Ajándékot azért adunk, hogy megerősítsük a kapcsolatot az ajándékozottal - állítják marketingpszichológusok, akik szerint ezt a célt sokkal inkább szolgálja egy élményajándék, mint bármely tárgy. Utóbbinál az érzelmek a csomagolás széttépésénél csúcsosodnak, előbbinél azonban valamiféle kötelék teremtődik az ajándékot adó és kapó között. Mások szerint azonban a magyarázat még egyszerűbb: jobban szereteünk csinálni valamit, mint birtokolni.
„Együtt mentünk, ő repült, én lefilmeztem. Sírógörcs szorongatott, mikor láttam, mennyire boldog. Még aznap elhatároztuk, hogy legközelebb mindketten repülünk. Azóta ezen is túlvagyunk, alig várjuk a tavaszt, hogy mehessünk újra” – meséli Eszter, aki párját, Pétert születésnapjára siklórepüléssel lepte meg. Mint látjuk, óriási sikerrel.
„Annyi kacatot veszünk egymásnak. A gazdag élményhez nem kell tárgy. Élmény kell csak. Maradandó, esetleg közös, de mindenképp hosszan ható élmény.”
Tankvezetés, repülőgép-szimulátor, főzőtanfolyam, borkóstolás, Ferrari-vezetés – az élményajándékok köré egy egész ipar épült az elmúlt évtizedekben világszerte. Ma több mint 250 milliárd dollárnyi pénzösszeget mozgat meg évente. A siker nem meglepő. A kategóriában nincsenek határok és mindenki pénztárcájához könnyen szabható: ha párunk énekelni szeret, elvihetjük egy egyszerű karaoke bárba is exkluzívabb, de azért szerényebb körülmények között, de ha mélyebben a zsebünkbe nyúlunk, miért ne énekelhetne fel valamit egy profi stúdióban?
De miért is jók az élményajándékok?
Az élményajándékok kérdését Cassie Mogilner és Cindy Chan marketingpszichológusok egy egész tanulmányban vizsgálták meg. Alapfeltevésük egyszerű volt: leginkább azért vásárolunk ajándékot, hogy megerősítsük a kapcsolatot az ajándékozottal. Ez pedig, mind bebizonyosodott, leginkább élményajándékokkal valósulhat meg, ugyanúgy egy párkapcsolatban, mint egy munkahelyi karácsonyi húzáson – persze itt tandemugrás helyett inkább egy éttermi utalványt adunk, ám ez is jobban beválhat, mint egy humoros bögre. Ráadásul az is mindegy, hogy milyen volt az eddigi kapcsolat a két fél között – az élményajándékok minden esetben, akár az első pillanattól kezdve erősebb köteléket teremtenek, legyen szó régi szerelmekről vagy csupán kollegiális viszonyról.
Mogilnerék kutatása rávilágított egy másik fontos tényezőre is: az élményajándékoknak ettől függetlenül nem örül jobban az ajándékozott – sőt, még személyesebben sem gondolja. Ám akkor mégis miért hoz létre erősebb köteléket?
A válasz az érzelmekben rejlik
Míg egy tárgyi ajándék körüli érzelmek nagyjából akkor csúcsosodnak ki, mikor széttépjük a csomagolást, az élményajándékoknál az érzelmek később, sokkal emlékezetesebb formában nyilvánulnak meg. Valójában a lényeg igen egyszerű: nagyobb hatással van ránk az átérzett öröm egy koncerten, mint mikor egy termék már néhány perc múlva megszokott tárgy lesz a közelünkben. Míg a tárgyakhoz nagyon gyorsan hozzászokunk – ilyen az ember természete – az élményajándékoknál még arra sincs szükség, hogy az ajándékozó velünk legyen a felhasználásánál, az érzelmi kapocs még így is kialakul – ráadásul a személyhez fogjuk kötni az emléket is, igencsak hosszú távon.
Amit Kumarnak, a Chicagoi Egyetem munkatársának kutatása is megerősíti mindezt. Ő arra az álláspontra jutott, hogy az élményajándékok azért működnek jobban a tárgyi ajándékoknál, mert az ember jobban szeret csinálni dolgokat, mint birtokolni. Ráadásul ebben az esetben az érték sem számít: egy együtt eltöltött ebéd egy sarki büfében nagyjából ugyanazokat az érzelmeket ébreszti fel, mint egy hatfogásos vacsora egy Michelin-csillagos étteremben.
Kumar szerint az élményajándékok nyitja leginkább az, hogy összehozzák az embereket és valódi közösségi élményt biztosítanak számukra. Egy társasjáték nem egy tárgy lesz, hanem egy élmény, sőt, emlék. "Ha tárgyi ajándékot kapsz és az nem jó, akkor az szimplán nem jó. Ám ha egy élmény rosszul sikerül, a hatás akkor is megvan, hiszen lett egy sztorink. A sztorik pedig közelebb hozhatnak minket más emberekhez."
„Többször emlegeti, mint a márkás pólót”
A millenárisoknál (a 2000-ben vagy azután születettek – a szerk.) pedig ez fokozottan így van, hiszen hála a közösségi médiának, ők már a tárgyakat is sokszor élményajándékokként birtokolják – megosztják azt, mutogatják azt. Ha kapnak egy fali posztert, nem csak az adott pillanatban örülnek neki, hanem akkor is, mikor lefotózzák azt és erre ismerőseik reagálnak. Ez pedig már maga élmény.
Persze ettől függetlenül a valódi élményajándékok a millenárisok körében is népszerűek. Eszter évek óta lepi meg fiát inkább programokkal: szabadulószobás élménnyel vagy laser-tag csatával, amire a fiú barátaival megy el: „Többször emlegeti, mint a márkás pólót, vagy a cipőt, amit két hónapon belül kinőtt.”
Magyarországon sokat fejlődött a piac
Az élményajándékok Magyarországon is népszerűek, igaz, a nagy bumm időszakán már túl van a magyar piac, a fejlődés, ha le is lassult, máig tart – tartja Molnár Bertalan, a lifelemeny.hu tulajdonosa, aki már négy éve foglalkozik élményajándékok forgalmazásával. Nem az első szereplői voltak a piacnak, ám azzal ki tudtak tűnni, hogy kihasználták, hogy az emberek egyre jobban keresték az extrémebb, különlegesebb élményeket.
Az utóbbi években Bertalan szerint a piacon határok egyre inkább elmosódtak: már ide tartoznak a wellness szolgáltatások, a borkóstolok, a vacsoraszolgáltatók is, de Magyarországon is gyorsan megjelentek a piacon az olyan extrémebb lehetőségek, mint az ejtőernyős ugrások, vagy a repülőgépvezetés.
Az iparág erősödése Molnár szerint az autóvezetéssel kapcsolatos élményajándékoknál jól látszódik: „Míg öt éve volt egy szolgáltató, akinek volt maximum egy régebbi, Nyugatról megvásárolt Formula autója, addigra most már elérhető olyan Formula autó, amivel a mostani Forma 1-es versenyzők indultak versenyeken néhány évvel ezelőtt. Tehát nem csak szélesedett a kínálat, hanem mélyebb is lett maga lehetőség.”
Minden pénztárcának, minden embernek
Az élményajándékok mára mindenki számára elérhető kategóriát jelentenek. Egy forma autós vezetés elérhető 40-50 ezer forintért is. Persze azért pénztárcája válogatja: továbbra is vannak többszázeres ajándékok. Igaz, nagyjából minden kívánság teljesíthető: „Ugyanannak az autós verziónak egy kevésbé extra verziója, ami elérhető 30 ezer forintért is.”
Az élményajándékok pedig valóban ajándékok: Molnár szerint ma 100 szolgáltatásból 95-öt ünnepre, családi eseményre vásárolnak, nem saját célra. És leginkább nők – férfiaknak. Ami persze nem azt jelenti, hogy a nők kimaradnának a buliból. Molnár szerint elmaradott gondolat az, hogy a nőket nem érdekelnék az extrém kihívások, vagy a férfiasnak kikiáltott sportok.
Nem is olyan rég egy nagypapa ajándékként unokájával próbálhatta ki a tandemugrást, amit a nagymama végig is nézett, majd kijelentette, hogy ő is ugrik. De volt már dolga olyan apukával is, aki felnőtt lányának keresett Ferrari-vezetést.
„Az urak is így állnak hozzá, hogy a hölgynek nem a megszokott tizenkettedik kölnit vagy pulóvert fogják vásárolni karácsonyra, hanem meglepik tényleg egy extrémitással, mert ők is erre nyitottak.”