Autó automenedzser.hu 2011. november. 10. 15:42

Jeep Grand Cherokee teszt: nem barbiterepjáró

Olyan keveset vezettem eddig a "nagycsirkét", hogy nem sikerült megértenem, miért vannak odáig és vissza tőle a népek.

Rengeteg kép a galériában. Kattintson a fotóra!

Olyan keveset vezettem eddig a "nagycsirkét", hogy nem sikerült megértenem, miért vannak odáig és vissza tőle a népek. Az elődmodell kiöregedésével az újgazdagok az utóbbi időben már alig vették (az újból már 25-öt eladtak az első pár hét alatt), de markáns megjelenésére mégis összefut a nyál a számban. Most adott volt a lehetőség, hogy legalább egy-két órát eltöltsek egy piliscsévi játszótéren ezekkel a sportos mamutokkal. Kedvemre való volt a parti. Túlzásba nem vittem, de a megelégedettséghez elég élményt gyűjtöttem, már kezdem kapisgálni a túlfűtött dzsípes rajongást.

A 2011-es Jeep Grand Cherokee-n megmaradt a jellegzetes, hetes osztású hűtőmaszk, a kerek fényszóró és a trapéz alakú kerékív. A Grand Cherokee kétféle 4x4-es rendszerrel rendelhető. A 3,0 literes CRD dízelmotorral szerelt Cherokee modellekhez alapfelszerelés a Quadra-Trac II 4WD rendszer, a választható (Overland felszereltséggel alapára) fejlettebb Quadra-Drive II 4WD elektronikus, részleges önzáró hátsó differenciálművével lenyűgöző erőátvitelre képes.

Az elöl-hátul független kerékfelfüggesztésnek és az opciós, terepviszonyokhoz alkalmazkodó erőátvitel-szabályozó rendszernek (öt üzemmód automata, homok/sár, sport, hó és szikla kapcsolható) köszönhetően nincs akadály, a tesztelésre épített pálya laza homokja a hobbiterepjárókon kifogna.

A légrugózás ötféle beállítást (parkolás, aero, normál hasmagasság, terep 1 és terep 2) kínál. Ha kell, akár 10,2 centiméternyit emel a kocsin. A maximális szabad hasmagasság 25,9 centiméter lehet. Az összes keréknél alkalmazott légrugók minden egyenetlenséget kisimítanak. Az izgalmas tereppályán légrugós kocsival zsonglőrködtem, úgy haladtam át a domborzaton, mint kés a vajon. Nem kellett trükközni, ott is átléptem a bakháton, ahol a Jeep Wranglerrel kanyarogni kellett. A hepehupás, komoly dőlésszögekkel nehezített pályát felezővel teljesítettük. A dőlésszög-érzékelővel felszerelt ereszkedés-szabályozó finoman, kevés zajjal hoz le a hegy tetejéről. A rendszer önműködően, külön-külön fékezi az egyes kerekeket, amennyiben úgy érzékeli, hogy a meredek lejtőn haladva kisebb sebességre van szükség. A visszagurulás-gátló akkor segít a vezetőnek, ha meredek emelkedőn kell elindulnia: ilyenkor a fékpedál felengedése után rövid ideig még fenntartja a fékrendszerben a nyomást.

A Grand Cherokee háromféle motorral rendelhető. A 3,0 literes V6 CRD motor erősebb változata  változó geometriájú turbófeltöltőjével 241 lóerő teljesítményt és 550 Nm forgatónyomatékot ad le, a 3,6 literes Pentastar V6-os benzinmotor teljesítménye 286 lóerő, nyomatéka 347 Nm, míg a felfrissített 5,7 literes V8-as benzinmotor 352 lóerős teljesítményt és 520 Nm forgatónyomatékot biztosít ötfokozatú automatikus váltó útján.

Passzív és aktív biztonsági rendszerei között megtalálható a többfázisú, vezető- és utasoldali légzsák, a menetstabilizáló elektronika, valamint a terepfelismerő funkcióval felvértezett, négy kerékre ható ABS fékrendszer. A 2011-es modellév újdonsága a vezető és az első utas ülésébe beépített, csípőt és testet védő légzsák, amely a Grand Cherokee minden kivitelén alapfelszerelés. Az oldallégzsákok fokozott védelmet nyújtanak a felsőtestnek, és a függönylégzsákokkal együtt hatékony védelmet nyújtanak a vezetőnek és első utasának oldalirányú ütközés, vagy borulás esetén. A légzsákok nyitását egyesével vezérli a rendszer, így balról érkező ütközés esetén csak a bal oldali légzsák, jobbról érkező ütésnél a jobboldali légzsák nyílik ki.

A Grand Cherokee balesetmegelőző funkciói között megtalálható a frontális ütközésre figyelmeztető rendszer, az adaptív sebességtartó automatika, a holttérfigyelő. A négy tárcsafékkel szerelt, blokkolásgátlós fékrendszer terepfelismeréssel, vészfékrásegítéssel és minden sebességtartományban működő kipörgésgátlóval rendelkezik, és a kerekek blokkolását megelőzve intenzív lassítás közben, illetve csúszós úton is megőrzi a jármű irányíthatóságát. A Grand Cherokee-hez kínált összes 4x4 rendszer automatikusan reagál a kerekek megcsúszásakor, ezzel segítve a jármű stabilizálását. A Grand Cherokee akár 3357 kiló vontatására képes (megfelelően felszerelve). Az utánfutó-stabilizáló rendszer érzékeli, ha kileng a vontatmány, és automatikusan kellő mértékű fékezést alkalmazva segít helyreállítani az egyensúlyt.

Különböző üléselrendezéseivel a családnak és a csomagoknak egyaránt helyet ad. Ledöntött hátsó üléssorral bőséges, 1,93 köbméteres csomagtartó áll rendelkezésre, de az üléseket visszaállítva is 1030 liternyi hellyel gazdálkodhatunk. 

A V8-as, illetve háromliteres dízel modelleken 8,9 centi átmérőjű, krómozott, dupla csőben végződik a kipufogórendszer. A padló alatt elhelyezett hangtompítót és a kettős rezonátort csendes üzemre hangolták, ám ha a vezető teljes gázt ad, teli torokból harsogva ébred a kipufogó – ez inkább a Hemi motorokra igaz, a többiek halványan keltik csak a zavart.

13,99 millióért kapjuk a legolcsóbb Grand Cherokeet (190 lovas dízellel), a 241 lovas erősebbért két  millióval kérnek többet, igaz, mellé Limited felszereltséget kapunk (egyebek mellett bőrüléseket kapunk ülésfűtéssel, parkoló radarokat, elektromosan állítható kormáynoszlopot, tolatókamerát, mélynyomós hifit). Az 5,7-es csúcsmodell Overland felszereltséggel (fejlettebb összkerékhajtás, légrugózás, navigáció, dupla napfénytető, holttérfigyelő, adaptív tempomat, ráfutásra figyelmeztető, nappa bőr, sport futómű, ülésszellőztetés, fűthető kormány, elektromosan nyíló csomagtér) 22,23 millió forintba kerül.

B. Cs.

 

Hirdetés
hvg360 Medvegy Gábor 2024. november. 30. 15:00

Egy vérző ország minden gondja a lelkében – a mai propagandisták is megirigyelhetik, ahogy anno a magyar kormányfőről írtak

Harcolhattak volna robotzsaruval Horthy Miklós merénylői ellen száz évvel ezelőtt? A válasz meglepő módon majdnem igen, de ez még semmi. Az 1924 novemberében megjelent lapok meghökkentő híreiből válogattunk, amelyekből kiderül, hogy a vasútra mindig lehetett panaszkodni, a parlamenti zsidózás pedig nem sértett illemet akkoriban. A templomba járó nők kivágott, áttetsző ruhái ellenben igen.