Mi alapján csökkentik egy-egy termék árát és mi határozza meg, hogy mekkora a kedvezmény?
Andy Webbnek van egy függősége. A 37 éves londoni férfi nem tud úgy elmenni egy szupermarket sorai közt, hogy ne ellenőrizné az árucsökkentett termékeket. Webb nem csak a kedvezményekre vadászik: a sárga matricákat is keresi, melyek akkor kerülnek egy élelmiszerre, ha annak közel van a lejárat dátuma.
Egyszer egy 30 fontos ételt csak 7,5 fontért vásárolt meg, az ételről készült fotót pedig büszkén mutogatta a blogjában. Vannak ezzel problémáim - ismerte be. De a sárga matricák utáni vágya akár érthető is lehet. A kedvezmények változóak, van, hogy csak néhány pennyt lehet spórolni, de van, hogy az eredeti árból 90% is lejön. A normális leárazásokkal szemben viszont nehéz megtudni, hogy hol, mikor és mit találhat meg a vásárló a legkedvezőbb áron.
A sárga matricákat nem reklámozzák, de bármelyik üzletben és bármelyik napszakban megjelenhetnek. Néha több tucat terméket kínálnak olcsóbban, néha viszont a teljes árakat kérik el. Rengeteg online fórum született arra, hogy a felhasználók megtalálják a legjobb lehetőségeket, néhány vásárló pedig már fejből tudja a mintákat.
Az egyik londoni üzlet, az Asda szerint azok a friss élelmiszerek, amiket nem sikerült eladni, a lejárati dátum reggelén lesznek leárazva. A sütőipari termékek, pékáruk csak később.
A Co-op azt mondja, az árcsökkentések többségére kora délután kerül sor és két további árleszállítás engedélyezett, hogyha az ételt nem sikerül eladni. A Marks and Spencer is legfeljebb három alkalommal csökkent árat, míg a Morrisons és a Tesco a nap folyamán bármikor alkalmaz árleszállítást. De hogyan döntik el a szupermarketek, hogy hogyan címkéznek és mennyi kedvezményt adnak? A válasz a kereslet és a kínálat.
Minden szupermarketben az a rendszer, hogy a legújabb élelmiszer kerül a polc hátsó részére, a legrégebbi pedig elől kap helyet. Egy dolgozó általában szkennerrel vizsgálja át a vonalkódokat, hogy közeledik-e a termék lejárati napja. A szkenner általában két dolgot tud kideríteni: hogy hány termék maradt, illetve milyen gyorsan kelnek el. Ha sok eladatlan készlet van, akkor a szkenner árcsökkentést javasol. Ez az oka annak, hogy a sárga matricák leginkább este tűnnek fel.
A Tesco minőségbiztosítási igazgatója, Tim Smith rámutatott, hogy ritka, amikor sok termék árát szállítják le. "Úgy gondoljuk, hogy azok az ételek, amelyeket biztonsággal meg lehet még enni, ne menjenek veszendőbe. Nagy figyelmet fordítunk arra, hogy a megfelelő mennyiségű élelmiszert rendeljük meg üzleteinkbe. A szupermarketek mind azt mondják, hogy a hulladékcsökkentés prioritást élvez: ha a sárga matrica sem segít elmozdítani az ételt, akkor sem feltétlenül kell kidobni: a legtöbb élelmiszerlánc jótékonysági szervezeteknek, illetve alapítványoknak adományozza a megmaradt termékeket - írja a BBC.com.