A magyar és lengyel jogállamiság védelmében indított, 7-es cikkely szerinti eljárás állásáról tartott vitát az Európai Parlament. A vitán volt szó Ukrajnáról, Putyinról, kereszténységről, demokráciáról és európai értékekről. Magáról az eljárásról viszont kevés szó esett, talán azért mert nem sok minden történt az elmúlt 3 és fél évben, mióta a 7-es cikkelyt aktiválták Magyarország ellen.
A vita alaphangját már az ülés elején felszólaló Vera Jourová, az Európai Bizottság alelnöke megadta, amikor elmondta:
nem vagyok abban a helyzetben, hogy bármilyen pozitív fejleményről számolhatnék be.
Valóban nem sok minden volt, amit a képviselők ezen az ülésen megvitathattak, hiszen a 7-es cikkellyel kapcsolatban az eljárás megindítása óta nem történt lényeges előrelépés sem Magyarország, sem pedig Lengyelország esetében. A lengyel kormány ez év február 22-én vett részt az ötödik ezzel kapcsolatos meghallgatásán, amely nem vezetett előrelépéshez. Jourová bejelentette, hogy a magyar kormányt is hamarosan, május 30-án hallgatja meg az Európai Unió Tanácsának Általános Ügyekért Felelős Tanácsa, ami a tagállamok európai ügyekért felelős minisztereiből áll. Jourová inkább más, a jogállamiság védelmét célzó intézkedéseket emelt ki, mint a júliusban esedékes jogállamisági jelentést, és a nemrég Magyarország ellen megindított jogállamisági eljárást, ami az EU-s források megvonását vonhatja maga után.
Az eljárást támogató képviselők szerint alapvető jogállami normák megsértése, például Magyarország esetében az egyenlőtlen választások és a kisebbségek és ellenzéki csoportok diszkriminációja jelenti a legnagyobb problémát, míg Lengyelországban az igazságszolgáltatás helyzetét és a bíróságok függetlenségét kritizálták. A holland Jeroen Lenaers szerint nem lehet összemosni a magyar és lengyel eseteket, hiszen
Lengyelország nem Magyarország és Magyarország nem Lengyelország.
Egy azonban közös a képviselő szerint: mindkét ország esetében fogy a türelem a jogállamisági problémákkal kapcsolatban, és ezeket nem lehet az ukrán háborúra és a menekültkérdésre hivatkozva a szőnyeg alá söpörni. Az ülésen Cseh Katalin is felszólalt, aki szerint
az európai intézmények nem jutnak sehová, és három és fél év alatt a 7-es cikkely szerinti eljárás semmilyen eredményt nem hozott.
Hozzétette, közben a magyar jogállamiság, demokrácia és kisebbségek helyzete egyre rosszabb lesz.
Ezzel szemben a nagy számban felszólaló populista jobboldali képviselők, főleg a lengyel Jog és Igazságosság európai pártszövetségesei védelmükbe vették a magyar és lengyel kormányt, akiket szerintük ideológiai alapon büntetnek. A független francia Nicholas Bay szerint - aki a francia szélsőjobboldali Nemzeti Tömörülés politikusa - például
Magyarországot és Lengyelországot azért kritizálják, mert keresztény hozzáállással kezeli a migrációt és az LMBTQ embereket.
A szintén felszólaló fideszes Hidvéghi Balázs szerint az európai politikusok
rosszindulatú ideológiai dzsihádot
folytatnak Magyarország ellen, amely semmibe veszi a választók akaratát. A vitát lezáró beszédében Jourová, az Európai Bizottság alelnöke jóval érzelmesebb hangvételt ütött meg, és elmondta, hogy a jogállamiság helyzete bizalmatlanságot okoz az EU-n belül, ami az együttműködés alapjait rengeti meg. A magyar EU tagságra kitérve Jourová elmondta
azt hiszem Orbán úr is érti, hogy ha ebben az európai házban akarnak maradni, tiszteletben kell tartaniuk a ház szabályait.
Hozzáfűzte: ezen szabályok közé tartozik, hogy egy választás győztese nem visz mindent, és nem lesz az övé a bíróság, a média és a közigazgatás, ezt Orbánnak is tiszteletben kell tartania.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.