A thai főváros egyik rendőrségi vezetője tájékoztatta a sajtót: a híres Wat Saket templom főpapja komoly gyanúba keveredett. Tíz, érdekes módon a saját nevét viselő bankszámlán összesen 130 millió bahtot, vagyis kb. 3,4 millió eurót találtak.
De a számlatulajdonost nem tudták megkérdezni, honnan is ez a rengeteg pénz, mert, a nemzetközileg Golden Mount Temple-ként ismert intézmény főnöke eltűnt. Utoljára pár napja látták a templomban. Európai ésszel kissé furcsa, hogy a végtelenül puritán életmódot követő buddhista szerzetesek főnöke kerül sikkasztás gyanújába. A kizárólag a spirituális tisztaságért élő, és csakis a hívek adomány ételeit fogyasztó szerzetesek, emberek tízmilliói számára jelentenek erkölcsi mércét a buddhista országokban.
A mostani botránynak vannak előzményei. 2015-ben egy másik híres bangkoki templom főszerzetese hajlandó volt visszaadni 20 millió euró illegálisan lenyúlt adományt, hogy elkerülje a bírósági eljárást. Ez az összeg a mostani botrányban forgó számnak a hatszorosa. De a Wat Saket-nek is volt már hasonló ügye, egy nagyvonalúan finanszírozott temetési szertartás kapcsán. Aztán az is ismertté vált, hogy egy elvben a szegények életmódját követő buddhista főpap magánrepülőn utazgat. És mindebben az a fő probléma, hogy az anyagi források az adományokból származnak. A templomoknak jutó pénzeket vizsgáló thaiföldi állami hivatal adatai szerint 2014-ben a 38 ezer buddhista templom 3,3 milliárd eurónak megfelelő adományt kapott. A globális jótékonykodást monitorozó World Giving Index szerint Thaiföld a világ harmadik leginkább jótékonykodó, adakozó országa, Mianmar és Málta után.
Thaiföldön a lakosság 77 százaléka támogatja pénzzel vagy élelmiszerrel, továbbá az élethez szükséges egyéb cikkekkel a szerzeteseket. Ma már a szupermarketek komplett, pagodáknak szánt jótékonysági csomagokat kínálnak: ebben van élelmiszer, ruhanemű és tisztálkodó szer. A szerény anyagi eszközökkel rendelkező emberek is elemi kötelességnek tekintik a szerzetesek támogatását, az adakozást. Persze vannak befolyásos üzletemberek, akik nem rizses csomagot, hanem dollár százezrekről vagy milliókról kiállított csekkeket adnak a templomoknak. Ez afféle lobbi tevékenység.
Elvben a buddhista egyháznak nincs befolyása a politikai hatalomra, legyen az félkatonai diktatúra, (most éppen az), vagy formálisan szabadon választott parlament és kormány. De a buddhista egyház háttérbefolyása Thaiföldön ma sokkal erősebb, mint például bármelyik keresztény egyházé Európában. Tehát borítékolhatók a további adomány botrányok, legalábbis addig, amíg marad valami a szabad sajtóból a thaiföldihez hasonlítható féldiktatúrákban.