a csomagküldők ellenőrzésére, és a szigornak meg is lett az eredménye: míg 2004. január 1-jéig mindössze 115 cég kérte a nyilvántartásba vételt - ezeknek körülbelül a tizede volt a magát a világhálón népszerűsítő, áruküldéssel foglalkozó társaság -, egy évvel később már 220-an, 2005. május 1-jéig pedig 267-en regisztráltatták magukat csomagküldőként, és a növekmény nagy része az internetes üzletek közül került ki.

De mintha a rendeletalkotók maguk is tisztában volnának a jogszabály fogyatékosságával: az ellenőrzéskor elnézőek voltak azokkal a vállalkozókkal, akik nem rendelkeztek az előírások szerinti kiskereskedelmi üzlettel. "Elég, ha valaki fel tud mutatni egy 20 négyzetméteres helyiséget" - mondta a HVG-nek Andor Györgyné főosztályvezető. A HVG információi szerint pedig a GKM-ben már elkészült az a jogszabályt módosító tervezet, amely szerint a hatóságok a webáruházak esetében kiskereskedelmi üzlet helyett megelégednének egy egyszerű ügyfélszolgálattal, ahol a vevő szükség esetén reklamálhat.

Nem vállalják át a kis üzletek helyett a jogi kötelezettségeket a hazai internetes kereskedők között egyre nagyobb arányt képviselő, a Fotexnetéhez hasonló, úgynevezett online piacterek, hiszen ezek valójában nem is maguk árusítanak, csak internetes felületet kínálnak. "Néhány éven belül ezek fogják a legnagyobb online forgalmat produkálni" - jósolja Lemák Gábor, a GKIeNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. üzletfejlesztési vezetője. Így működik például az internetes műszaki boltokat tömörítő depo.hu, az aukciós site-ként üzemelő vatera.hu, az addel.hu, vagy a T-Online Rt. által működtetett, 150 kis boltot tömörítő Origo bevásárlóközpont, amely 20 ezer forint körüli havi díjért és tranzakciónként 3 százalék jutalékért kínál internetes felületet a kereskedőknek. "Emellett magas látogatottságot is kapnak a hozzánk csatlakozó üzletek" - mondta a HVG-nek Nagy András tartalommenedzser.

Ez az ajánlat vonzó lehet azoknak, akik amúgy legfeljebb a keresőprogramoktól remélhetik, hogy a potenciális vásárlók rájuk bukkannak. Ami olykor nem is alaptalan aggály: az érdeklődés teljes hiánya miatt szüntette meg az online árusítást például a bioélelmiszeket kínáló bioberta.hu tulajdonosa, a Bio-Drog-Berta Kft.

Önálló online boltot üzemeltetni leginkább annak éri meg, aki valamilyen speciális terméket kínál. "Olyan zenéket árulok, amiket máshol nem lehet kapni" - indokolta a főleg dzsessz-, soul-, funk- és szvinglemezekre specializálódott mamarecords.hu viszonylagos sikerét a HVG-nek az üzemeltető, Machán Frigyes, aki az árbevétel mintegy 85 százalékát az online eladásokból realizálja. Machán szerint a cd és a dvd kifejezetten alkalmas az internetes kereskedelemre, mert a neten akár bele is lehet hallgatni a dalokba, bele lehet nézni a filmekbe. Ezt az előnyt használta ki sikeresen az első online boltok között indult NetPiac Kft. is, amely tavaly már mintegy 40 százalékot hasított ki a 400-500 millió forintosra becsült hazai internetes dvd- és vhs-forgalomból. A másik nagy szereplő az Xpress.hu Online Kft. a NetPiacéhoz hasonló részesedéssel, a maradék mintegy 10 százalékon pedig nyolc-tíz kisebb webáruház - egyebek között a dvdfutar.hu, a dvdabc.hu, a filmsarok.hu vagy a filmzona.hu - osztozik. Míg a dvd-eladásokon a NetPiac átlagos árrése 12 százalék, a videokazettáknál 20 százalékot tud kasszírozni amiatt, hogy az interneten ezt a portékát ma már csak elvétve lehet kapni.

"Hihetetlen mennyiségű művészfilmet adunk el, hiszen kevés hipermarketben lehet például Wim Wenders-filmeket találni" - büszkélkedik Kis Ervin Egon ügyvezető igazgató, ám hozzáteszi, hogy a vhs-ek árusítása inkább piacépítésre alkalmas, profittermelésre kevésbé, mivel az árrést elviszi a dvd-nél nehezebb csomag magasabb postai díja.

A tavaly több mint 50 százalékos növekedést produkáló, összességében 12 milliárd forintnyira becsült online értékesítés azonban csak töredéke az 5309 milliárd forintos teljes kiskereskedelmi forgalomnak. "Sokan inkább csak az árak összehasonlítására használják a webáruházakat" - figyelmeztet Farkas András, a Főfotó Kft. marketingigazgatója. Ezt jelzi, hogy bár a cég által üzemeltetett Photo hall online áruház honlapját havonta 60 ezren látogatják, a vásárlások száma mindössze kétszáz, az úgynevezett digiprint szolgáltatást igénybe vevőké pedig 1500.

"Illúzió lenne azt gondolni, hogy az online vásárlás kiváltja a hagyományos kereskedelmet, inkább presztízsértéke van, és kitűnő reklámlehetőség a cégeknek" - véli Nagy Sándor, az internetes élelmiszer-kereskedelemben ma még egyedüli G'Roby Netshop Kft. üzletágigazgatója. Ezt igazolja, hogy a G'Roby internetes áruháza is csak öt év elteltével, tavaly lett először nyereséges; árbevétele mindenesetre 2004-ben már meghaladta az 500 millió forintot. A piacot azonban alaposan átrendezheti, ha - mint arról már pletykák terjednek - a Tesco is beszáll. "Fokozatosan bevezetünk minden olyan szolgáltatást, amely Nagy-Britanniában sikeres" - kommentálta a hírt a HVG-nek Danks Emese, a Tesco-Global Áruházak Rt. szóvivője.

G. TÓTH ILDA

zöldhasú
Hirdetés
Gazdaság hvg.hu 2024. december. 01. 07:00

És akkor Varga Mihály állást váltott, a hitelminősítő pedig beszólt a magyaroknak

Pénteken végre felszállt a fehér füst, Orbán Viktor Varga Mihályt választotta a jegybankelnöki posztra, miközben Matolcsy György máris azt jósolja, hogy az évtized két legjobb éve vár ránk. Még aznap este a Moody’s kemény kritikával illette a magyar gazdaságpolitikát. A kormány arra épít, hogy végre sikerül költekezésre bírni az óvatoskodó országot. Persze, csak úgy lehet többet költeni, ha van miből. A hároméves bérmegállapodás ezt segítené, feltéve, ha a lakhatási válság és az újabb inflációs hullám el nem viszi az egészet. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.