Kovács Bálint
Szerzőnk Kovács Bálint

Európához tartozni jó, és mindent meg kell tenni érte, hogy eltávolodjunk a sötét, szovjet múlttól. Nagyjából ez volt az üzenete a Litvánia második legnagyobb városában rendezett Európa Kulturális Fővárosa programsorozatnak. Jövőre Magyarországon a sor – bár nálunk is ez lenne az üzenet!

Európának ezen a részén nem ért véget a második világháború 1945-ben,

csak 1990-ben, és ennek máig érezzük a hatásait: emiatt van jelen errefelé ennyi gonoszság” – fogalmaz Daiva Citvarienė, a Kaunas2022 – Európa Kulturális Fővárosa (EKF) projekt egyik kurátora az egész éves eseményt záró sajtótájékoztatón. „Az oroszok Ukrajna elleni háborúja 2014-ben kezdődött a Krím-félszigeten, úgyhogy amikor felmerült, hogy megpályázzuk az EKF-et, sokan azt mondták, ugyan, miről beszélünk, hiszen azt se tudjuk, mi lesz itt. Azóta eltelt nyolc év, zajlik a program, és már megint ugyanerről kell beszélnünk” – mondja, hozzátéve: kötelességünk foglalkozni az ukrajnai helyzettel.

Michal Fludra / NurPhoto / NurPhoto via AFP

Ahogy azt korábbi, a 2022-es éven végighúzódó, három fő részre osztott kaunasi EKF második felvonásával foglalkozó cikkünkben is kifejtettük, Litvánia és Magyarország történelme nagyon sok ponton hasonlít egymásra, főképp ami a szovjet múltat illeti – csak épp úgy tűnik, a két ország vezetése nagyjából ellentétes tanulságokat szűrt le mindebből. Az idei litván EKF programjában állandóan jelen van a szembenézés a problémákkal, de nem csak azokkal, általában önmagunkkal. Azzal, hogy kik vagyunk, és mi tesz bennünket azzá. Szerintük valami ilyesmit jelent európainak lenni.

Sok közös van a magyar és a litván történelemben, de ők mintha többet tanultak volna belőle

Most különösen megéri ellátogatni Litvániába, azon belül is a 300 ezres Kaunasba. Nemcsak az art deco/modernista építészete miatt, hanem azért is, amiért az egész város kék-sárgába borult az ukránokkal való szolidaritásuk jeléül. Milyen következtetéseket vont le Litvánia az egykori szovjet megszállásból vagy Krím elfoglalásából, és mi köze a magyaroknak a balti kosárlabda-nemzethez?

A litván kulturális miniszter, Simonas Kairys úgy fogalmaz: „Az EKF cím arra emlékezteti a világot, hogy Litvánia már évszázadok óta Európa része,

és annak ellenére, hogy ötven évre beragadtunk egy sötét alagútba, ma ismét az európai családunkkal vagyunk.

Az „emlékezteti a világot” persze tűnhet túlzó szófordulatnak, de az eseményzáró összesítés szerint a programról összesen 66 országban tudósítottak az Egyesült Államoktól az Egyesült Arab Emírségeken át Szingapúrig (ehhez 170 külföldi újságírót hívtak meg). Mindehhez a program bőven számolt ideje alatt, azaz öt éve, a felkészülés éveivel együtt 2 millió ember vett részt valamelyik programon, de a szám több mint fele a konkrét EKF-évből, 2022-ből származik. A világ minden tájáról 18 ezer művésszel dolgoztak együtt, de ezek 70 százaléka litván volt; 2022-ben 1370 programot rendeztek. Azért ezt még mindig fájó hallani a 2010-es magyarországi, pécsi EKF projekt után, amelynek során a politika és a totális inkompetencia miatt fél évig egyetlen nagyobb projektet sem sikerült befejezni, de volt olyan mutatvány, ami az egyéves program „alatt” két évet késett.

Szabadtéri kiállítás Kaunasban
Gražvydas Jovaiša

Azt hitték, érdektelen lesz

A szembenézés pedig mindenre vonatkozik; Kaunas múltjára is. Az EKF egyik eredménye az Emlékhelyek című projekt. Az erre a célra létrehozott honlapon már 114 ember mondta el Kaunas bizonyos pontjaihoz kötődő emlékeit; akár csak arról, hogy mi maradt meg az óvoda „néha a világon a legjobb, néha a világon a leggusztustalanabb ebédjeiről”, akár egy szovjetek által lebontott szoborról, akár arról a katonai létesítményről, ahol a mesélő édesanyja összeismerkedett egy orosz férfival, aki az édesapja lett, és aki olyan családi nevet adott tovább neki, ami miatt aztán gyerekként mindenhonnan kiközösítették, folyton leruszkizták. Más arról a házról beszél, ami a születésekor a zsidó kórház volt, de később, a háború során bordélyházat csináltak belőle.

Ha a közösségről akarsz beszélni, érdemes a közösséggel együtt dolgozni – mondja ugyanezen a sajtótájékoztatón Aistė Ptašinskaitė-Paukštė, a Fluxus nevű – ezek után cseppet sem meglepő módon – közösségi program vezetője. És ezzel üzenni is akar a következő EKF-eknek, azaz Magyarországnak is, hiszen 2023-ban Európa egyik kulturális fővárosa Veszprém lesz. Ő arról számol be, számukra is meglepetés – még ha azért persze reménykedtek is benne –, hogy az elmúlt egy év során a kaunasiak és a régió lakói mennyire megszerették a programokat.

Jelenet a Kaunas2022 zárógálájából
Gražvydas Jovaiša

A legtöbben azt hitték, unalmas és érdektelen lesz, és nem fogja érdekelni őket, mert hát a kortárs művészet ilyen szokott lenni.

De most a saját lakóhelyükön találkozhattak vele, és rájöttek, lehet, hogy mégis szeretik” – utal a rengeteg olyan ingyenes programra, amelyek során kirakatokban, közösségi terekben, utcákon zajlottak események, vagy a Kaunast átszelő két folyó összefolyásánál rendeztek szabadtéri színházi előadást. Igaz: már januárban, az egész éves programsorozat elején is látszott, hogy a helyiek nem épp elutasítóak, mert a covid-járvány miatt szabadtéren, mínusz két fokban rendezett megnyitóünnepségre is elkelt az összes ingyenjegy, 40 ezer ember állta végig a hidegben a showt, ahogy azt első, a témával foglalkozó cikkünkben megírtuk.

Porig romboltak egy hatalmas épületet, és ettől mindenki boldog

A magyar példa semmi jóval nem kecsegtetett, de Litvánia örök második városa megmutatta, milyen az, ha nem a politikusok áldatlan tevékenysége és a bénázás uralja az Európa Kulturális Fővárosa nevű projektet. És hogy a pusztítás néha jelenthet valami jót is.

És a programsorozat záróünnepsége is teltházas volt, ezúttal már a kaunasiak nemzeti büszkeségének terében, a helyi kosárlabdacsapat arénájában (hiszen Litvániában valóban nemzeti sport a kosár, nem csak úgy, ahogy a politikusok szerint nálunk az a foci: a szovjet múltig visszamenően az ellenállás szimbóluma is ez a sport). A tizenhatezer fős teltház minden tagja azonnal felpattan, amint vége a zárógálának, és állva éljenez és tapsol, noha korántsem valami vásári mulatságról volt szó: az operát és mozgásszínházat vegyítő, nagyszabású előadás háború és szabadság, elnyomás és kitörés, szerelem és bujdosás szimbólumait vegyítette nagyzenekarral, hihetetlenül látványos díszletekkel, de cseppet sem a szó kommersz értelmében közönségszórakoztató módon. Mégis, a siker elsöprő.

Messziről jött emberként persze nehéz megítélni, arról van-e szó, amit Citvarienė mond – a programokkal az volt a céljuk, hogy változást érjenek el „a város gondolkodásmódjában és a városlakók szívében” –, vagy a kaunasiak amúgy is nyitottak voltak a kultúrára, de talán mindegy is. Tény, hogy itt már olyasminek is volt előzménye, ami pedig úgy tűnhetett, hogy csakis gyors reagálás az aktuális helyzetre.

Telt ház a Kaunas2022 zárógáláján
Gražvydas Jovaiša

Invazív növények

A városban ugyanis a legnagyobb nevek tárlatai mellett – csaknem egy éve látható a litván gyökerekkel rendelkező, világhírű dél-afrikai képzőművész, William Kentridge hatalmas tárlata, járt itt Marina Abramović, Yoko Ono életmű-kiállításáról pedig nemrég mi is hosszasan írtunk – az EKF keretén belül nyílt meg az ukrán művészek kiállítása is. De nem azért, mert most háború van: egy háromévente megrendezett, már tizenöt éves múltra visszatekintő, ukrán kiállítássorozat aktuális eseményéről van szó, a litvánok sokadik találkozásáról az ukrán művészettel.

Az ország és a világ előtt is kínos a budapesti Yoko Ono-kiállítás

A Magyar Nemzeti Múzeum sebtében összedobott, nagyszabásúként hirdetett Yoko Ono-tárlata annyi sebből vérzik, hogy azt felsorolni is kihívás. Megnéztük ezt az arcpirítóan igénytelen kiállítást, és egy másikat is, amiből valóban kiderült, ki is Yoko Ono, ha kivesszük a képletből John Lennont és a Beatlest.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a művek ne reflektálnának nagyon is a jelenre (pontosabban a művek egy része: a kurátorok nem zárták ki az általánosabb műveket sem). Borzasztóan érdekes például Alevtina Kakhidze más körülmények között látszólag szinte ártalmatlan, növénytanra fókuszáló műsorozata, amelynek témája a felszínen a művész ismerkedése a kertjében a fejét felütő invazív növényekkel. A betolakodókkal, amelyek más országokból érkeznek, és az új helyen a növényzet, a flóra és fauna nem fejlesztett ki olyan körülményeket, amelyekkel sikeresen korlátozni tudnák a behatolók terjeszkedését, így azok szabadon terjeszkednek, és elpusztítják mindazt, ami addig ott volt, csak hogy a saját életterüket növeljék. (Igaz, csak a külpolitikával felszínesen foglalkozók számára tűnik ez a kérdés most napi aktualitásnak, az ukránok számára 2014, a Krím-félsziget annektálása óta tökéletesen érthető lenne minden szimbóluma.)

Alevtina Kakhidze: Invázió
Kovács Bálint / hvg.hu

Andrii Dostliev és Lia Dostlieva szintén rettentően újszerű módját találták meg a helyzet művészetbe fordításának: ők egy sajátos akcióművészeti performanszsorozat dokumentációját és végeredményét hozták el Kaunasba, Háborús sebek nyalogatása címmel. A két művész vett egy sólámpát a sóbányájáról híres, egy ideig orosz megszállás alá került Bahmutban – egy meglehetősen bizarr sólámpát, amely jól megmutatja, milyen különösen olvad össze kapitalizmus és háború. Bahmutban elkezdtek ugyanis cuki kis tank alakú szuvenír lámpákat árulni.

A művészek pedig öt éven keresztül minden egyes nap megnyalták a sót, apró részletekben adagolva maguknak a rossz ízt, ugyanakkor gondoskodva arról, hogy így legalább a sóból készült tank örökre eltűnjön idővel. Több száz fotó és a sólámpa „elnyalhatatlan” részei maradtak csak – de a háború nemhogy nem ért véget ennyi idő alatt sem, de mind tudjuk, hová fejlődött. A művészek mindenesetre a maguk eszközeivel megtették, amit tudtak.

Andrii Dostliev és Lia Dostlieva: Háborús sebek nyalogatása
Kovács Bálint / hvg.hu

A kaunasi EKF-projekt egy barátságos szörnyeteg köré szerveződött: ahogy első cikkünkben megírtuk, a koncepció az volt, hogy bár ennek a városnak – ami amúgy is csak örök második a főváros Vilnius mögött – semmiféle saját legendája nincsen, olyan, mint Prágának a Gólem vagy Erdélynek a vámpírok, ezért az EKF-fel létrehoztak egyet. A három részre osztott programsorozat megnyitóján a szörny felébredt, a második részben találkozott a helyiekkel, most pedig, az év legvégén aláírt egy szerződést, és a kaunasiakkal marad. A fenevad, mint a szervezők elmondják, maga a város, az épületeivel, a szagaival és illataival, a lakóival – és a múltjával.

Ez az EKF nem csak a kultúráról szólt – pontosabban dehogynem. Csak a szervezők szerint a kultúra nemcsak kulturális programokat jelent, hanem szinte mindent, ami körülvesz minket. Elvileg valami ilyesmi lenne az Európa Kulturális Fővárosa-projekt feladata: bebizonyítani, hogy a kultúra az, ami összeköt bennünket, európaiakat, miközben annyi minden próbál elválasztani egymástól.

Még több Kultúra a Facebook-oldalunkon, kövessen minket: