2005. április. 07. 16:19 hvg.hu Utolsó frissítés: 2005. április. 07. 16:31 Gazdaság

Magyar high-tech Amerikában

Új megrendelésekben reménykednek azok a magyar technológiai cégek, amelyek egyre nagyobb számban alapítanak leányvállalatot az Egyesült Államokban. A partraszállás azonban igen költséges, és a meglehetősen zárt amerikai piacon évekbe is telhet egy-egy magyar IT-cég bevezetése, megismertetése.

Rólunk szólnak a hírek
© timescommunity.com
„Ha a paprika elengedhetetlen eleme a magyar konyhának, akkor a világszínvonalú technológia és marketing alapvető része annak a receptnek, amely a magyar kormány reményei szerint hazai technológiai vállalkozásokat segíthet az amerikai high-tech piacra” – írta március elején az Egyesült Államok Virginia államában megjelenő Times Community című lap.

Az újság érdeklődésére az adhatott okot, hogy egymás után jelennek meg a Virginia északi részén található „új Szilícium-völgyként” is ismert területen a magyar IT-cégek. Az Egyesült Államokban egyébként itt vannak jelen legnagyobb számban a technológiai vállalatok – közel 4800 cég – amelyek tevékenysége a szoftverfejlesztéstől a biotechnológián át a telekommunikációig az IT-szektor szinte minden területére kiterjed. Nem véletlenül települt ide az iparág: a főváros, Washington közelsége egyet jelent az amerikai kormánymegbízásokról döntő állami intézmények közelségével.

A fővárostól alig pár mérföldre fekvő Fairfax megyében nyitott irodát a magyar Aitia Informatikai Rt. is, amely többek között tömeges SMS-eket kezelő, illetve beszédfelismerő telekommunikációs rendszereket készít, és ez a vállalat működteti az első hazai mesterséges intelligencia portált is. Az idén februárban nyílt képviseletet a cég amerikai leányvállalata, az Aitia International Inc. irányítja – mondta a hvg.hu-nak Tatai Gábor, a társaság elnöke.

Szintén Virginiában nyitja meg irodáját április végéig a többek között szoftverfejlesztéssel és mobiltechnológiával is foglalkozó Freesoft Rt., amely Keresztesi János vezérigazgató szerint a közeljövőben itteni leányvállalatot is alapít. A cégvezető szerint a Freesoft az Amerikában az 1970-80-as években létrehozott vállalati szoftverkörnyezetek új, modern programalapokra való áthelyezésével próbál betörni az USA piacára.

A cégvezetők szerint az USA az aránylag kicsi magyar cégek számára is kiváló lehetőségeket rejt, ám a piacot igen nehezen lehet meghódítani. A fizikai jelenlét mindenesetre sokat segíthet: Tatai szerint például a nagy telekomcégek számára igen fontos a helyben nyújtott, megbízható technológiai támogatás. Emellett az Aitia közvetlen, amerikai bejegyzésű leányvállalaton keresztüli fizikai jelenléte az állami megrendelésekhez fűződő biztonsági előírások, és a különféle amerikai pályázatok szempontjából is előnyös.

A Németországban is saját leányvállalaton keresztül jelen lévő Freesoft amerikai megjelenésének legfontosabb oka a piacszerzés. „Hatalmas ez a piac, és még mindig itt a legnagyobb a technológiai szektor fejlődése” – indokolta a hvg.hu-nak a cég partraszállását Keresztesi.

Szakértők szerint a magyar cégeknek érdemes odafigyelni az amerikai közbeszerzésekre, állami megrendelésekre: a hatalmas katonai kiadások nagy részét ugyanis a technológiai fejlesztések viszik el, ezekért pedig alvállalkozókként a magyarok is eséllyel indulhatnak. Ugyancsak fontos állami megbízásokat jelent a terrorizmus elleni harc, a belbiztonság növelése, illetve a kormányzat technológiai szolgálatainak folyamatban lévő  kiszervezése is.

De van érdeklődés a magyar termékek és szolgáltatások iránt magánkézben lévő amerikai cégek részéről is: legutóbb például az amerikai tengeri teherszállítmányok irányítását kiszolgáló FreightDesk Inc. jelezte, hogy meglévő indiai kapcsolatai mellett szívesen keresne nálunk is partnercégeket.

Mások viszont állítják, hogy az USA zárt piac, azaz a legtöbb amerikai cég leginkább amerikai cégtől szerzi be áruit és a működéséhez szükséges szolgáltatásokat. A külföldi cégek piaci bevezetése ezért évekbe telhet, és a magyar vállalkozások közül csak kevesen tudják finanszírozni az akár tízmillió dollár feletti költséggel járó amerikai megjelenést.

Piacszerzés, de mennyiért? (Oldaltörés)

A Magyar Technológiai
Központ irodája Virginiában
© HTEC
A Freesoft épp ezért középtávú tervet készített, amelyben azzal számol, hogy a következő másfél-két évben sikerülhet a vállalat amerikai bevezetése, és ennek költsége hozzávetőleg kétmillió dollár lehet. A terjeszkedés finanszírozásába a cég kockázati tőkebefektetőket vonna be, amelyek a leendő amerikai leányvállalatban szerezhetnének résztulajdont a tőkéért cserébe.

Az Aitia és a Freesoft – hat másik hazai társukkal együtt – az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) tavalyi pályázatán támogatást is nyert az amerikai piacra lépés finanszírozásához. A nyertesek 5 és 25 millió forintos költségtérítést nyertek, amelyhez ugyanennyi saját forrást követelt meg a tárca.

Az így összegyűlt 50 millió forint a cégvezetők szerint azonban csak a kezdő lépésekre lehet elegendő, így nem csoda, ha a nyertesek közül több cég várhatóan fel sem használja a költségtámogatást. Az Itware Kft. és a Trilobita Rt. pédául még a pályázati szerződéskötés előtt visszalépett, mert vizsgálataik alapján valószínűleg mégsem találták gazdaságosnak az amerikai piacon való megjelenést.

Ennek ellenére bizakodó a magyar piacépítéssel kapcsolatban Földesi István, a Virginiában két éve működő Magyar Technológiai Központ (HTEC) vezetője. A központ, amelyet az IHM a magyar cégek támogatására hozott létre, megpróbálja csökkenteni a hazai vállalkozásokat érintő amerikai piaci kockázatokat. Földesi szerint az intézmény kapcsolatot teremt a magyar és amerikai cégek között, de ha kell, irodát is keres az érdeklődő hazai vállalkozásnak.

Így talált kinti otthonra az Aitia is, amely a technológiai központ irodájához közel bérel saját helyiséget. Az központot egyébként minden olyan cég megkeresheti, amelynek amerikai piaci információkra, üzleti, jogi vagy adminisztratív tanácsra van szüksége. A HTEC eddig 500 millió forint költségvetési forrást használt fel, az iroda működése közel 100 millió forintba került, és 200 millió forint jutott a nem pályázati úton nyújtott támogatásra. Az amerikai iroda várhatóan még az idén ősszel újabb pályázatot hirdet, amellyel a szakkiállításokon való megjelenést támogatnák.

Kovács Kálmán informatikai és hírközlési miniszter csütörtöki bejelentése szerint egyébként a HTEC idén ősszel Kínában nyit az amerikaihoz hasonló irodát. "A kínai szilícium-völgyként emlegetett Shenzenben az ősszel megnyíló új központ 2006 elején hirdethet pályázatot" - tette hozzá a miniszter. Szerinte a kínai iroda megnyitásával az IHM külföldi stratégiájának három pillérre teljessé válik, hiszen az amerikai, az ázsiai és az európai regionális terjeszkedés támogatása is megvalósul.

zöldhasú
Hirdetés
Itthon Lengyel Tibor 2025. január. 08. 15:15

Orbán indiai csodadoktor kalauzánál 2 millió is lehet egy tisztítókúra, mégis milliárdos veszteséget halmozott fel a cége

Az ájurvédikus gyógyító, Krishna Kumar Gattyán Györggyel közös életmódcége masszázst, gyógyteát és tisztítókúrát árul, de kezdettől fogva veszteséges. Kumar saját cége még inkább: milliárdos mínuszt görget maga előtt, igaz, nemrég ezt a lyukat betömte. Gattyán a veszteségek ellenére megtartja a tulajdonrészét, és az is kiderült, miért éppen Kumarral állt össze.