Régóta látszik, hogy a németek legnagyobb problémája nem az, hogy jönnek a kínaiak, hanem, hogy ők mennek Kínából.
Meglehetősen nagy visszhangot váltott ki az a statisztikai adat, amely a napokban bukkant fel az X platformon, és azt mutatja, hogy a Mercedes EQE modell milyen eladásokat produkál Kínában.
Októberben az autóból egyetlen példányt sem adtak el annak ellenére, hogy a leírás szerint akár jelentős kedvezményt is adnak rá.
Az igazsághoz persze most is hozzátartozik, hogy a legjobb pillanatában sem volt éppen nagyon keresett modell Kínában az EQE. Leszámítva a kiugró 2023-as januárt, alig 100-200 darab körül fogyott belőle átlagosan tavaly, majd visszaesett pár tucatra.
Az EQE egyébként a hagyományos Mercedes E-osztálynak megfelelő modell és nagy reményekkel dobta piacra márka, amely két éve még azt hirdette 2030-ra csak elektromos autókat fog forgalmazni.
A külföldi autógyártók kétségtelenül szörnyű időket élnek át Kínában, mivel azok hazai márkái folyamatosan szorítják ki őket. Kína évtizedekig volt a legnagyobb piac elsősorban a német márkák számára, és az olyan nagy presztízsű márkák, mint a Mercedes vagy a Porsche most nagyon gyorsan veszítenek piacot.
A Porsche harmadik negyedéves eladásai a közelmúltban az elmúlt 10 év legalacsonyabb értékére estek vissza. A kínai problémák miatt a Mercedes-Benz Group és a BMW AG is profitfigyelmeztetését adott ki. A VW, amely sokáig uralta a benzinüzemű autók értékesítését ott, most egyre jobban lemarad az olyan helyi gyártók mögött, mint a BYD.
A hosszabb távú kérdés az, hogy például a hatalmas globális cégként működő Volkswagen-csoport milyen stratégiával tudja megállítani, hogy kiszoruljon a világ legnagyobb autópiacáról, ahol csak a belső piac havi szinten közel 1,2 millió plug-in és elektromos autót vesz fel, míg például idén októberben egész Európai Unióban összesen alig 125 ezer tisztán elektromos és 45 ezer plugin hibrid autót tudtak eladni márkától függetlenül.