Nézzen bele bármilyen filmbe vagy rajzfilmbe, nagy eséllyel azt fogja tapasztalni, hogy az okos karakter szemüveges. Illetve a szemüveges karakter okos – vagy éppen ügyetlen, esetleg tudálékos. De mi a közös Harry Potterben, John Lennonban és Buddy Hollyban? Megnéztük, kik és hogyan írták felül a káros sztereotípiákat, és tették trendivé a szemüveget.
Bár szemüvegesnek lenni ma már teljesen hétköznapi állapot, még mindig tartják magukat az ezzel kapcsolatos ellentmondásos elképzelések. Aki szemüveget hord, azt gyakran automatikusan intelligensebbnek, komolyabbnak látjuk, de egyben sérülékenyebbnek, gyengébbnek is.
Persze a sztereotípiának van némi történeti oka: az első szemüvegeket olvasáshoz viselték. És mivel sokáig csak jól körülhatárolható szakmák művelői (orvosok, professzorok stb.) olvastak,
nagyon hamar kialakult az az elképzelés, hogy a szemüveg az intelligenciával van összefüggésben.
A szemüveg mint semleges használati tárgy rehabilitációja a mai napig tart. Egyfelől még a hetvenes években is megtörténhetett, hogy a terror középpontjába került. A kambodzsai Pol Pot vezette vörös khmerek például válogatás nélkül ölték a szemüvegeseket is, mert úgy gondolták, elpusztítandó értelmiségiek.
Mindeközben a szemüveg nívóját viszont elkezdték emelni azok a hírességek, akik egy-egy kultikus darabot az önkifejezésük részévé tettek. Pedig az első lépések még ezeknek a legendáknak sem voltak egyszerűek.
Elgurult a pengető, és stílusikon született
A színpadon sokáig kifejezetten előnytelen viseletnek számított, ezért több zenész is inkább hunyorgott a közönségre, semmint szemüvegben állt volna eléjük. Ezen változtatott a repülőgép-szerencsétlenségben 1959-ben tragikusan fiatalon, 22 évesen elhunyt Buddy Holly, akinek a Peggy Sue című számot is köszönhetjük.
A rock and roll sztárja, Buddy Holly eleinte gyűlölte a szemüveget: úgy érezte, hogy rombolja az imidzsét. Csakhogy Holly látása elég rossz volt, a korabeli, kezdetleges kontaktlencséket pedig maximum egy órára lehetett betenni, nagyon kényelmetlenek voltak, és valójában a látásán sem segítettek sokat.
Bár nem látta a közönséget, a végső lökést Buddy Hollynak végül egy konkrét eset adta. Elejtette a színpadon a pengetőjét, és
rá kellett döbbennie, hogy nemhogy a pengetőt, de a padlót sem látja.
Négykézláb kellett végigtapogatnia a színpadot – és így sem találta meg.
Az eset után a szemész egy vastag fekete, szarukeretes szemüveget rendelt neki Mexikóvárosból – amit aztán Holly nem vett le többet. Ő lett az egyik első sztár, akit nyilvánosan is szemüvegben láttak, és az első rockzenész, aki szemüvegben lépett fel.
A korábbi félelme alaptalannak bizonyult, nemcsak a tinédzserek másolták le azonnal, hanem későbbi zenészeknek is példaként szolgált.
Hippikeretek a béke jegyében
"Legalább az első negyven, általunk írt szám Buddy Holly hatására született" – mondta John Lennon, aki nemcsak a zenei hatást köszönheti Hollynak, hanem a szemüvegét is. Paul McCartney egy 1986-os interjúban beszélt arról, hogy Buddy Holly nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Lennon ne tartsa cikinek, hogy szemüvegben álljon színpadra.
John Lennon ugyanis egészen extrémen rövidlátó volt, és a Beatles korai éveiben kontaktlencsét vagy dioptriás napszemüveget viselt a fellépések során. A legendás kerek szemüveg 1966-ban jött a képbe, a How I Won the War című film forgatásán. Ebben Lennonnak egy olcsó egészségügyi szemüveget kellett feltennie, ám az végül vele maradt a film után is.
A jellegzetes kerek, teashades típusú, színezett üvegű szemüvegek vagy napszemüvegek ráadásul a kor meghatározó darabjai közé tartoztak: sokszor azért tették fel, hogy eltakarják vele a marihuána- vagy heroinhasználat jellegzetes tüneteit, mint amilyenek például a tág pupillák vagy a bevörösödött szem.
John Lennon szemüvegei éppen olyan kultikussá váltak, mint a viselője – sőt, politikai állásfoglalássá is egyben. Házasságuk 44. évfordulóján Yoko Ono a Twitteren osztott meg egy fotót John Lennon véres szemüvegéről – amelyet akkor viselt, mikor meggyilkolták. A fegyvertartás ellen tiltakozó bejegyzés szövege szerint Lennon halála óta több mint 1 057 000 embert öltek meg lőfegyverrel az Egyesült Államokban. A posztot Barack Obama amerikai elnök is megosztotta.
Over 1,057,000 people have been killed by guns in the USA since John Lennon was shot and killed on 8 Dec 1980. pic.twitter.com/xxXU3gSlaD
— Yoko Ono (@yokoono) 20 March 2013
Nincs határ: a bohém őrület elszabadul
Drótkeretes, mintás, szögletes vagy ovális, nagy vagy kicsi – akármelyik legyen, a szemüvegválasztás egyfajta látványos állítás is, amit a mai celebritások előszeretettel variálnak az egyéb kiegészítőikkel.
Ennek egyik első képviselője Elton John volt, aki a hetvenes években már stílusikonként is tarolt a színpadon. Őrületes, bohém szemüvegei nemcsak kiegészítőként, hanem saját jogukon is figyelmet követeltek. A Vogue például itt gyűjtötte össze a zenész elképesztő és emlékezetes szemüvegkölteményeit. A szemüvegek annyira összekapcsolódtak az Elton John-jelenséggel, hogy még a róla szóló életrajzi filmben is hangsúlyos szerepet kapnak.
De nem szabad elfeledkezni az idén 97 éves Iris Apfelről sem, akinél kúlabban senki sem tud öregedni. Egészen pontosan nem gondolja, hogy a stílusos outfitnek bármi köze lenne az életkorhoz. Elég csak néhány fotójára pillantani, hogy egyértelmű legyen, mennyire komolyan gondolja, hogy ő nem "a kevesebb több", hanem ellenkezőleg, "a több még több" koncepció híve. Apfel a felső tízezer stylistja volt és a Fehér Ház lakberendezője – többek között az ő elképzelése szerint kialakított szobákban élt Truman, Eisenhower, Nixon, Kennedy, Johnson, Carter, Reagan és Clinton elnök. A közösségi média térhódításával lett aztán világhírű ő és a szemüvegei is.
Most Hollywood maradt le
Steve Jobs, Sophia Loren, Bono, Whoopi Goldberg, Johnny Depp, Alan Cumming, Meryl Streep, Billie Jean King, Anne Hathaway – csak néhány név a különböző hírességek közül, akik civilben teljesen természetesen viselik a szemüveget. Választásaikkal nemcsak a trendeket diktálják, hanem azt az üzenetet is közvetítik, hogy teljesen normális dolog, ha valaki szemüveget hord.
A fikció világában ugyanakkor sokkal nehezebb a váltás, mert tartják magukat a berögzült formák. A szemüveg vagy az arcot megváltoztató álca része, mint Clark Kentnél, aki ha leveszi, Supermanné válik – persze ez a figura öröksége is. Ám a legtöbbször még mindig a mentális képességekről szól. Ott van például a Breaking Bad zseniális, metamfetaminfőző szakácsa, Walter White. Ő hatalmas divatot teremtett a kis pörge kalapoknak, de a szemüveg nála is a karakterrajzot erősítette, azaz White extrém intelligenciájának jele volt.
Az üdítő áttörést Harry Potter hozta el: az ő szemüvegessége semleges tény,
nem határozza meg sem a személyiségét, sem a cselekedeteit.
Az apja is szemüveges volt, örökölte, vannak így ezzel egy páran. Harry kezdeti kiszolgáltatottságát sem a szemüvege árnyalja, hanem sok egyéb tény: az árvasága, a szeretetlen közeg, a lépcső alatti kamra, ahol él. Hőssé válásában sem érdekes körülmény – az, hogy a szemüvege időnként eltörik, inkább macera, de nem befolyásolja a döntéseit, a bátorságát, az áldozatkészségét.
Az, hogy Harry Potter után a gyerekek akár egyenesen menőnek is tartják a szemüveget, egyértelműen rámutat egy igényre – talán végre a producerek is érzékelik.