Sok a kátyú és sokat hallani a szükséges teendőkről is ha megtörténik a baj, mégis tévedésből vagy a hiányos dokumentáció miatt sokan elesnek a kárrendezéstől.
A téli hónapok végével nagyon sok megkeresés érkezik a biztosítótársaságokhoz, mert nem tudják az ügyfelek, mit kell tenni, kihez kell fordulni, mit kell kitölteni. A Groupama Garancia Biztosító szakértői a tapasztalataik alapján összeállították a javasolt lépéseket, hogy mire figyeljünk, hogy bizonyítható legyen a káreset, az út kezelője elismerje a felelősséget, és fizessen a biztosítótársaság.
1. Azonnal hívjunk rendőrt! Ugyanis a hatósági jegyzőkönyv lényeges bizonyíték az eljárás során.
2. Ha szükséges és a futómű sérülése megengedi, álljunk félre, de ne messzire a káreset helyszínétől, s ott várjuk meg a kiérkező rendőröket.
3. Keressünk szemtanúkat és készítsünk egy tanúnyilatkozatot az esetről, írassuk alá a dokumentumot.
4. Készítsünk fényképeket, akár az okostelefon felvételei is alkalmasak bizonyítéknak. Gyakori hiba, hogy közvetlen közelről készítünk fotót a kátyúról. Fontos, hogy ne csak felülről fotózzuk a kátyút, mert az nem teszi felismerhetővé az adott úthibát. A legfontosabb, hogy beazonosításra alkalmas módon mutassák a képek a kátyút, a sérült gépjárművet és az érintett helyszínt úgy, hogy felismerhető legyen a környék is.
A képek sokszor nem mutatják a környezetet. Ha a tulajdonos nem tudja meggyőzően bizonyítani, hogy autójának károsodását az általa megjelölt úthiba okozta és beazonosításra alkalmas fényképekkel pontosan meghatározni a káresemény konkrét helyét, akkor a közút fenntartója nem ismeri el a felelősségét a káresemény bekövetkezéséért. Felelősségelismerő nyilatkozat hiányában pedig a közút fenntartójának felelősségbiztosítója nem fizet kártérítést.
5. Érdemes pontosan leírni, hogy hol történt a káreset, hogy beazonosítható legyen a hely. A legjobb ilyenkor megadni az utcát és a házszámot is, külterületi utak esetén pedig a kilométerszelvény számát, ahol történt a káreset. Bármilyen állandó, az adott útszakasz közelében található megkülönböztethető tárgy megjelölése is segítheti a beazonosíthatóságot.
6. A károsult gépjármű tulajdonosának minden esetben a közút fenntartójával szemben kell fellépnie, annak érdekében, hogy a felelősség elismerésével megtérülhessen a kár.
7. Amennyiben a közút fenntartója önkormányzat, a sérült gépjármű tulajdonosának az önkormányzat felé kell írásban, két napon belül megtennie bejelentését a káreseményről. Az önkormányzatok vagyonbiztosításon belüli felelősségbiztosítása fedezi a károkat. Előfordulhat, hogy az önkormányzat is vizsgálja majd az ügyet, ilyenkor a városgondnokság is jegyzőkönyvet készít, amit szintén bekér a biztosítótársaság.
8. A bejelentéshez csatolni kell a helyszínen készült hatósági jegyzőkönyvet, valamint a fényképfelvételeket, tanúnyilatkozatokat, kárigényeket (autó sérülése, ruházaton sérülés, szállított tárgy sérülése stb.).
9. Ha a közút fenntartója huzamosabb ideig nem reagál, akkor képviseljük érdekünket, kövessük a kárrendezés státuszát, érdeklődjünk.
10. Ha több gépjármű is károsodott, fontos, hogy azt külön is be kell jelenteni, az autók sérüléseit külön-külön számolják el. Személyi sérülés esetén is ugyanez a sorrend, de ebben az esetben még az orvosi szakvéleményt is csatolni kell.
Az alábbi felsorolás segít abban is, hogy az egyes útszakaszok melyik szervezet kezelésében vannak. Alapvetően a lakott területen kívüli útak a Magyar Közút Zrt. www.kozut.hu kezelésében állnak, a gyorsforgalmi utak az Állami Autópálya Kezelő Zrt-é www.autopalya.hu, a lakott területen belüli útszakasz az illetékes önkormányzat gondozza. Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalai a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-hez tartoznak a www.fkf.hu oldalon elérhető el a kárbejelentéshez szükséges valamennyi információ.
És még egy hasznos honlap a www.utadat.hu, amelyet a Közlekedési Koordinációs Központ üzemeltet és talán a legjobb ebben a műfajban.