A vezető pincészetek közül az idén már többen új címkékkel ruházták fel palackjaikat. Legutóbb az Ostoros Családi Pincészet mutatkozott be új arculattal – Bukta Imre közreműködésével.
Az egri borvidék legnagyobb borászatának is (tavaly 5 millió palackot adtak el) fontos a külcsín. Hogy mennyire, azt mi sem bízonyítja jobban, mint hogy az ismert kortárs képzőművész, a Munkácsy-díjas Bukta Imre festményeiből választott az Ostoros Családi Pincészet tulajdonosa, Soltész Gergő. A saját nevére keresztelt borcsalád három prémium kategóriás vörösborát a Gundel étteremben mutatták be a minap.
A Bordeaux-ban idén aranyéremmel díjazott bikavérre a „mezőgazdasági művészként” is aposztrofált Bukta Béla fácánnal című művének reprodukciója került. Az országos borversenyen aranyérmes cabernet sauvignon-zweigelt-merlot házasítás címkéjén a Delelő című festmény jelenik meg, amely egyben a bor névadója is. Míg a Nemzeti Borválogatásba bekerült kékfrankosnak a Korcsolyázó cigánylány nyomata jutott.
S hogy miért éppen a Mezőszemerén élő művész képeit választotta az Ostoros? Soltész Gergő szerint mi sem természetesebb, hiszen: „Szeretem Bukta Imre képeit. Imre szereti a borainkat. Ennek az együttműködésnek mi ketten már biztosan örülünk.”
Hogy az év hátralévő részében várható-e még más pincészeteknél „átöltöztetés”, nem tudjuk. De íme néhány példa az idei arculatváltásokból.
Már rögtön az év elején címkét cserélt a szekszárdi Vida Borbirtok. Vida Péter a legismertebb spanyol, ugyanakkor nemzetközileg jegyzett dizájnert, Xavier Bast választotta a kivitelezés megvalósítására. A Barcelonában 1998 óta saját dizájnstúdiót működtető Bas a szekszárdi borbirtokon tett látogatása, személyes impressziói alapján alkotta meg a látványos grafikákat, s tervezte át Vida teljes brandjét, több bornak új nevet is adva. A borosüveg külcsínének jelentőségéről a spanyol címkedizájner a következőként vélekedik: „Amellett, hogy egy címke beazonosítja a bort, mozgassa meg a képzeletünket, és hasson ránk. Akkor működik, ha a bor értékeit közvetítve szól hozzánk, elvarázsol, és eléri, hogy meg akarjuk kóstolni.”
Ugyancsak újszerű kezdeményezéssel rukkolt ki tavasszal a Vylyan Pincészet. Debreczeni Mónika tulajdonos hét írót kért fel – Cserna-Szabó Andrást, Dragomán Györgyöt, Grecsó Krisztiánt, Háy Jánost, Parti Nagy Lajost, Szabó T. Annát, Székely Csabát –, hogy hét csúcsborát, mindegyikük külön egyet-egyet, kóstoljon meg, majd írjon róla. A papírra vetett gondolatokat aztán továbbadták Veress Tamás grafikusnak, aki az írók/költők borértő inspirációi alapján megtervezte és kivitelezte az ugyancsak egyedi címkéket.
A mátrai Nagygombos Borászat is úgy vélte, letisztult portfólióval itt az ideje az új címkéknek is. Barta Anna egy fiatal dizájnerre, Laki Eszterre bízta a friss arculatot, aki az alap címkecsaládot minimalista stílusban alkotta meg: a palackokon visszaköszönő színek ismétlődnek, a pincészetet szimbolizálják a „félgombok”. A prémium borok vezérmotívuma pedig az erdei pinty, a pincészet tulajdonosának kedves madara.