Élet+Stílus hvg.hu 2020. február. 25. 18:15

Útmutató az árnyékos oldalhoz – mit tudnak a magyarországi műtárgyhamisítók?

Exkluzív bepillantást nyújt a közelmúlt jogerős itthoni és külföldi csalási ügyeinek kulisszatitkaiba egy most megjelent könyv.

Művészettörténészek, restaurátorok, jogászok és újságírók segítenek eligazodni a műtárgyhamisítás világában a most bemutatott Műtárgyhamisítás magyar szemmel - Ocsút a búzától című tanulmánykötet segítségével.

A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület 2012-ben végzett felméréséből kiderült, hogy a műkereskedők tapasztalatai szerint 30-50 százaléka hamis azoknak a képzőművészeti alkotásoknak, amelyeket vételre, bizományra vagy aukciós forgalmazásra kínálnak fel. Ha pedig a vegyes profilú – ékszerekkel, bútorokkal, szőnyegekkel is foglalkozó – műkereskedőket kérdezték, ez az arány 15-30 százalék volt. Amellett, hogy a műtárgyhamisítás megkárosítja a vevőket, a hamisított alkotók életművét is bekoszolja.

Máté Péter

A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZNTH), a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT), az Országos Kriminológiai Intézet (OKRI) és a Kieselbach Galéria által megjelentetett könyv célja, hogy legyen egy repertórium, amely a kortárs, hazai ismereteket nemzetközi tükörben foglalja össze. Bendzsel Miklós, a HENT alapítója a sajtótájékoztatón elmondta: a kötet tulajdonképpen egy kalauz az árnyékos oldalhoz. A könyv megszületését azt a meggyőződés vezette, hogy a közös tudás megosztása és a műhelyek létrehozása visszaszoríthatja ezt a jelenséget. Bendzsel hozzátette, hogy egészségesebb piaci viszonyok járnak a magyar művészeknek és műbarátoknak, ezeket a viszonyokat pedig csak tudatos felkészítéssel lehet elérni.

A területet átfogóan bemutató kötetben 14 szerzőtől 18 tanulmány található: az olvasó három nagy fejezetben találkozhat művészettörténettel, műkritikával és technikai tudományokkal egyaránt, valamint megismerheti a nagy aukciós megtévesztések hazai és külföldi történetét is. A szerzők a műtárgyhamisítás jellegzetes példái mellett arról is írnak, hogy milyen hatékony eszközei lehetnek a jelenség elleni fellépésnek.

Máté Péter

Kármán Gabriella, az OKRI kutatója kiemelte: szándékaik szerint a könyv kiindulópontként szolgálhat a műtárgyhamisítással foglalkozó kérdések megvitatásában.

A Kieselbach Galéria évtizedek óta dokumentálja, milyen megtévesztő anyagok kerülnek a kezükbe, ezt a bőséges archívumot pedig a könyv szolgálatába állította. Kieselbach Tamás művészettörténész szerint a hozzájuk bevitt hamis műtárgyak aukciós értéke körülbelül 9 milliárd forint lett volna, ugyanakkor hozzátette: azért van ennyi hamisítvány, mert sikeres a magyar műtárgypiac. Kieselbach Tamás szerint ugyan lehet futni a hamisítók után – ami persze nem könnyű –, de ő maga úgy véli, azért is lehet ekkora mennyiségű hamisítvány a területen, mert nagyon kevés életműkatalógusunk van. A könyvkiadók ugyanis erre a feladatra nem vállalkoznak, így egyes életművek kézbentartása egyszerűen gazdátlan maradt. Nagyobb európai országok e téren előrébb járnak nálunk. Kieselbach Tamás hozzátette, hogy a hamisítást az is elősegíti, hogy megszűnt a műtárgybírálat rendszere.

Máté Péter

A kötet nem kerül kereskedelmi forgalomba, de a kiadó intézmények útján eljut az összes profilba vágó hazai képzési, kutatási műhely és közgyűjtemény könyvtárába, sőt, a kiadók szeretnék még ez év folyamán elektronikusan is közzétenni a könyv lehetőleg teljes anyagát.