Öt hazai és négy osztrák pincészet borászai gyűltek össze kedden a DiVino Borbárban. Borakadémikusokkal, turisztikai és marketing szakértőkkel közösen járták körbe a témát, mi a bor szerepe a turizmusban és hogyan járulhat hozzá a sikerekhez a borászok új generációja.
„Mindkét ország több évszázada termeszt szőlőt és készít borokat, ráadásul jelenleg Ausztriában már körülbelül 3 % azon borértők aránya, akik nemcsak a táj, de kifejezetten a borok és gasztronómia miatt látogatnak el egy-egy régióba. Arányuk fokozatosan nő Ausztriában és Magyarországon is, ezért is jelentenek fontos célcsoportot a borászatok és a turizmus számára” – mondta el köszöntője során a hagyományteremtő esemény ötletgazdája, Emanuel Lehner, az Österreich Werbung közép-európai vezetője.
A találkozón a hazai Juniborászok és borakadémikusok mellett a Wohlmuth, Leth, az Angerhof-Tschida és a Tesch Borászatoktól érkeztek Budapestre. A legnagyobb osztrák bortermelő régiót Christoph Madl, az Alsó-Ausztriai Turisztikai Hivatal vezetője és Tanja Dworzak, Alsó-Ausztria borkirálynője képviselte.
Nem csak a minőség, a kínálat is számít
A bortermelés Alsó-Ausztriában együtt fejlődik a borkultúrával és vendéglátással, ahogyan Tokajban is egyre több olyan programot kínálnak a borok mellé, mint a birtoklátogatások és dűlőtúrák vagy épp a helyi ízek felfedezése - erősítette meg a pozitív tendenciát Árvay Angelika és ifj. Szepsy István.
Bár Ausztria a borturizmus tekintetében iskolapélda lehet, ott sem minden régióban a bor képviseli a legfőbb vonzerőt. Gerhard Wohlmuth Stájerország képviseletében azt emelte ki, hogy a látogatók különösen nagyra értékelik a változatosságot, egyik nap egy Michelin-csillagos étteremben, míg másnap egyszerű falatokat és a ház borát kínáló kimérésekben étkeznek. Van olyan település, amely akár évi 80-100 000 látogatót fogad. A sikerhez hozzájárul bormúzeumuk, a Loisium, de a szívélyes vendéglátás, az infrastruktúra, a légiközlekedés is a turizmus és export motorja lehet.
Bormarketing és desztináció
Szekszárd több évszázados tradíciói mellett több tucat kiváló borászatot tud felmutatni, akik a minőség emelésén túl fokozatosan dolgoznak a borvidék kiépítésén, ami kulcsfontosságú lehet a borvidék sikere szempontjából. Takler András szerint nem kérdés, hogy ezen az úton érdemes tovább haladni, de még legalább öt-tíz évbe telhet, amíg befejezik a munkát és megfelelő szinten kiépülnek a szállás- és vendéglátóhelyek.
A Balaton a legkedveltebb belföldi nyaralóhelyként jóval előrébb tart ezen a téren, a tó vagy a kilátás a kommunikációban is kihangsúlyozható. Laposa Bence és Kiss Lívia szerint ezzel együtt kihívást jelent, hogy a tömegturizmus helyett minél igényesebb vendégkört alakítsanak ki. A Figula Pincészetnél – az 150 000 éves palackszám függvényében - jelenleg 8- 9000 turistát fogadnak, akiket nagyrészt szintén a tó, az élmény vonz a borvidékre. A fő kérdés Köles András szerint, hogy a jövőben és hosszú távon milyen innovatív stratégiában érdemes gondolkodniuk és mi az, amiben Ausztria példája inspiráló lehet.
Közösen a sikerért
Alsó-Ausztria képviselői az összefogás szerepét emelték ki, ezért fontosak a közös borfesztiválok, rendezvények, ahol a borkínálat mellett a tradíciók is érvényesülni tudnak és a kulturális értékeknek is jut szerep. Ahogyan összefogásra adnak lehetőséget a borbárok, borszaküzletek, helyi borokat kínáló éttermek is – tette hozzá Andreas Tschida Burgenlandból. A borászok közötti párbeszédet, akár az informális találkozókat és közös kóstolókat is érdemes ösztönözni.
A Junibor, vagyis a Fiatal Borászok Egyesülete egy sikeres hazai példája az összefogásnak. A DiVino Borbár 28 pincészet borait kínálja és mutatja be az ide érkező turistáknak, akik Miklós Csabi móri borász szerint legalább a közönség 35 %-át teszik ki. A két budapesti mellett a közeljövőben további öt borbár nyílik majd Győrben, Debrecenben, Kecskeméten, Hévízen és Szegeden.
A borturizmus jelentősége Horkay András, az Országos Borszakértő Bizottság elnöke szerint is megkérdőjelezhetetlen. Az összefogásra pedig nemcsak egy-egy borvidéken belül, de a borvidékek között, regionális és országos szinten is szükség van a bormarketing építéséhez. Ausztria és az Österreich Wein, vagyis Osztrák Bormarketing munkája ettől igazán sikeres, a két ország közötti hasonlóságok miatt érdemes odafigyelni és tanulni a példájából.
Mádi bor lett a közönségdíjas
Az est folyamán a bortalálkozó részvevői a szaksajtó képviselőivel, borbarátokkal együtt kóstolták a közös szőlőfajtákból készült borokat, többek között olaszrizlinget és Welschrieslinget, kékfrankost és Blaufränkisch-t is kóstoltak a résztvevők. Az est közönségdíját ifj. Szepsy István vihette haza egy mádi furminttal, a Szent Tamás Percze 2011 tétellel. Míg az osztrák borok közül a Leth Pincészet Grüner Veltlinere (zöld veltelinijét) lett sokak favoritja.