Szerepmodell is lehet belőle. Amerikában kipróbálták.
Néhány hónapja az ohiói Dayton Ballet művészeti vezetője, Karen Russo Burke gondolt egyet, és egy igazán formabontó ötlettel kereste meg az egyik táncost, Miranda Dafoe-t.
Burke ötlete az volt, hogy a balett történetében először nő táncolja el a Diótörő címszerepét az ünnepi darabban.
Dafoe-t először sokkolta az ötlet, aztán azt gondolta, miért ne?
Ha a főszereplő kislány, Clara csak álmodja az egészet, miért ne lehetne egy nő az, aki megmenti a patkányok seregétől, és elkíséri ezen az úton?
A Dayton Ballet produkciója két szereposztással is látható, az egyikben férfi, a másikban nő, Dafoe táncolja a címszerepet – így a nézők akár össze is hasonlíthatják a kettőt.
Just letting y’all know that Dayton Ballet has a female Nutcracker this year ❤️ pic.twitter.com/ZWZWR10gZO
— Sarah Crawford (@ssarahcrawfordd) December 18, 2019
A női szereposztáshoz egy kicsit át kellett alakítani a koreográfiát, mivel a férfi ugrásokra hosszabb idő van a zenében. Ezt úgy oldották meg, hogy további ugrásokkal és forgásokkal bővítették a táncot, amely Dafoe szerint erőteljes és nőies egyszerre.
A női Diótörő-maszkon nincs szakáll sem, ami még bizonytalanabbá teszi, ki is lehet a Diótörő valójában. Ha a közönség nem nézi meg előre a szereposztást, Dafoe szerint nem is lehet rájönni, hogy egy nő táncolja, míg a végén, a csatajelenetben le nem veszi az álarcot.
Változtatás az is, hogy a női szereposztásos Diótörőben kivették a Diótörő és Clara partnertáncát is, és kettejük kapcsolata sokkal inkább anya-lánya, illetve nővéri jelleget kapott, amelyben a Diótörő szerepmodellé válik a lánynak.
A darabbal pedig nemcsak a női szerepvállalásra, hanem a helyi közösség életére is reagálni akartak. Mivel tavaly volt egy hatalmas tornádó és egy lövöldözés a város Oregon nevű kerületében, amely nagy traumát okozott a városnak, a darab csatajelenetében a fegyvereket piros-fehér csíkos, sétapálca-nyalókára cserélték.
(Fidelio)