Autó automenedzser.hu 2012. január. 11. 11:11

Hogyan lehet autóversenyző?

Válhat-e önből autóversenyző? Van-e esélye a jó szereplésre, ha felnőtt fejjel vág bele?

Mindenkiben szunnyad egy kis Schumacher

Válhat-e önből autóversenyző? Van-e esélye a jó szereplésre, ha felnőtt fejjel vág bele? Milyen lehetőségek állnak ön előtt, ha a vezetési tudását szeretné fejleszteni, és persze mennyibe kerül mindez? A Prémium Autó Plusz 2012 magazin szerzője annak járt utána, hogyan képzi a pilótákat egy magyar versenyzőiskola, és milyen lehetőségeik vannak az ott végzetteknek.

Azok az élpilóták, akik a látszat szerint utazgatnak, interjúkat adnak és vezetnek pár órácskát egy lezárt pályán az esti parti előtt, a valóságban nagyon keményen megdolgoznak a pénzükért. A többség ráadásul gyerekkora óta mást sem csinál, mint gokartban vagy különböző formaautókban versenyez, mielőtt eljut a pályaversenyzés csúcsáig.

Ahhoz, hogy valaki sikeres pilóta legyen, gyerekkorában kell elkezdenie a sportot. Alonso háromévesen kezdett gokartozni, de még a viszonylag késői rajtot vett Webber sem volt több tizennégynél.

- Minél korábban kezdi egy gyerek a versenyzést, annál jobb. A gyerekeknek csekély a félelemérzetük, a sebesség nekik természetes, csak a feladatokra kell koncentrálniuk, ezáltal gyorsan fejlődhetnek – magyarázza Walter Csaba, a BFR Driver Academy vezetője a Prémium Autó Plusz 2012 kiadványban, aki maga is versenyez egy BMW Z4-gyel a GT3 Európa-bajnokságban.

A szakember szerint egy bizonyos szintig Magyarországon is nevelhetők tehetségek, természetesen ehhez a megfelelő anyagi háttérre is szükség van. Magasabb szintre lépve viszont elengedhetetlen a külföldi sorozatokban való részvétel, mivel itthon alig néhány csapat rendelkezik a megfelelő technikai és szakmai háttérrel.

Szerinte ahhoz, hogy egy gyerekből sikeres versenyző váljék, három dologra van szükség: tehetségre, kitartásra és rengeteg a pénzre. Ugyancsak fontos a ráfordított idő és a család támogatása is. Ha valaki komolyan gondolja a menetelést mondjuk az F1-ig, stratégiai tervet kell készítenie, amit természetesen rugalmasan kell kezelni, mivel például a fejlődés üteme eltérhet az elképzelttől. A felsoroltak mellett nagy szerepe van a szerencsének is, hiszen a pályák környékén rengeteg a tehetséges fiatal.

A pályaversenyzés akkor is nagy élmény, ha valaki nem jut el a csúcsversenyzők szintjére. Bár látszólag csak ülni kell az autóban, mégis rendkívül fontos a jó fizikai állapot. (Az igénybe vétel jól látszik az F1 pilóták nyakán: bár különböző eszközök védik és támasztják a fejüket, szinte mindegyikük esetében látszik, hogy brutálisan megvastagodtak a fejet tartó izmok.) Ugyanilyen lényeges a mentális felkészültség és a koncentrációs készség, hiszen rengeteg dologra kell egy időben figyelni. Nagy szerepe van a kitartásnak, mivel a fejlődés sok esetben nem vagy alig mérhető, ráadásul - technikai sport lévén - sokszor nem is a pilótán, hanem az autón múlik a kudarc. Ahogyan a legtöbb sportban, itt is elengedhetetlen az alázat, csak így lehet tanulni, ha pedig minden készség adott, már csak a szerencsére lesz szüksége. Meg rengeteg pénzre, hiszen nemcsak az autó, a fenntartás és a képzés drága, de a pályabérlés is.

Ha felnőtt fejjel – és persze érvényes B kategóriás jogosítvánnyal – vág neki az autóversenyzésnek, érdemes profik segítségét kérnie. Walter szerint sokan gondolják azt, hogy a sportos utcai vezetés egyenlő az autóversenyzéssel. Ezt a téveszmét már egyetlen vezetéstechnikai tréning alatt eloszlatják, de csak akkor jön rá, mennyit tanulhat, ha belekezd egy komolyabb kurzusba. A BFR Driver Academy itthon egyedüliként kínál többféle autóval, a különböző igényekhez igazított kurzusokat. A tréningeken első- és hátsókerekes autókat vezethet száztól négyszáz lóerőig, túraautótól a formaautóig. Ezek első szintje a warm up, ami egy kellemes délután a Hungaroringen két óra elmélettel, két óra vezetéstechnikai tréninggel és kétórányi vezetéssel a pályán. Az ár Suzuki Swifttel 400 euró, míg Renault Megane RS-sel 600 euró (2011-es árak).

A kurzusok jellemzően egymásra épülnek, így juthat el a kétnapos versenyzőiskoláig, ami már nem csak a balesetmentes közlekedésről szól. Itt azt tanítják, hogyan tud egy versenypályán minél gyorsabban körbemenni. Ennek sikeres elvégzése után megszerezheti az MNASZ licencet, amellyel részt vehet például a különböző márkakupákban. A képzés költsége itt is az autóktól függően változik: Swifttel 1400 euró, Lotus Elise-zel 1700, míg Megane RS-sel 1950 euró (2011-es árak). Az ár borsos, de az iskola költségei sem alacsonyabbak. Az árba az autók, a felkészítésük, az elméleti és gyakorlati oktatás mellett egy F1 pálya, jelen esetben a Hungaroring, illetve a vezetéstechnikai centrum pályáinak használata is beletartozik, ami így talán már nem is olyan húzós. A kurzus instruktori segítséggel zajlik, a versenyzőjelöltek munkáját folyamatosan elemzik. Az instruktorok ráadásul nemcsak a pálya széléről figyelik a tanulók teljesítményét, hanem a jobb egyről is csiszolják a technikát.

Komoly tudásanyagot kell elsajátítania ahhoz, hogy jó pályaversenyző legyen. A megszerzendő ismeretek nagy részét meghagyjuk az instruktoroknak, néhány tanács viszont az utcai autózásban is segíthet. Ha kinyújtott kezét a kormány tetejére teszi, annak a csuklója alatt kell lennie. Bár az autósiskolákban gyakran hallottuk a 10 óra 10 percet, a helyes kormányfogás a 9 óra 15 perc. Ez egyben azt is jelenti, hogy mindig két kézzel kell fognia a kormányt, hiszen így könnyebben korrigálhat. Alapvető fontosságú, hogy megtalálja a megfelelő üléspozíciót. Úgy kell ülnie, hogy a pedálok kinyomásakor ne legyen nyújtott a lába, ezzel elkerülheti, hogy egy esetleges balesetnél eltörjön a medencecsontja, illetve megsérüljön valamelyik ütőere. A pedálok kezelése is lényeges: nem tanácsos ugrálnia a pedálokon, mert ezek megzavarják az autó egyensúlyát. A fokozatos, finom pedálkezeléssel ráadásul sokkal gyorsabb lehet. Megoszlanak a vélemények arról, hogy vészfékezéskor ki kell-e nyomni a kuplungot. A szakember szerint hasznos, ha így tesz, mivel ha megáll az autó, a motor is lefullad. Felmérések szerint arra vezetünk, amerre nézünk, ezért veszélyes helyzetekben nem szabad arra figyelnie, amit el akar kerülni, koncentráljon inkább arra, hová akar eljutni.

Az egyenesben bárki tövig tudja nyomni a gázt, az igazi profik viszont a kanyarokban is gyorsak. A kanyar ívét úgy kell megválasztania, hogy az elején forduljon nagyot. Így a kanyar végét ki tudja egyenesíteni, tehát gyorsan el is tudja hagyni. Nem akkor lesz gyors, ha rövid féktávot vesz, hanem ha minél többször tud padlógázon gyorsítani. Ha a kanyarban alulkormányzott az autó (tehát az orrát tolja), nem érdemes tovább tekernie a kormányt, hiszen ettől nem kanyarodik jobban az autó. Ne változtasson a kormányálláson, inkább várja meg, míg lelassulva kanyarodni kezd. Ha túlkormányzott (azaz a hátulja tör ki), a csúszás irányába kell gyors mozdulatot tennie. Fontos megtanulni, pontosan mekkora kormánymozdulatra van szükség. Ha túl kicsi, csak a csúszás iránya változik, ha túl nagy akkor pedig a másik irányba törhet ki.

Ha megvan a licenc és a pénztárca is kellően vastag, jó kezdés lehet a márkakupás versenyzés. Ez az egyik legolcsóbb és a szabadidőt is kímélő megoldás, ami évi hat hétvégét és tizenkét versenyt jelent. Ennek ára egy jó svájcifrank-alapú hitel átlagos összege, tehát 6-7 millió forint, annyi különbséggel, hogy ezt egyetlen év alatt fogja elkölteni. Ha komolyabb szériákat céloz meg, az árak a csillagos égig emelkedhetnek. Egy, az iskolában is kipróbálható Porsche 911 GT3 Cup egyetlen versenyhétvégéje akár kétmillió forintba is kerülhet. Rossz hír, hogy Magyarországon nem vagy csak nagyon előnytelen feltételekkel lehet biztosítani a versenyautókat, így minden sérülésnél ön nyúl a pénztárcájába, a javítás összege pedig könnyen elérheti akár a kocsi árát is. Ha külföldön akar versenyezni, az jelentősen növeli a költségeket, hiszen ebben az esetben egy teljes csapatot kell utaztatni, elszállásolni, etetni-itatni. Ha szponzoroktól reméli összegyűjteni a pénzt, ne legyenek illúziói. Walter Csaba szerint nehéz a támogatókat bevonni, mivel ez extrém sport, amit egyes cégek eleve nem támogathatnak, másrészt fontos egy bajnokság médiavisszhangja is, az autósport pedig sajnos nem foci.

Pásztor Máté cikke teljes terjedelmében elolvasható a Prémium Autó Plusz 2012 kiadványban.

Hirdetés
Itthon Iványi Blanka 2024. november. 29. 10:27

A magyarokat még mindig az alacsony fizetések aggasztják, nem az LMBTQ – elkészült Magyarország 2024-es problématérképe

A kormánypárti szavazókat a megélhetési gondok, a Tisza Párt táborát a korrupció aggasztja a legjobban az ország gondjai közül. Az akkumulátor gyárakat már égetőbb problémának látják a magyarok, mint az orosz befolyást vagy az LMBTQ ügyeket. A Policy Solutions felméréséből kiderül, mi aggasztotta leginkább a magyarokat 2024 őszén.