Az elv az, hogy amíg a csalók a mesterséges intelligenciával beszélgetnek, nem tudnak másoknak telefonálni és átverni őket.
Az O2 mobilszolgáltató a Tech Support Scams YouTube-csatorna alapítójának segítségével létrehozta Daisyt, egy robotnagyit, akivel az unokázós csalók ellen vennék fel a harcot.
A gépi tanuláshoz valós, de anonimizált adatokat használtak fel, és a cél az, hogy a magát nagymamának kiadó mesterséges intelligencia hosszú és hiábavaló beszélgetést folytasson a csalókkal, és ezzel tulajdonképpen kifárassza őket, miközben megpróbálják rávenni, hogy szolgáltassa ki nekik a banki adatait, így kevesebb idejük marad arra, hogy valós embereket verjenek át – írja a TechRadar.
Daisy nem telepíthető a telefonunkra, hanem a „számát” felvették egy olyan listára, ahonnan a csalók szokták kiválasztani az áldozataikat, és a hét minden napján, a nap minden órájában elérhető. Az O2 Virgin Media emellett létrehozott egy weboldalt, amelyen tanácsokat nyújtanak azoknak, akik nem akarnak csalás áldozatává válni.
A vállalat nemrégiben végzett felméréséből kiderült, hogy a megkérdezettek 71 százaléka szívesen állna bosszút azokon, akik megpróbálták becsapni őket vagy szeretteiket.
Az unokázós csalók Magyarországon is tevékenykedtek, 2024. októberében például első fokon tizenkét év fegyházra ítélték azt a férfit, aki a börtönbe jogellenesen bevitt mobiltelefonokon hívott fel időskorúakat, hogy magát az unokájuknak, gyereküknek vagy barátjuknak kiadva készpénzt vagy ékszereket csaljon ki belőlük. A férfi a pénzért rendszerint a rokonait és ismerőseit küldte, akikkel megosztoztak az összegen.