A Renault egyszerre mutatott be elegáns négyajtós limuzint, kishaszonjárművet és ötajtós dobozos családi egyterűt.
A Renault egyszerre mutatott be elegáns négyajtós limuzint, kishaszonjárművet és ötajtós dobozos családi egyterűt. A Renault Kangoo Maxi Z.E. teljes értékű autó, hatalmas csomagtérrel, jó menetkomforttal, elektromos hajtással, károsanyag-kibocsátás nélkül. Állami támogatással még az ára is elfogadható.
Az eredetileg a 2010-es hannoveri kiállításon bemutatott, majd 2011-ben, a Genfi Autószalonon Maxi kivitelében is leleplezett Renault Kangoo Z.E. októberben érkezik a Renault nyugat-európai bemutatótermeibe. A magyar piacon 2012 derekán jelenik meg az autó, miután nálunk is létrehoz a Renault legalább egy elektromos szervizpontot. A modellt azon üzleti ügyfeleinek ajánlja a Renault, akik gazdaságosan üzemeltethető, a környezetet jobban óvó haszonjárműre hajlandóak áldozni.
A Renault Kangoo Z.E. (két- és ötüléses Maxi kivitelben is kapható) paraméterei megegyeznek a belső égésű változataival: 2,4-4,6 m3-es raktér, 650 kg hasznos teherbírás. A Renault Kangoo Z.E. ugyanazon a gyártósoron készül, ahol a belső égésű motorral szerelt modellváltozat: az észak-franciaországi M.C.A. (Maubeuge Construction Automobile) üzemben. Az elektromos hajtásra utal a kipufogócső hiánya, illetve a hátul elhelyezett, krómozott Z.E. embléma. A töltőcsonk fedele elöl, a Z.E. monogrammal ellátott, jobb első fényszóró közelében található.
A 4,21 m hosszúságú kisáruszállító autó raktere 3-3,5 m3-es, a hasznos terhelhetőség 650 kg. A sík padlónak köszönhetően akár 2,5 méteres tárgyat is szállíthat (síkba döntött utasüléssel), ugyanakkorát, mint az alapverzió. A kerékdobok közötti távolság 1,21 méter, azaz a raktérben elfér egy EU-raklap. Az aszimmetrikus hátsó ajtók, valamint az oldalsó tolóajtó megkönnyíti a hozzáférést a raktérhez.
Ötüléses Maxi kivitelben is vezettük az autót. Tengelytávja 40 cm-rel hosszabb, így az autó teljes hosszúsága 4,6 méter. Ötüléses kivitelében a Kangoo Maxi Z.E. 60/40 arányban ledönthető hátsó ülést kap. A jármű öt személy kényelmes utaztatására, illetve akár 2,4 köbméter csomag szállítására alkalmas. A sokoldalú jármű ülései akár négyféleképpen rendezhetők el, attól függően, hogy éppen hányan utaznak az autóban. A hátsó üléspad emellett a padlóba is hajtható; ilyenkor teljesen sík padlót és összesen 3,6 köbös kapacitást kapunk. A kétüléses kivitelt áruszállításra tervezték. Az első üléseket opcionális válaszfal választhatja el a raktértől. Raktere 4,6 köbméter lehet, maximum 2,9 méter hosszú tárgy szállítható.
A Renault Kangoo Z.E. két kiegészítő műszert kapott, amelyek a sebességmérő két oldalán helyezkednek el: az egyik az akkumulátor töltöttségét mutatja meg, a másik arról tájékoztatja a vezetőt, hogy mennyire gazdaságos a pillanatnyi energiafelhasználás: a világoskék szín normál üzemet, a sötétkék optimális energiagazdálkodást jelez, míg a piros fény arra figyelmeztet, hogy a jelenlegi menetkörülmények negatívan befolyásolják a hatótávolságot. A fedélzeti számítógépet az elektromos közlekedés speciális szükségleteihez igazították. Megjeleníthető rajta a még megtehető távolság (km), az akkumulátor fennmaradó kapacitása (kWh), valamint az átlagos és pillanatnyi energiafelhasználás.
Hajtás
A 44 kW (60 LE) teljesítményű villanymotor legnagyobb forgatónyomatéka 226 Nm. A gyorsítóképesség és a rugalmasság kiváló, már egészen alacsony fordulatszámokról is. A sebességváltót helyettesítő fordulatszám-csökkentő egység tökéletesen lineáris, zökkenőmentes vezetést tesz lehetővé.
A motor maximális forgatónyomatéka már elinduláskor rendelkezésre áll, a gyorsulás zökkenőmentes, nincs sebességváltó, az üzemeltetési költségek kedvezőek. Nincs motorzaj, nincsenek rezgések, és nincs sebességváltás: a Kango Z.E. vezetése megnyugtató. Fordulóköre nagy, a szél könnyedén elbánik dobozformájával, a családi kivitel hátsó ajtajai tolók, így a Cabo da Rocánál ránk törő orkánban azon keresztül szálltunk ki- és be. A gyorsulás nulláról 100 kilométer/órára iszonyúan hosszan tart, fel is tehetünk közben egy kávét.
A villanymotort egy 22 kWh kapacitás lítium-ion akkumulátor táplálja, a sajtóanyag szerint hatótávolsága 170 km. Tesztünk elején 99 kilométert mutatott a kijelző, az autót 19 kWh/100 kilométeres fogyasztással adtuk vissza. 100 kilométert így 864 forintból tehetünk meg (45,51 forintos kWh árral számítva). Kedvezményes árammal számolva 590-600 forintból jön ki a Budapest-Siófok távolság. Ez 400 forintos gázolajárral számolva 2,16, illetve 1,47 literes átlagfogyasztásnak felel meg 100 kilométerenként.
A hatótáv függ a terheléstől, a domborzattól, a hőmérsékleti viszonyoktól és természetesen a vezetőtől. Amikor a vezető felemeli a lábát a gázpedálról, a villanymotor felveszi a jármű mozgási energiáját, amit elektromos árammá alakít át, amivel tölti az akkumulátort. A rendszer erőteljesebb motorfék-teljesítményt ér el, aktiválva a féklámpát. A vezető már rövid használat után megtapasztalja, hogy alig kell rálépnie a fékpedálra. A Kangoo Z.E. alapfelszereltségének része az Eco üzemmód. A gomb megnyomásával korlátozható a motor teljesítménye (forgatónyomaték és sebesség), ami akár 10 százalékkal növeli a hatótávolságot. A járművet indulás előkészítő rendszerrel is felszerelték. A hálózatra kötött járműben beprogramozható az utastér fűtése. Opciós tartozékként 5 kW teljesítményű kiegészítő fűtőberendezés rendelhető, amellyel az akkumulátor kapacitásának megőrzése mellett fűthető fel az utastér. A fűtőrendszer B30- vagy gázolaj-üzemű, 13 literes üzemanyag-tartályának töltőnyílása ugyanott található, ahol a belső égésű motorral szerelt kiviteleké. Ezt az opciót a kifejezetten hideg klímájú piacokon kínálja a Renault.
A Kangoo Z.E. modellhez opciós extraként rendelhető „My Z.E. Connect” csomag lehetővé teszi, hogy az ügyfél a távolból, okostelefonon vagy számítógépen keresztül ellenőrizze az akkumulátor töltöttségi állapotát, illetve a jármű aktuális hatótávolságát.
Biztonság
A Renault Kangoo Z.E. ugyanazokkal az aktív és passzív biztonsági jellemzőkkel bír, mint belső égésű motoros rokonai. Az autót a legújabb generációs ABS és vészfékrásegítő rendszerek mellett automatikusan aktiválódó vészvillogókkal is felszerelték.
Alapfelszerelés a vezető oldali légzsák, az erőhatárolóval és előfeszítővel ellátott biztonsági övek, valamint a speciális kialakítású ülések (kivéve a lehajtható támlájú első utasülést), amelyek megakadályozzák, hogy az utasok a biztonsági öv alsó szára alatt előre csússzanak az ülésből. A modell opcióként utasoldali légzsákkal, valamint vezetőoldali oldallégzsákkal is felszerelhető. Választható sebességszabályozó és –korlátozó rendszer, sötétedés-érzékelővel ellátott világítás-vezérlés, az esőérzékelős ablaktörlő, a tolatóradar. További biztonsági opcióként hangjelző rendszer is rendelhető, amely alacsony sebességű haladás mellett a jármű közeledtére figyelmezteti a gyalogosokat, a kerékpárosokat.
Hogyan juthatunk hozzá?
A rendelkezésre álló anyagi támogatások összegét is figyelembe véve a Kangoo Z.E. vételára közvetlenül összevethető a belső égésű motorral szerelt kivitelekével. Az alapár (a támogatások összegét nem számítva) nettó 20 000 euró. Ami a támogatást illeti, Franciaországban például 5000 euróra jogosult a Renault Kangoo Z.E., így a vételár már csak nettó 15 ezer euró. A két- és ötüléses Maxi karosszériaváltozatok felára (nettó 1200, illetve 2000 euró) ugyanaz, mint a belső égésű motorral szerelt kivitelnél.
A Renault különválasztotta egymástól a jármű és az akkumulátor birtoklását. A haszonjárművet megvásárolhatják vagy lízingelhetik az ügyfelek, az akkumulátort pedig bérelhetik, aminek havidíja 75 eurótól indul (nettó összeg, 15 000 km-re és 48 hónapra érvényes). A szerződés időtartama alatt ez az összeg a következőket tartalmazza: kiváló üzemi állapotú akkumulátor folyamatos biztosítása, az eredeti töltési kapacitás 75 százalékát garantáltan meghaladó töltési kapacitás, teljes körű assistance szolgáltatás, amely az akkumulátor lemerülésére is kiterjed.
Töltés
A Renault által a helyi áramszolgáltatóval közösen kínált fali töltőről 6-8 óra alatt lehet feltölteni a Kangoo-t, 3 kW a legkisebb töltési teljesítmény. Alternatívaként a gépkocsihoz mellékelt kábellel közvetlenül is csatlakoztathatjuk a kocsit a töltőpontra. Ugyanezzel a kábellel vehetők igénybe a nyilvános töltőpontok is (a bemutató lisszaboni helyszínén tucatjával találtunk csatlakozóval felszerelt parkolókat). Ez a kábel a normál 220 voltos háztartási hálózatra köthető, és 2 kW-os töltési teljesítményt biztosít. A rendszeres parkolásra szolgáló helyszínek többségén (utak mentén, parkolókban, irodaházakban, bevásárlóközpontokban) olyan szabványos töltőpontokat alakítanak ki Európa-szerte (2011 és 2012 során naponta 240 új töltőpontnak megfelelő infrastruktúrát állítanak üzembe), amelyekről egy óra alatt nagyjából 20 km-re elegendő energiát képes felvenni a jármű. A Renault becslése szerint 2012-re Nyugat-Európában már mintegy 50 000 töltőpont áll majd az ügyfelek rendelkezésére.
A járműre kétéves, kilométer-korlátozás nélküli, illetve három éves, 100 ezer km-en át érvényes a garancia, az elektromos hajtásláncra ötéves vagy 100 ezer kilométerig tart a garancia.
B. Cs.
Műszaki adatok
Renault Kangoo Maxi Z.E. (ötüléses) |
|
MOTOR | |
Elektromos motor | szinkron AC |
Környezetvédelmi besorolás | zéró emisszió |
Max. teljesítmény lóerő | 60 lóerő |
Max. nyomaték: Nm | 226 Nm |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) |
3081 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) |
4597 / 1829 / 1802 |
Csomagtér |
1300-3400 liter |
Saját tömeg (kg) | 1572 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 130 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 22,4 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 0 |
Országúti | 0 |
Vegyes | 0 |
Tesztfogyasztás | 0 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 0 |
ÁRA |
kb. 22 000 euró (támogatás és adók nélkül) |