2005. november. 16. 11:40 Utolsó frissítés: 2005. november. 16. 11:47 Egyéb

Letisztuló ingatlanszakma

Az ingatlanpiacon részt vevő eladók és vásárlók egy része még mindig vonakodva fordul ingatlanirodához, mivel úgy gondolják, hogy saját maguk is le tudják bonyolítani lakásuk eladását, vagy az új lakás megvásárlását. Véleményüket részben arra alapozzák, hogy egy időben szinte bárkiből lehetetett ingatlanos, néha bármiféle szakmai hozzáértés és tapasztalat híján is. Az egyre inkább előtérbe kerülő franchise hálózatoknál azonban más a helyzet: ott már csak profik dolgoznak.

Néhány évvel ezelőtt bizony igen nehéz volt áttekinteni a hazai ingatlanpiac viszonyait, gombamód nyíltak a kis irodák, egy utcában akár több is, sokan mellékállásként, vagy a megélhetés reményében belevágtak a szakmába, különösebb előképzettség nélkül. Ennek köszönhetően sokan szerezhettek kellemetlen tapasztalatokat az ingatlanközvetítőkkel kapcsolatban, köszönhetően annak, hogy nem mindig a legalkalmasabb emberek kerültek a tanácsadói pozíciókba, és tevékenykedtek a néha nehezen ellenőrizhető hátterű vállalkozásokban, vagy akár saját szakállukra. Rémtörténetek sokaságát lehetett hallani megbízhatatlan közvetítőről, eltűnő pénzösszegekről, és a profizmus teljes hiányáról.

Ma már a szakma egyre inkább letisztult, ezzel párhuzamosan újra növekedni kezdett a presztizse, köszönthetően a piacon egyre inkább teret nyerő nagy franchise hálózatoknak – mondja Minarik Annamária, a Duna House hálózat humánerőforrás vezetője. Ezek a cégek egységes arculattal és egyenletes, folyamatosan ellenőrzött szolgáltatási színvonallal állnak az ügyfelek rendelkezésére. A humánerrőforrás-vezető véleménye szerint, mivel az ingatlanvásárlás vagy eladás esetén komoly döntésekről és nagy összegekről van szó, fontos, hogy az értékesítő ne csak a biztonság látszatát, hanem valódi biztonságot tudjon garantálni. Ennek jegyében a Duna House értékesítői hologramos, fényképes értékesítői igazolvánnyal rendelkeznek.

Noha az ingatlan-értékesítői állásokra jelentkezők száma még mindig magas, bárkiből ma már nem lehet ingatlanos, többlépcsős kiválasztási folyamaton kell megfelelniük a jelölteknek, mely több személyes beszélgetésből, valamint szituációs gyakorlatokból áll. A tapasztalatok szerint a szituációs gyakorlatokon alapuló kiválasztási metodika alkalmazásával a későbbi beválás valószínűsége több, mint duplájára nő. Itt kiderülhetnek olyan, a jelölt rátermettségét befolyásoló tényezők is, melyek az önéletrajz és a személyes elbeszélgetés alapján esetleg rejtve maradnának, például a kommunikációs képességek esetleges hiányosságai, vagy az értékesítésre való alkalmasság.

A humánerőforrás vezető tapasztalatai szerint a leendő ingatlan-értékesítők kiválasztása egyáltalán nem könnyű. Sok olyan pályázat érkezik be, melyek – az interneten is elérhető karriertanácsok sokasága ellenére – a legalapvetőbb formai és tartalmi elemeknek sem felelnek meg. Előfordult, hogy a jelölt egész alakos, fürdőruhás képet küldött magáról, de volt olyan is, aki esküvői fotóját csatolta jelentkezéséhez – az ilyesmi még a tapasztalt HR-eseknek is meglepetést okozhat. Szerencsére ebben a tekintetben is egyre inkább pozitív tendencia érvényesül, a jelentkezők többsége igényes és színvonalas önéletrajzot küld be magáról – jellemzi a helyzetet Minarik Annamária.

Az első időkben a leeendő értékesítők komplex, több hetes tréningen vesznek részt, mely során a szakmában szükséges speciális értékesítési és kommunikációs ismereteket tanulnak, valamint szert tesznek a munkájukhoz szükséges jogi és szabályozási tudásra is. A tréningek elvégzését vizsga követi, akik ezen megfeleltek, egy, őket az első hetekben folyamatosan segítő mentor mellett állhatnak munkába az ingatlanirodában.

Korábban a szakmát magas fluktuáció jellemezte, sokan csak átmeneti megoldásnak tekintették az ingatlanközvetítést, illetve az első hónapok nehézségei – amikor a kapcsolatok felépítését, a későbbi eredmények megteremetését kell elvégezni – elvették a kedvüket. Mára már a szakmát elhagyók száma csökkent, részben a nagy hálózatok által nyújtott biztonságos háttérnek, részben pedig a szakma újra növekvő presztizsének köszönhetően. A nyugati országokban az ingatlan értékesítő egy bizalmi pozíció, akihez bármilyen az ingatlant érintő kérdésben fordulni lehet. Lassan itthon is meghonosodik az a szemlélet az ingatlan értékesítők között, mely szerint nem csak az elérhető jutalékra kell koncentrálni, hanem fontos az ügyfél utánkövetése, a későbbi folyamatos kapcsolattartás is.

Az ingatlan értékesítő újra elfogadott, presztizzsel bíró hivatás – véli Minarik Annamária – erre az is utal, hogy sok jelentkezés indirekt módon, konkrét hirdetés nélkül érkezik be hozzájuk. A szakmában benne van a további karrier, előrelépés lehetősége is, nem egy korábbi értékesítő már saját tulajdonban lévő irodát működtet az országos hálózatban.


 Kiből lehet jó ingatlan-értékesítő?

- Aki biztos saját képességeiben
- Aki sikerorientált
- Akinek fontosak a minőségi ügyfélkapcsolatok és ezért tenni is hajlandó
- Aki képes energiát befektetni a későbbi sikerekhez
- Akik tudják, hogy a befektetett munka sikerekhez vezet

Hirdetés