A tesztelt 308-as a középső, Active felszereltségi szintet kapta, amely főként cégautós erényeit csillogtatja meg:...
A tesztelt 308-as a középső, Active felszereltségi szintet kapta, amely főként cégautós erényeit csillogtatja meg: 6,1 millió forintos alapára tartalmaz tempomatot, ködlámpákat, isofix bekötést, kétzónás automatikus klímát, állítható első könyöktámaszt beépített rakodó rekesszel, hátsó könyöktámaszt síalagúttal, állítható magasságú vezetőülést, Bluetooth-os kihangosítót, USB-csatlakozást, négy elektromos ablakemelőt, sötétben automatikusan felgyulladó lámpákat, esőérzékelős ablaktörlőt, fényre sötétedő belső tükröt, üdvözlő és hazakísérő fényt, LED-hangulatvilágítást és LED-es nappali menetfényt. Tesztautónkba elektromos árnyékolású panorámatetőt építettek (130 ezer forintért), a szép, 17 hüvelykes felnik 80 ezer forintba kerültek (mai autókon ritkán dobnak ekkorát a felnik, ezzel a szettel nagyon dögös a 308), a navigációs berendezést 220 ezerért tették bele, az első-hátsó parkoló radarért és az elektromosan behajtható külső tükrökért további 135 ezer forintot kell fizetni.
Hosszú a hatodik sebesség, rugalmas az erőkiosztás. 90 kilométer/órás sebességnél hatodik fokozatban 1500-at forog a főtengely percenként, 100-nál 1700-at, 110-nél 1800-at, 120-nál 2000-et, 130-nál 2250-et. Rögzített nyolcvanas tempónál sík úton 3-3,5 liter a pillanatnyi fogyasztás.
A Peugeot 308 e-HDi legnagyobb kiírt hatótávja 1340 kilométer volt, így ezzel a kocsival ki lehetne szaladni a világból - ehhez persze óvatosan kell használni a gázpedált. A váltásokra figyelmeztet, lámpánál ügyesen leáll, és olyan észrevétlenül indul újra, amit más gyártó nem tud, csak elektromos, vagy hibrid autóval. Már lassulás közben, a teljes megállás előtt leállítja a motort, az újraindulás annyira gyors, hogy nem kell félnünk attól, hogy beragadunk, a többi autós észre sem veszi, hogy újraindítjuk a gépet, csak este, mert akkor egy kissé vibrál a fényszóró. A 450 kilométeres vegyes üzemű (város, országút, autópálya) használat során 4,88 liter gázolajat fogyasztott a Peugeot népszerű kompaktja.
A Peugeot az 508-asban vezette be az e-HDi technológiát: a stop-start rendszer automatikusan leállítja a motort, amikor az autó megáll, például egy stoptáblánál vagy a piros lámpánál. Az újraindítás olyan gyors és vibrációmentes, hogy szinte észrevehetetlen. Az e-HDi motor így csökkenti a fogyasztást és a szén-dioxid-emissziót. Az e-HDi rendszerhez 6 sebességes robotizált vagy manuális váltó rendelhető. A nemzetközi bemutatón a robotizált váltóban ismét csalódtunk, ám most a teszten a kézi váltó a peugeot-os gyengéi (darabos, nehezen találja meg az útját) ellenére kiválóan teljesített (a bólogatós robothoz hasonlítva). Alapja az 1,6 literes HDi Euro 5 dízelmotor és az önindítóként is működő generátor. Vezérlése (volt control) lassuláskor energiát termel vissza az akkumulátorba, megkönnyítve a következő indítózást (e-booster). Eredményei: 15 százalékos fogyasztáscsökkenés városban, 5 g/km emissziócsökkenés városi ciklusban, 40 százalékkal gyorsabb újraindítás (400 ms) az önindítós stop-starthoz képest, motorleállítás 20 kilométer/óra alatt, jobban vezethető (csendes, rezgésmentes).A második generációs önindító-generátor teljesítménye 2,2 kW, élettartama 600 000 újraindítás (én ebből 600-at elcsíptem). A vezető, kikapcsolhatja, a volántól balra lent található a gombja.
A mikro-hibrid technika mellett a kibocsátást csökkenti, hogy optimalizálták a generátor- és az olajszivattyú vezérlést, átlagosan 25 kilóval könnyebbek az új 308-asok a régebbieknél, ha nem nagyzolunk, akkor a 16 hüvelykes kerekeken csekély gördülési ellenállású gumik futnak; a kocsi alaktényezője 0,28 cw.
A 308-as útfogása elsőrangú. Jellemzői: merev karosszéria-struktúra, MacPherson első futómű, csatolt lengőkaros hátsó futómű, sebességfüggő rásegítésű elektromos szervokormány, nagy tárcsafékek (elöl hűtöttek; 302 x 26 mm), ABS, elektronikus fékerő-elosztás, vészfék-asszisztens és automatikusan bekapcsolódó vészvillogó, alapfelszerelésként Bosch 8.1 ESP.
Az ülések kényelmesek, magam mögött ülve sem éreztem szűknek a kocsit, könnyű be- és kiszállni, van elegendő fej-, váll- és lábtér, a világos belső nyugtatóan hat, belseje ugyanolyan elegáns, mint kívülről az autó. A csomagtartó átlag alatti, bejárata magas, nagyot kell emelni, ha nagy csomagot akarunk szállítani. Pótkereke teljes értékű.
Biró Csongor
Műszaki adatok
Peugeot 308 e-HDi Active |
|
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1560 |
Környezetvédelmi besorolás | Euro 5 |
Max. teljesítmény lóerő |
112 lóerő 3600-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm |
270-285 Nm 11750-es fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) |
2608 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) |
4276 / 1815 / 1430 |
Csomagtér |
348- liter |
Saját tömeg (kg) | 1318 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 190 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 11,4 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 5,2 |
Országúti | 3,6 |
Vegyes | 4,2 |
Tesztfogyasztás | 4,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 109 |
ÁRA | 6,1 millió forinttól |