A várhatóan online formában kitöltendő tesztet a tanulmányok ideje alatt kétszer kellene megírni: egyszer a képzés elején, egyszer pedig a végzés előtt. Az intézkedéstől az oktatásirányítás a lemorzsolódás csökkenését várja.
Évek óta riasztóan magas a lemorzsolódás mértéke a felsőoktatásban. Egy tavaly közzétett országos vizsgálat szerint az alapképzésekben a hallgatók negyven, a mesterképzésekben 15 százaléka sikertelenül zárja a tanulmányait, a doktori képzésben pedig a fiatalok ötven százaléka morzsolódik le.
Többek közt ezeken az arányokon is jelentősen javíthat, ha az egyetemeken kompetenciamérést vezetnek be – írja a Magyar Nemzet. Mint ismert, ilyen mérés a köznevelésben már a kétezres évek eleje óta működik: az általános iskolák 6. és 8. osztályában, valamint a középiskolák 10. évfolyamán minden évben felmérik a diákok szövegértési képességeit és a matematikai eszköztudását.
A vizsgálat felsőoktatásban történő bevezetését egy 2017-ben indult, 1,9 milliárd forintos forrásból megvalósuló uniós projekt keretein belül készítik elő, a rendszerszintű bevezetést 2020 őszétől tervezik. Hogy pontosan milyen kompetenciákat szeretnének feltérképezni, azt egyelőre nem tudni.