Érdemes némi magyarázattal szolgálni, ha már kezdésként agyondicsérem a koreai alsó-középkategóriást.
Érdemes némi magyarázattal szolgálni, ha már kezdésként agyondicsérem a koreai alsó-középkategóriást. A VW Golf legjobban sikerült vetélytársa már nem tartozik az olcsójánosok közé, tisztességes 5,099 millió forintról indul az alku, ha egy csupasz 90 lovas dízelre voksolunk. Hasonló Golfot (Perfekt, 1,6 CR TDI) 11 ezer forinttal drágábban vehetünk, és ha hozzátesszük azt a felszereltséget, amit a tesztautónkban kaptunk, 5,956 milliót kell érte fizetnünk (Bluetooth, tempomat, elöl és hátul parkoló radar, ülésfűtés, mp3-as rádió, ESP, 6-7 légzsák, nappali fény, USB-csatlakozó, elektromos ablakok és tükrök, esőérzékelő). Furcsa, de a tesztelt i30 Business felszereltséggel, metálfénnyel, és 15 hüvelykes könnyűfém felnikkel dekára ennyibe kerül: 5,964 millió forintot dobott ki a konfigurátor. Árverseny tehát nincs, azt kell venni, amelyik szimpatikus.
A kilencven lovas dízeltől ne várjunk csodát, sík úton tökéletes társ, megpakolva, három személlyel vígan tartja a 140-es tempót autópályán. Amint azonban változik a táj és netán Toszkánába tévedünk, megáll a tudomány, a hatsebességes váltót bőszen kapcsolgatjuk, gyakran egészen kettesig vissza, hogy le ne fulladjon a kocsi. Klímával pláne! Emelkedőkre nem való az 1,4-es dízel, oda inkább az erősebb 1,6 literest ajánljuk. Ugyanakkor takarékos: amíg itthon használtam, városban öt liter alatti átlaggal örvendeztetett meg (a legjobb pillanatnyi eredmény 3,9 liter volt 100 kilométerenként). Autópályán, megpakolva, klímával, majd a toszkán dombságban meghajtva 5,69 literre ugrott fel a fogyasztás – ez a 3300 kilométeres tesztelés eredménye. Hatótávja 7-800 kilométer egy tank üzemanyaggal.
Autópályán, hatodik fokozatban 140 kilométer/órás sebességnél háromezret forog percenként a főtengely, 120-nál 2500-at, 110-nél 2300-at, 100-nál 2100-at, 90-nél 1900-at.
Formája tetszetős, nappali fénye látványos, igaz, ha felkapcsoljuk a lámpát, a LED-sor kialszik – végül is ezért nappali fény. Elsőre nem is gondolnánk, de a mély üléspozíció és a kiváló futómű révén az i30 vezetése izgalmas, a kormány feszessége állítható, sport módban kanyarvadászként vadulhatunk – szerpentinen lefelé (szigorúan). Az ESP az alapfelszereltség része - kikapcsoló gombját nem találtam – beavatkoznia egyszer sem kellett.
Beltere egyszerű, világos színű, modern, a bajuszkapcsolók ódivatúak, nem mindenre terjedt ki az európai tervezés. Sok a tároló, egyliteres palack az ajtózsebekben elfér, a kesztyűtartó méretes, pohártartó is van bőven. A kormány multifunkciós, a klíma hangos, a váltó pontos, a fékek erősek. A 378 literes csomagtartó átlagos méretű, jól pakolható, a hátsó ülések síkba döntésével a raktér 1316 literesre növelhető. Garanciája ötéves.
Biró Csongor
Műszaki adatok
Hyundai i30 1,4 CRDi |
|
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1396 |
Környezetvédelmi besorolás | Euro 5 |
Max. teljesítmény lóerő |
90 lóerő 4000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm |
220 Nm 1250-2750-es fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) |
2650 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) |
4300 / 1780 / 1470 |
Csomagtér |
378-1316 liter |
Saját tömeg (kg) | 1280 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 170 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 13,5 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 5,3 |
Országúti | 3,5 |
Vegyes | 4,1 |
Tesztfogyasztás | 5,69 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 109 |
ÁRA | 5,099 millió forinttól |