A kínai autótechnológia amerikai betiltása mutatja a legjobban, mekkora feszültség van jelenleg az autóiparban.
Az Egyesült Államok legújabb döntése, amely megtiltja a kínai autótechnológiai termékek importját és értékesítését, éles törésvonalakat teremt a globális piacon – írja a Reuters. A Fehér Ház szerdai közleménye szerint a bevezetett korlátozások célja az amerikai ellátási láncok és a nemzetbiztonság védelme. Az intézkedések a kapcsolódó autók hardver- és szoftverrendszereit érintik, amelyek szigorúbb szabályozása 2027-től, illetve 2029-től lép életbe.
Az adatbiztonságra hivatkozó érvek erőteljesek – írja a Reuters –, a döntés gazdasági hatékonysága megkérdőjelezhető. Egyelőre az amerikai fenyegetést nem is kell nagyon szigorúan venniük a kínaiaknak, hiszen már a korábbi vámok és más intézkedések miatt szinte nullára korlátozódott a piaci részesedésük az USA-ban.
A Reuters megjegyzi azt is: mivel az akkumulátorok uralma feletti paranoia nem vezetett átfogó tilalmakhoz, új frontot nyitottak az autonóm technológiával kapcsolatban, ahol komolyabb az amerikai jelenlét. A világpiac egyik legnagyobb szereplője a például, a Mobileye, amely a világ 15 vezető gyártója közül 13-nak szállít, ma az amerikai Intel tulajdonában van.
A kínai gyártók és beszállítók kétségtelenül egyre versenyképesebb árakat és kifinomultabb algoritmusokat kínálnak a globális szereplőknek is. Ez a kettős előny pedig – költséghatékonyság és technológiai előrelépés – tovább erősítheti Kína pozícióját a globális autóiparban. Ha viszont az amerikaiak lemondanak a fejlett kínai technológiáról és szakértelemről, saját magukat hozhatják végül nehéz helyzetbe, mert növekedhetnek a költségeik, ami idővel aláássa a versenyképességüket is. Ugyanez a veszély fenyegeti azokat is, akik politikai okokból hasonló álláspontra helyezkedhetnek, mint az Egyesült Államok.