Egy több száz millió dollárért felvásárolt magyar cég is ott van az önvezető autók fejlesztésének élvonalában
Döcög az önvezető-technológia terjedése, de egyes funkciók már most jól használhatók. Az önvezető autózással foglalkozó és vezetéstámogató rendszert fejlesztő magyar aiMotive 2022 óta a világ egyik legnagyobb autóipari konszernjének részeként dolgozik a fejlesztéseken.
A 2010-es évek közepén az iparági szereplők azt jósolták, az önvezető autók egy évtizeden belül forradalmasítják a közlekedést. Ammon Shashua, a Mobileye nevű, önvezetéshez szükséges eszközöket gyártó izraeli startup vezetője egyenesen úgy vélte: a 2020-as évek végén már senki nem vásárol autót, mert addigra széles körben elérhetők lesznek a sofőr nélküli robottaxik.
Az autógyártók így a személyszállítással foglalkozó techvállalatok (mint az Uber, a Lyft vagy a Google által alapított Waymo) beszállítóivá válnak. Az elképzelés szerint az önvezető taxik, illetve a megosztáson alapuló (carsharing) autóflották lennének egy olyan rendszer alapjai, amely a tömegközlekedést, a saját tulajdonú és bérelhető elektromos rollereket és bicikliket is magában foglalja, a felhasználónak nincs szüksége másra, mint néhány mobilalkalmazásra. A használat költsége töredéke lenne annak, amibe egy autó megvásárlása kerül.
Az áttörés azonban még várat magára: a szabályozási környezet, a magas költségek és az alacsony megtérülés miatt a legtöbb nagy autóipari szereplő behúzta a kéziféket. Az önvezető-technológiával foglalkozó cégek 40 milliárd dollárt vesztettek értékükből 2021 végére, egyes vállalatok esetében a zuhanás elérte a 90 százalékot.