Az őszt váltó tél az autósok számára sok veszélyt hordoz magában.
Az őszt váltó tél az autósok számára sok veszélyt hordoz magában. Ezért nem árt az autót még a tél érkezése előtt átvizsgálni, nehogy az első hideg napok kellemetlen meglepetést okozzanak.
1. A következő tankolásnál nyissuk fel a motorháztetőt és ellenőrizzük a fagyálló hűtőfolyadékot és az ablakmosó szintjét. Csak elegendő fagyálló folyadékkal vészeli át a hűtő és a motor az extrém alacsony hőmérsékleteket. Ellenkező esetben ugyanis a megnövekedett térfogatú fagyott víz szétnyomhatja a motorblokkot. A fagyálló feltöltésével a fagyáspont csökkenthető és a motor extrém alacsony hőmérsékleten is kielégítően üzemelhet. A hűtővíz szintjét a tágulási tartály oldalán található jelölés alapján állapíthatjuk meg. A valódi szintet azonban csak meleg motornál tudjuk megállapítani. Ha túl alacsony a hűtőfolyadék szintje és utántöltés szükséges, legyünk körültekintőek. A rendszer nyomás alatt van és a csavaros kupak túl gyors eltávolításakor a folyadék sérülést okozva kicsaphat a tartályból. Aki bizonytalan magában, inkább keressen fel egy szakszervizt.
2. Növeli a biztonságunkat, ha tiszták a szélvédők, ezért fontos, hogy az ablakmosó berendezés is kifogástalanul működjön. Veszélyt jelenthet, ha a vezetékek befagynak. Ilyenkor nem lehet a szélvédőt elég gyorsan megtisztítani, például ha egy másik autó elhalad mellettünk és hólatyakos, sáros folyadékot csap fel a szélvédőnkre. A megfelelő téli szélvédőmosó folyadékkal elébe mehetünk a problémának. Ezek fagyálló folyadékot és speciális tisztítószert tartalmaznak, melyek a tipikusan téli szennyeződések ellen hatnak, mint pl. a sótartalmú kenőfilmréteg a szélvédőn. A feltöltés után az ablaktörlő berendezést addig működtessük, amíg a keverék eljut a pumpán és a vezetéken keresztül a szórófejig. Innentől következő fagy nem tud már kárt tenni a rendszerben. Az ablaktörlő lapátokat is ellenőrizzük. Ha a gumik széle már repedezett és csíkot hagynak a szélvédőn, mielőbb cseréljük ki a lapátokat.
3. Aki biztonságban akarja érezni magát a következő téli szezon kezdetekor, vessen egy pillantást a gumikra is. Elsősorban azok a gumik jelentenek veszélyt, melyek több mint hatévesek, horpadások, kitüremkedések és repedések mutatkoznak a szélek felületén. A 3 mm-nél kevesebb profillal rendelkező gumik miatt hosszabb féktávval és nagyobb aquaplaning veszéllyel kell számolnunk. Közúti járműellenőrzés során, ha a profilmélység kevesebb, mint 1,6 mm szabálysértési bírság szabható ki. Ha már nincsenek rendben a téli gumik, már most ajánlatos újakat rendelni, még akkor is, ha az első hó leeséséig még egy hónap hátra van. Október végétől már nagy eséllyel lehet számolni a tél betörésével, és a nyári gumik ilyenkor már nem sokat érnek. A téli gumik puha gumikeveréke sokkal előnyösebb téli útviszonyoknál, mint a nyárié.
4. Az esti sötétedéskor a világítást könnyen letesztelhetjük. Feltétlenül ellenőrizzük az őszi inspekciónál a világítást, hogy a sötétebb évszakban is biztonságosan közlekedhessünk. A túlzottan lefelé világító reflektor veszélyes lehet, mivel csökken a látótávolság. Csak az optimálisan beállított frontlámpák biztosítanak optimális látótávolságot, és nem vakítják el a szemből érkezőket. Ami még fontos: a halogén izzók ugyan kiéghetnek, de az idő múlásával a fényerejükből is veszítenek. Az izzó az élettartama alatt akár 30 százalékot is veszíthet a fényerejéből. Ezért ajánlott az izzók rendszeres cseréje. Akinek az autója xenon- vagy LED-es lámpával rendelkezik, nincs aggodalomra oka.
5. Ha az autó akksija gyengélkedik, érdemes már most kicserélni. A hosszas indítózás az első jele a csökkenő akkumulátor kapacitásnak. Ezért ellenőrizzük az akksit, és adott esetben szerezzünk be egy újat. Ez még mindig a kellemesebb megoldás, mintha egy hideg reggelen a szomszédra és a bikázókabelére, vagy éppen az autómentőre várva fagyoskodunk.