Ilyen egy tipikus káresemény, amire a casco sem gyakran fizet
Akár egy pocsolyába hajtva is komoly károk keletkezhetnek az autóban.
Akár egy pocsolyába hajtva is komoly károk keletkezhetnek az autóban.
Napi 500 új kátyú keletkezik csak a főváros útjain, elég komoly esély van belefutni egybe. Az ilyen károknak, statisztikák szerint csak mintegy felét térítik meg. Érdemes rögtön mindent a lehető legjobban dokumentálni.
A néhány éve létező kátyúkár biztosításból eddig néhány tízezret kötöttek az autósok a Magyar Biztosítók Szövetsége adatai szerint, de az esetek felében a biztosítók visszautasítják a kártérítés kifizetését, mivel a kárt nem megfelelően dokumentálta a szerződő.
Az elmúlt pár napban mintha varázsütésre szaporodnának az úthibák. A beköszöntő téli időjárásnak, valamint a fagyos éjszakák és a melegebb nappalok váltakozásának hatására ezerszámra jelentek meg az kátyúk. Íme néhány jótanács mit tegyen, ha sikerült kifogni egy méretes krátert.
Először adtak át olyan utat az országban, amely az aszfaltba kevert, használt abroncsokbólkészült gumibitumen miatt ellenállóbb a hőmérsékletváltozásnak és kevésbé repedezik, így az autókat vélhetően kevésbé foglalja majd le a kátyúk kerülgetése.
Kora tavasszal érdemes mérőszalaggal, kamerás mobillal felszerelkezve autóba ülni, ugyanis kátyúbaleset esetén a történtek megfelelő dokumentálása elengedhetetlen ahhoz, hogy az ember érvényesítse kárigényét. A Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke, Kovács Kázmér ügyvéd szerint nem feltétlenül kell rendőri intézkedést kérni, a biztosítók azonban ezt ajánlják. Az Autóklub tapasztalatai szerint a károsultak többsége az időt igénylő utánajárás miatt inkább nem kér kártérítést a közút kezelőjétől.
Sok a kátyú és sokat hallani a szükséges teendőkről is ha megtörténik a baj, mégis tévedésből vagy a hiányos dokumentáció miatt sokan elesnek a kárrendezéstől.
Nincsen egyszerű dolga annak az autósnak, akinek kocsiján egy kátyú miatt megsérült a gumiabroncs, a felni vagy a futómű. Először is ellenőriznie kell, helyeztek-e ki az út egyenetlenségére figyelmeztető táblát. Ha egyetlen figyelmeztetés sem volt kint, jó esélye van arra, hogy megtérítsék a kárát – írja a Népszava.
Gyakran hiányos a dokumentálás, ezért nem minden esetben ismerik el az utak kezelői azt a kárt, amelyet kátyúk okoznak a járművekben. A biztosítók tapasztalatai szerint az esetek felében történik ez meg – derül ki a Genertel Biztosító csütörtöki közleményéből.
Megállíthatatlanul itt a tavasz, azonban a jó idő közeledtével tömegével jelennek meg a kátyúk az utakon. A JogIQ jogi blog friss bejegyzésében megtudhatjuk, mit kell tennünk, ha kátyúba hajtottunk, és kárunk keletkezett.
Petra Schmucker az AvD jogásza azt tanácsolja, ha a kátyú miatt lesz valami baja az autónak, azt mindenképpen fotózzuk...