A seattle-i múzeum azt állítja, ők csak a popkultúra nyelvének változásait akarták tiszteletben tartani.
Felháborodást keltett a Seattle-ben található Museum of Pop Culture Kurt Cobaint, a Nirvana legendás frontemberét ábrázoló viaszszobra, pontosan a felirat, amelyen bemutatják az énekest – számolt be róla a Stereogum. A feliraton ugyanis meglehetősen ízléstelen módon írnak Cobain haláláról.
A tájékoztatón ugyanis az szerepel: Kurt Cobain 27 éves „un-alived himself”, ami valahogy úgy fordítható, 27 évesen „tette magát nem-élővé”.
A szó eredetileg a TikTok videómegosztón kezdett el terjedni, ugyanis a platform letiltja az olyan videókat, amelyek leírásában olyan szavak szerepelnek, mint például az öngyilkosság, ezért a felhasználók ilyen szavakkal kerülik meg az algoritmust. Sok látogató ugyanakkor úgy véli, a szó használata inkább George Orwell 1984-ét idézi, ahol a diktatórikus hatalom az újbeszélt használta, és például a rossz helyett a „nemjó” szót kellett használni.
A múzeumban a szobor mellett egy, a szót magyarázó tábla is található, amelyen azt írják: „Tisztában vagyunk azzal, milyen dinamikusan változik a popkultúra, és milyen hatása van ennek a nyelv és a közbeszéd formázására is. A digitális korszakban a közösségi média befolyásolja, hogyan beszélnek az online közösségek az olyan érzékeny témákról, mint például a mentális egészség. Erre egy példa az unalive szó is” – írják, hozzátéve, hogy szerintük a szó „konstruktív beszélgetésekhez” vezetett, főleg a fiatalok körében.
„A kiállítás vendégkurátora azoknak kívánt gesztust tenni a szó használatával, akik mentálisegészség-problémák miatt veszítették el az életüket”, írják. A leírásban az is szerepel: a cél az, hogy felhívják a figyelmet a mentális egészség és a nyelv összetettségére.
Ha ön is úgy érzi, segítségre lenne szüksége, hívja a krízishelyzetben lévőket segítő, ingyenesen hívható 116-123, vagy 06 80 820 111 telefonszámot!
Nyitókép: Kurt Cobain rajongói a zenész halála után 1994 áprilisában Seattle-ben. Fotó: AFP