Autó HVG 2024. december. 09. 16:23

Nemcsak a német autómárkák szenvednek Kínában, a General Motors 5 milliárd dollárt veszít ott

Az évtizedekig biztos profitot hozó kínai piacról egyre inkább kiszorulnak a nem hazai szereplők.

A General Motors (GM) történelmi nehézségekkel néz szembe Kínában, a világ legnagyobb autópiacán. Egykor jelentős szereplő volt a régióban, de most 5 milliárd dolláros veszteséget kénytelen elkönyvelni szerkezetátalakítási stratégiája részeként – írja az amerikai Autoblog oldal. A problémák gyökerei a csökkenő eladások, a piaci részesedés drámai visszaesése és a hazai elektromos járműgyártók, például a BYD és a Geely erősödő versenye. A GM közös vállalata, a SAIC Motorral együtt működő SAIC–GM, korábban stabil nyereségforrás volt, de 2024 első kilenc hónapjában már 347 millió dolláros veszteséget jelentett. Ez rávilágít a változó piaci dinamikára, amelyben a hazai gyártók dominanciája egyre hangsúlyosabb.

A GM most jelentős szerkezetátalakítási költségeket – gyárbezárást – vállalt, amelyek értéke várhatóan eléri a 2,7 milliárd dollárt, egyben 2,6 milliárd dollárral csökkentik a SAIC–GM közös vállalatban lévő befektetéseik értékét. Bár az elektromos járműveik terén a harmadik negyedéves eladások enyhe növekedést mutattak a második negyedévhez képest, ez még messze van a tartós javulástól.

A szemünk előtt zajlik az európai autóipar agóniája, hatalmas leépítések jönnek

A kiadáscsökkentések és átszervezések hatalmas elbocsátási hullámot indítottak az európai autóiparban, amelyet egyszerre több probléma sújt: 2035-re teljesen át kellene állnia az elektromos autók gyártására, miközben visszaesett a kereslet e járművek iránt. A kínai gyártók egyre nagyobb konkurenciát jelentenek Európában, de még ennél is nagyobb baj, hogy a régi nagy autómárkák rohamosan szorulnak ki a kínai piacról.

A GM számára Kína nem csupán egy, a számos globális piac közül: ez a világ legnagyobb autópiaca, amely nélkülözhetetlen a hosszú távú növekedéshez. Az amerikai piacról származó bevételek jelenleg stabilak, de Kína elvesztése komoly veszélyt jelenthet a GM globális pozíciójára. Miközben a kínai gyártók, például a BYD, állami támogatásokkal és innovatív technológiákkal biztosítják dominanciájukat, a GM-nek gyors és hatékony alkalmazkodásra van szüksége. A tét igen komoly, és a GM számára minden stratégiai döntés kritikus jelentőségű a következő években.

Hirdetés
EUrologus Folk György (EUrologus) 2025. január. 09. 17:00

Elon Musk beszól az európai államfőknek és élvezi

Szünet nélkül folyik az adok-kapok a Trump-adminisztrációban befolyásos szerepre készülő Elon Musk és az európai politikusok között. A németországi választások előtt kellene dűlőre jutni.