Élet+Stílus hvg.hu 2022. március. 11. 20:20

Orosz TikTok-influenszereknek fizetnek, hogy a Kreml propagandáját terjesszék

Egy azóta leállított Telegram-csatornán koordinálták az akciót. Azt nem tudni, honnan jött a pénz, de milliós követői táború netcelebek is részt vettek az akcióban.

Háború Ukrajnában
Friss cikkek a témában

Oknyomozó riportot közölt a Vice arról,

hogy Oroszországban milliós követőtáború influenszereket toboroznak, hogy a Kreml propagandáját terjesszék az ukrajnai háborúról.

A lap információi szerint egy titkos Telegram-csatornán keresztül érték el az influenszereket. A névtelen, de magára újságíróként hivatkozó üzemeltető korábban is működött, ekkor még különböző cégeknek kellett bizonyos elérésű videókat készíteni, megadott hangokat, emojikat és címkéket használva, de már ekkor is felsejlettek állami érdekek – lehetett például az orosz kormány és gazdaság sikereit méltatni, vagy éppen az orosz olimpikonokat éltetni, természetesen pénzért.

Az 500 fős csatornán viszont az orosz megszállással egyidőben megjelentek új promóciók is: ezekben többek közt azért kaptak pénzt az influenszerek,

  • ha az etnikai csoportokon felülemelkedő nemzeti összefogást szorgalmazták,
  • ha arról beszéltek, hogy „az ukránok népirtást végeznek a Donbaszban”,
  • vagy éppen ha „elmagyarázzák”, hogy Oroszországot azzal gyanúsítják, hogy háborút szított, miközben az ukránok nyolc éve ontják az oroszok vérét.

Azt nem tudni, hogy a pénz és a kérések honnan érkeztek a Telegram-csatorna üzemeltetőjéhez. A csatorna viszont szerdán bezárt, és az érintett TikTok videókat is elkezdték törölni.

A Vice azt írja, a médiához értő Volodimir Zelenszkijjel szemben az orosz propaganda új megoldások felé kacsintgat, ennek része a TikTok-kampány is. Emellett próbálkoztak németországi, álbaloldali, progresszív híroldalként is beférkőzni a közszférába, valamint nem létező ukrán állítások hamis fact-checkelésével alátámasztani a putyini álláspontot.

A lap hozzáteszi: fennáll a veszély, hogy csupán a jéghegy csúcsát fedezték fel, mert a TikTok nem enged részletesebb hozzáférést az újságíróknak. A kampány ráadásul úgy valósult meg, hogy közben a videómegosztó megtiltotta, hogy orosz felhasználók videókat tölthessenek fel.