2009. április. 20. 20:20 Utolsó frissítés: 2009. április. 20. 22:41 Gasztro

Mi lesz a pezsgőgyártókkal?

Politikailag inkorrektnek számít manapság pezsgőt rendelni Londonban. Legalábbis ezzel magyarázza a Francia Pezsgőgyártók Szövetségének elnöke a pezsgő eladások meredek visszaesését Nagy-Britanniában, ahol tradicionálisan minden 4. palack francia pezsgő szomjas gazdára talált.

A szigetországban az idei év első két hónapjában az értékesített üvegek száma 34 százalékkal csökkent a tavalyi év ugyan ezen időszakában mért eladásokhoz képest. Európában általánosan 47 százalékkal estek a megrendelések. Ez igen nyomasztó a gyártóknak, akik nem győzik mérsékelni az árakat – a belga supermarketek kevesebb, mint 10 euróért árulnak egy üveget – vagy pedig nagyot kockáztatva a luxus márkák árusításával akarják átvészelni a válságot.

A pezsgőkereskedelem a történelemben mindig együtt mozgott a gazdasági ciklusokkal. Nincs semmi különös abban, hogy az összeomló bankszektor tömeges elbocsájtásai mellett nem jellemző a sok ünneplés, aminek ugyebár velejárója a pezsgő. De ha ez a folyamat megváltozik, újra számítani lehet az eladások „felpezsgésére”.

© Gyimesi Zsuzsa
Azonban az már kérdéses, hogy ugyanez igaz- e a tömény italok eladására is? Azok után, hogy a minap a Pernod Ricard bejelentette 1 milliárd eurós tőkeinjekció igényét a részvényesek, elkezdhetnek gondolkozni, érdemes e még több pénzt fektetni a cégbe. Az újonnan kibocsájtandó részvények, nagyon vonzóan, 36 százalékos engedménnyel lesznek elérhetőek. Bár minden eddigi cég újonnan kibocsájtott részvényét magas árengedménnyel vehették meg a befektetni vágyók. A Pernod Ricard legtöbb adósságát az Absolut Vodka költséges forgalmazásával szedte össze. Az új jelszava a cégnek idén a költségminimalizálás lett. Pierre Pringuet, az új vezérigazgató bejelentette, számos terméktől megválnak, és nem tervezik újfajta italok beszerzését sem.

Egyesek szerint a szeszesital ipar válsága egyben a fogyasztási trend átalakulásának is köszönhető. Az elmúlt hónapokban meredeken esett az éttermekben és kocsmákban eladott alkohol mennyisége. Az emberek többnyire már inkább otthon fogyasztanak alkoholt. Ám az elemzők a csökkenő vendéglátóhelyi fogyasztásból arra következtetnek, hogy ez a házi alkoholfogyasztási szokásokat is befolyásolja, vagyis mérsékli.

A változás a takarékosság mellett részben az új, egészségtudatos gondolkodásmódnak is köszönhető. Erre utal az az OECD statisztika is, mi szerint az elmúlt évek teljes alkoholfogyasztása a vezető iparosodott államokban maximum stagnál, de inkább esést mutat. Kivétel a bor, amelynek fogyasztása évről évre növekszik.

Ha ez egy hosszú távú trend lesz, akkor sokan fel fogják tenni a kérdést maguknak: Hogyan fog növekedést elérni a Pernod Ricard és sok hasonló töményital-árusító cég? Továbbá, hogy meddig tudják a feltörekvő régiók – például Kína – felhúzni a piacot?

(A Financial Times nyomán: Szauer Tamás)