Élet+Stílus Szentirmai Áron 2024. december. 14. 08:45

Jön a karácsony, ideje költeni – hogyan minimalizáljuk a stresszt?

Az ünnepek előtti „stressmas” Magyarországon is népbetegséggé vált. Nem csoda, hogy egyre növekszik azoknak a tábora, akik elfordulnak a tárgyi ajándékozás hagyományától.

Két álláspontba lehet belefutni, ha egy társaságban előkerül a karácsonyi ajándékozás témája: az egyik szerint lényegében pénzkidobás olyan tárgyakat vásárolni, amelyeknek a megajándékozott nem is örül, a másik tábor viszont azzal érvel, hogy egy találó ajándék nem csupán annak okoz(hat) örömet, aki kapja, hanem annak is, aki adja.

A két vélekedés talán azért is áll ennyire távol egymástól, mert ami a szakirodalom szerint egyaránt lehet a szeretet kifejezési formája, a kötelességtudat, az önérdek vezérelte cselekedet vagy csak egyszerű normakövető magatartás, arra a fogyasztói társadalomban reklámhadjárat épül.

A környezet már októbertől nyomasztóan ható külsőségekkel sulykolja: jön a karácsony, ideje költeni.

Megjelennek a plázákban az ünnepi dekorációk, szólnak a karácsonyi zenék, a végtelenített Black Friday-ajánlatok elől ki sem lehet térni. Ezek tovább növelik a feszültséget egy olyan időszakban, amikor a munkahelyeken az év végi hajtás, az egyetemeken a vizsgaidőszak, az iskolában a félévzárás közelsége miatt az emberek többsége amúgy is űzöttnek érzi magát.

Ennek tetejébe nyomaszt szinte mindenkit nyomaszt a tökéletes ajándék megtalálása, nem csoda, hogy az utóbbi időben egyre népszerűbb az angol christmas (karácsony) és a stressz szavakból megalkotott stressmas kifejezés. Az ünnepet megelőző időszak a békés készülődés helyett inkább a kapkodásról szól, miközben mindenkinek az a célja, hogy az ünnepek alatt közösen eltöltött idő az év egyik legemlékezetesebb időszaka legyen. A feszültséget a szakirodalom szerint az a kognitív disszonancia okozza, ami a nyugalom és a meghittség iránti vágyakozás, valamint az ünnephez kapcsolódó szekuláris, materialista nyomasztás között ilyenkor feszül.

Ennek ellenére az ajándékok beszerzése továbbra is elengedhetetlen része a karácsonyi időszaknak. Az ilyenkor rendszeresen publikált felmérések szerint az ünnepre szánt összeg egy ideig folyamatosan növekedett, 2019-ben a Budapest Bank megbízásából készült felmérés szerint az emberek átlagosan 58 ezer forintot költöttek karácsonyi ajándékra. A különböző adatok idén is sorra érkeznek, ezek alapján

az ajándékokra szánt összeg némileg csökkent az utóbbi időben,

idén a megkérdezettek túlnyomó többsége 50 ezer forint alatt szeretné kihozni az ajándékozást. A spórolás egyre fontosabb szempont, növekszik a különböző pénztárcakímélő megoldások népszerűsége, emiatt sok háztartásban csak a gyerekek kapnak ajándékot, többen dobják össze egy nagyobb kiadás költségeit, vagy előre meghatározott keretből ajándékozzák meg egymást a rokonok, barátok. Emellett szintén növekszik a fenntarthatóságra való törekvés, így előtérbe kerülnek a kézzel készített és a nem tárgyi ajándékok.

Élményajándékozás

Bár a legnépszerűbb ajándékok továbbra is a szépségápolási és elektronikai termékek, az édesség, a könyv, a társasjátékok, közben egyre terjednek a tárgyak helyett adott élményalapú ajándékok. „Az élményajándékokkal nehezebb mellényúlni” – dicséri portékáját Pál Balázs, az egyik első hazai élményajándékozásra specializálódott cég, a Feldobox ügyvezetője. A márka 18 éve van jelen Magyarországon, koncepciójának az a lényege, hogy

egy igényes csomagolásban érkező élménykatalógust kap a megajándékozott, aki aztán választhat az abban szereplő programok közül.

Kóstolóval egybekötött sörfőzde-látogatástól kezdve Ferrari-vezetésen át különböző workshopokig ma már szinte bármilyen élmény ajándékozható. A feldoboxosok tapasztalata szerint nagy népszerűségnek örvendenek az utazáshoz, gasztronómiához köthető csomagok, de sokan vásárolják a kultúra csomagot is. Az árak 7 ezertől 110 ezer forintig terjednek, és bár az olcsó csomagoknak nagy a keletjük, rengetegen választják a középkategóriásnak tekinthető 20–40 ezer forintos lehetőségeket is.

Egyre elterjedtebbek az ajándékkártyák is, rajtuk – akár több boltban is levásárolható – 5–10 ezer forintos vagy nagyobb összegekkel, esetleg szolgáltatásokkal. Van például mozizásra, fitneszterem-látogatásra vagy fürdőzésre váltható kártya is. Mivel ezek jellemzően csak egy éven belül használhatók fel, az év vége felé közeledve nem ritka, hogy olyanok jelennek meg a bejáratoknál, akik csak azért érkeznek, mert nem akarják, hogy veszendőbe menjen az előző év karácsonyán kapott ajándékuk.

A Google keresési trendjei alapján egyértelmű, hogy az elmúlt években folyamatosan, egyre többen keresnek rá az élmény ajándék és egyéb hasonló kifejezésekre, a karácsonyi időszakban megszaporodó, ajándékozással foglalkozó felmérések azonban jellemzően ezt a szegmenst figyelmen kívül hagyják. Így nehéz átfogó képet kapni, de az biztos, hogy egyre növekszik azoknak a tábora, akik elfordulnak a tárgyi ajándékozás hagyományától.

A jó könyv átmenet a tárgyi ajándék és az élményajándék között. Íme a HVG szerkesztőségének idei válogatása:

Könyvet adna vagy kapna karácsonyra? A HVG szubjektív könyvmustrájával segítünk a döntésben

A világ nem lett jobb hely, de nem lett sokkal rosszabb sem. Mi lenne, ha Észak-Korea atomrakétát indítana el Washington D.C. felé? Hogyan válaszolna az Egyesült Államok? És mit tenne Oroszország? Milyen volt a trendi nő a szocializmusban és mit csinált a híresen bohém cseh író macskája?