Dél-Amerika legnagyobb kulináris eseményére 600 ezer vendéget várnak, köztük 15 ezer külföldit,akik nyílván egyetértenek a negyedik perui gasztrofesztivál szlogenjével: „Me gusta – nekem tetszik!”
Negyedik alkalommal rendezik meg a Mistura étel- és élelmiszer bemutatót, de pár év alatt igazi sikertörténet lett. Peruban és külföldön egyaránt akkora érdeklődés, hogy már ki is nőtte eredeti városi helyszínét Limában.
Az idén a Campo de Marten, vagyis a Mars mezőn nyitja meg kapuit szeptember 7-én a 10 napig tartó Mistura 2012. A szervezők figyelembe véve a kiállítók, a rendezvényen résztvevő éttermek és a látogatók nagy számát, az előző évekhez képest 60%-kal megnövelték a gasztrofesztivál területét. A tervek szerint 180 standot állítanak fel, 350 termelő az ország különböző régióiból, 54 étterem, 16 rusztikus- és 70 mozgókonyha kínálja majd élelmiszereit, ételeit.
A Perui Gasztronómiai Társaság (Apega) új szlogent is választott a rendezvénynek, amelyet a népszerű komikus színész, Melcochita konferál fel egy reklámklipen: Me gusta! – tetszik, kedvelem – állítja a legegyszerűbb, de mindent elmondó tényt. Egy másik kedvelt színész, Gonzalo Torres, aki a Mistura rendezvényeinek műsorvezetője, egy élményparkhoz hasonlítja a gasztrofesztivált.
Bár a rendezők az idén nem készülnek olyan nagy dobásra, mint a tavalyi limai G9-es mesterséf találkozó – ahol a világ legbefolyásosabb vezető séfjei tanácskoztak, záró deklarációjuk a gasztronómia útkereső dokumentumává vált -, de most is érkeznek neves külföldi mesterséfek, mint Eneko Atxa, Elena Arzak, Maxime Bilet, Quique Dacosta, Peter Gilmore és Thiago Castanho.
Lesznek új kezdeményezések is: az egyik ilyen, az Apega és a neves perui sörmárka, a Cristal gyártója, a Backus összefogása. Ennek eredménye, hogy limitált kiadású és főzésű sörrel jelentkeznek. A Cristal doboza (3,55 dl) és üvege (6,5 dl) nemcsak az európaitól eltérő űrtartalommal kelt majd figyelmet, hanem szokatlanul színes és mozgalmas díszítésével, címkéjével.
A rajzos megjelenítés a táplálkozás evolúcióját hivatott bemutatni, az élelmiszerek, termények keletkezésétől ételként való elfogyasztásukig. A hozzájuk rendelt kísérőfelirat, mottó pedig így szól: „Nuestra comida nos une”. Ez szabad fordításban annyit jelent, hogy az ételeink összekötnek. A Misturára szánt Cristal nyilván nemcsak a sörívók, hanem a gyűjtők érdeklődését is felkelti. Hasonlóan ahhoz a Cristal sörhöz, amelyet a 2014-es brazíliai labdarúgó-világbajnokságra készülő perui foci válogatott támogatására adott ki a Backus csoport.
Újdonság lesz a Mistura idejére a Continental Bank által kibocsátott bankkártya is, melyen a perui nemzeti zászló színeit megjelenítő hidegtál látható. Az előre feltöltött kártya a gasztrofesztivál 50 éttermében könnyíti meg az elfogyasztott ebéd vagy vacsora számlájának a kiegyenlítését.
Azon sem kell meglepődni, ha éppen valamelyik repülőjáraton a kiváló séf Héctor Solís, a Perui Gasztronómiai Táraság elnöke jelenik meg egy hatalmas tengeri hal társaságában , mint a minap tette a Lima-Buenos Aires légi járaton. A jellegzetes perui halétel a ceviche (zöldcitrommal marinált, fűszerezett nyers hal, édesburgonya, kukorica, saláta, avokádó) elkészítésének bemutatójával 9100 méter repülési magasságban személyesen hívta fel a figyelmet a Mistura 2012-re.