Schobert Norbertet megverik, Csuja Imre szotyit köpköd, és rémálmai vannak, Azahriah énekel. Nem ugyanazok a testvérek a főszereplők, de feltűnnek azért a sikerfilmekből ismerős arcok, és a kék majom is a sorozattá változtatott Valami Amerikában. Ami viszont eltűnt, az a frissesség, az eredetiség, és a humor.
A 2000-es évek elején kifejezetten üdítő volt a reklámfilm világából érkező Herendi Gábor feltűnése, akinek a 2002-es Valami Amerika című debütálása egyből az év legnézettebb filmje lett. Nem véletlen, hiszen a játékfilmbe emelt reklámos elemek – a pörgős jelenetek, a zene szerepének megerősítése, a klipszerű betétek – akkor kifejezetten üdítőek voltak az egyedi humorral telített vígjátékban, amiből azán készült még két, egyre kevésbé erős, de a közönség által továbbra is szeretett folytatás.
„A Valami Amerikának mindig is az volt az előnye, még a második résznek is, hogy amikor nem volt annyira szellemes, akkor is a helyén volt a szíve, hisz volt neki olyanja, s igazán szerette karaktereit. A csetlő-botló Várnai-testvérek (Pindroch Csaba, Szabó Győző, Hujber Ferenc), s az őket körülvevő női figurák (Ónodi Eszter, Oroszlán Szonja, Tompos Kátya) egyaránt ismerősek lehettek a »hogyan készítsünk filmkomédiát« szakkönyv lapjairól, meg kicsit a saját életünkből is. S még az olyan, egyértelműen rádiókabarés gyökerekkel rendelkező alak, mint a Valami Amerika 2-ben felbukkanó és ragokkal szotyizva bíbelődő Bala (Csuja Imre) is olyan karikatúra, amit Herendi Gábor rendező bőven a helyén tudott kezelni. Így mindig megúsztuk feszengés nélkül a kalandokat, nevettünk is. Egyesek sokat, mások csak eleget” – írtuk annak idején a harmadik részről szóló kritikánkban, amelyben azonban azt is megállapítottuk, hogy abban a készítők „szinte porig rombolták azt, amit az első két filmben végig becsben tartottak”.
„Más műfaj, de világában, hangulatában, humorában, tempójában ugyanazt hozza a sorozat, mint amit a filmeknél megszoktunk” – ígérte a beharangozó sajtóeseményen Herendi Gábor, aki ezúttal nemcsak rendezője, hanem a sorozat egyik producere is. Arról is beszélt, hogy a hosszabb játékidő (mégiscsak tíz egyórás produkcióról van szó) engedi, hogy árnyaltabban bemutassák a karaktereket, továbbá, arról, hogy most is hangsúlyos szerepet kap a zene.
A karakterek árnyalt kifejtése, az eddig bemutatott két részben egyelőre nemigen sikerült, annyi derül ki, hogy egy új testvér-trió lesz a főszerepben – Marci (Ember Márk), Zita (Trill Beatrix) és Balázs (Király Dániel) – akik, hasonlóan az elődökhöz, megint bajba kerülnek, de megint összefognak, hogy megoldják azt.
Marci valamiféle influenszer-menedzser, van négy embere, akik különböző stílusban agyment dolgokat művelnek a bogárevéstől az ezoterikus baromságokig (haha), és juttatják el az erről szóló videóikat a követőikhez. De mind a négynek van valami baja, így nem nagyon megy az üzlet. Bátyja pszichológus volt, de a praxist abbahagyta, miután ő maga lett depressziós (haha), most épp semmit nem csinál, de nagyon meg akarja menteni a Földet néhány őrült környezetvédővel, köztük a magyar Greta Thunberggel, akiért, ha kell bemennek az iskolába is, hogy onnan csak úgy, óráról is kihívják (haha). Zita pedig énekes-zenész és zenetanár lenne, de egy gyerekkori "tinisztár" trauma miatt nem akar közönség elé soha többé kiállni, így inkább egy bárban dolgozik. A zeneiskolából pedig azért kellett eljönnie, mert – ahogy fogalmaz – az igazgató állandóan meg akarta dugni, amihez a szexterapeuta anyjának (Udvaros Dorottya karakterét a készítők, nem túl eredetien a Szexoktatás című netflixes sorozatból nyúlták) csak annyi a tanácsa, hogy mindezt „fel kellett volna fogni juttatásként” (haha).
A három testvér (plusz az agyament influenszerek), különböző okokból az épp távolban lévő, említett anya villájába költöznek, és ott éldegélnek, amiből vicces helyzetek keletkeznek. Igazából, tényleg keletkezhetnének, erről szólnak a sitcomok, de itt a vicces helyzetek kimerülnek abban, hogy ki mit tüntet el a hűtőből, vagy hogy az üres medencébe elvonulni vágyó Zitát nem hagyják elvonulni, esetleg elcsattan egy-egy burleszk-pofon (haha).
Lehetne, hogy a másik szálra fókuszáljon a sztori, mert Marci adósságba veri magát, és bizony, akinek tartozik az maga a már a filmekből is ismert fura – az állandóan szotiyt köpködő és a ragozással bajlódó – maffiafőnök, Bala.
Egyébként az érdekes eleme lehetne a filmből lett sorozatnak, hogy bizonyos karakterek (Bala mellett például az ő testőrei, Faragó András és Thúróczy Szabolcs, vagy a Szabó Győző által akkor is és most is játszott pr-os, Várnai Ákos, és a ő csaja, az Oroszlán Szonja által alakított Timi), önmagukat tovább éltetve tűnnek fel a sorozatban, míg mások teljesen új szereplők. Így
folytatódik is a Valami Amerika, meg kezdődik is egy újabb történet.
Sőt feltűnik a filmből ismert kék majom is, és a nyitójelenetben a Bűnös város című, szintén onnan ismerős filmet nézik a rajongók, együtt mantrázva Kovács Lajossal, hogy „ez egy bűnős hely, ez egy bűnös város”. Ez a filmre utalgatós játék (bár ez a nyitójelenet tényleg jó poén) azonban nem tesz sokat hozzá a sztorihoz.
A történetről azért annyi kiderül, az lesz a lényege, hogy be kell juttatni a fura kis csapatnak egy tehetségtelen énekest egy tehetségkutató műsorba (haha), és azt meg kell nyernie, különben Bala haragja lesújt rájuk, és abban nem lesz köszönet. Ez már csak abból is kiderül, hogy a rettegett maffiavezér minden éjjel rémálbában szétlő egy nagyképernyős tévét (haha).
A sorozatban még azok a legjobb poénok, hogy megjelenik Schobert Norbert, önmagát, mint celebet játszva, beszól Balának, és jól megverik. Na jó, ez sem nagy poén, de legalább van benne erős önirónia, mert szóról szóra azokat a baromságokat mondja most is a celeb, amit a való életben is mondott az elhíresült interjúiban.
Igaza van Herendinek, a sorozatban, akárcsak a filmekben, valóban hangsúlyos szerepet kap a zene, de ez sokszor azt jelenti, hogy feleslegesen hosszúra nyújtott felesleges klipeket látunk. Ja, és azt, hogy ezúttal sem bízták a véletlenre a főcímdalt Herendiék: azt a jelenleg épp az új magyar szupersztár szerepbe robbanó Azahriah írta, és adja elő.
Egyelőre a Valami Amerika brand lerombolásának új, ezúttal végzetesnek ígérkező kísérletét mutatja a sorozat. Kár érte. A brandért is, a sorozat ötletéért is. Mert akár lehetett volna jó is. Láttunk már film alapján született jó sorozatot, igaz, nem Magyarországon.