Élet+Stílus HVG 2025. január. 16. 05:31

A világ legszebb repülőútja alig tart egy óráig, de csak néhány pilóta repülhet végig rajta

A világ egyik legelzártabb országába nem egyszerű eljutni, aki viszont vállalkozik rá, annak különleges élményben lehet része: az útvonal a Mount Everest havas hegycsúcsai mellett halad el, a pilótákat is próbára tevő leszálláshoz pedig egy kolostorokkal szegélyezett völgyön kell végigrepülnie a gépnek.

A Himalájától délre elhelyezkedő Bhután elsősorban a boldogsági statisztikáiról híres: a kevesebb mint egymillió ember által lakott ország büszkén hirdeti magáról, hogy a lakosság 93,6 százaléka boldog. Ugyan erről az adatról lehetne vitatkozni, az biztos, hogy a különleges társadalmi viszonyokhoz nagyban hozzájárul Bhután elszigeteltsége: az első repülőterük csak a hatvanas években épült meg, és máig ez az ország egyetlen nemzetközi légikikötője. A magas hegyekkel tűzdelt ország területének nagy része nem alkalmas a kifutópályák építéséhez, és ezek a felszíni viszonyok teszik különlegessé az előbb említett Parói repülőteret is.

A Parói nemzetközi repülőtér
Eric Lafforgue / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP

A Bhutánba eljutás egyik lehetséges módja, ha a közeli Nepál fővárosából repülünk ide: a járatok repülési ideje mindössze 1 óra 5 perc, és sokan ezt tartják a világ egyik legszebb repülőútjának. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a katmandui felszállást követően a repülőgépek kelet felé fordulnak, és a Himalája mellett haladva érik el Bhutánt, így az ablak mellett ülő utasok hosszan gyönyörködhetnek a havas hegycsúcsok, köztük a Mount Everest látványában.

A Mount Everestre nyíló kilátás a pilótafülkéből fotózva, előtérben a Lhoce
Sam Chui / Youtube

Az utazás legizgalmasabb része azonban csak ezután következik: a Bhután fővárosát, Timput kiszolgáló repülőtér megközelítése ugyanis különleges figyelmet kíván a pilótáktól. A 2200 méteres tengerszint feletti magasságon elterülő légikikötő ugyanis egy magas hegycsúcsokkal szegélyezett völgyben helyezkedik el, amely több híres kolostornak is otthont ad. Az út utolsó fázisában a gépnek több fordulóra is szüksége van ahhoz, hogy végigrepüljön a völgyön.

Sam Chui / Youtube

A megközelítési eljárást a repülőtér visszafogott felszereltsége is nehezíti, ugyanis Paróban sem radar, sem műszeres leszállító rendszer (ILS) nem segíti a pilótákat, akik emiatt kizárólag nappal, jó látási viszonyok között landolhatnak a festői elhelyezkedésű légikikötőben. Az földet érést követően ráadásul mindössze egy 2265 méter hosszú pálya áll rendelkezésre a megálláshoz.

Turisták várakoznak a Parói nemzetközi repülőtéren 2019 december 5-én
AFP / Lillian Suwanrumpha

A kis forgalmú repülőtérre csupán két légitársasággal juthatunk el, az egyik Bhután állami tulajdonú nemzeti légitársasága, a Drukair, illetve a kisebb Bhutan Airlines, az ő pilótáiknak is csak egy része rendelkezik a megfelelő jogosítással ahhoz, hogy a különleges repülőtéren landolhasson. 2019-ben Sam Chui, a repülős tartalmairól ismert vlogger is végigrepült az útvonalon, az általa készített videóban pedig jól látszik, hogy a pilóták az utolsó forduló közben, alig fél perccel a landolás előtt pillantják meg a kifutópályát.

The World’s Most Dangerous Approach – Paro, Bhutan

Join me on a flight with Bhutan Airlines (Tashi Air) A319 from Kathmandu to Paro, Bhutan. Paro Airport is situated in between mountains and valleys at 7,332 ft above sea level. The approach is well considered as one of the most dangerous and most spectacular in the world.

hvg360 Parászka Boróka, Tiszóczi Roland 2025. január. 16. 06:30

A német választás megmutathatja, mennyire kell Európának rettegnie Elon Musktól

Donald Trump elnöki eskütételével Elon Musk politikussá válása is lezárul. A világ leggazdagabb embere az általa épített rakétákat idéző sebességgel igyekszik megváltoztatni az internetes kommunikáció terepét és szabályait, hogy érdeke és víziója szerint formálja át Amerikát és Európát.