A 90-es évek végén napvilágot látott Toyota GT-One egy egyetlen példányban készült brutális közúti versenyautó. Mutatjuk a felbecsülhetetlen értékű unikumot.
Néhány évvel ezelőtt az Egyesült Államokban járva botlottunk bele a legritkább Nissanba, mely nem más, mint a 24 órás Le Mans-i viadalra fejlesztett 90-es évekbeli GT versenyautó homologizációs célból egyetlen példányban készített utcai verziója.
Az 1997-ben debütált Nissan R390 GT1 egy kétszemélyes közúti versenyautó:
Nemrégiben pedig Kölnben jártunk, a Toyota német főhadiszállásán, ahol egymás közelében találtunk egy példányt a japán gyártó 90-es évek végén készült Le Mans-i versenyautójából, és annak igazi unikumnak tekinthető utcai változatából.
Ez a jelenlegi Toyota Gazoo Racing Europe jogelődje, a Toyota Motorsport GmbH első Le Mans-i versenyautója, a 630 lóerős és 650 Nm-es 3,6 literes biturbó V8-assal szerelt TS020, melyből ötöt készítettek:
És így fest a közúti használatra alkalmas, rendszámot viselő kivitel, a 4,8 méter hosszú és alig több, mint 1,1 méter magas GT-One:
A Toyota GT-One 1998-ban látta meg a napvilágot és ez az egyetlen példány készült belőle. Az eddig csak egy publikus kiállításon szerepelt kocsiban mindössze 25 kilométer van, melyből 10 kilométert csak ide-oda tologatták a szerelők.
Nem csoda, hogy az elmúlt 26 évben lényegében nem is használták a GT-One-t, hiszen egyrészt felbecsülhetetlen az értéke, másrészt igen macerás a használata, mert minden beindítás után olajat kell cserélni benne.
A 3,6 literes biturbó V8-as erőforrás körülbelül 550 lóerőre lett visszafojtva, de még így is valamivel 4 másodperc alatti 0-100-as gyorsulás hozható, a végsebesség pedig 320 km/h magasságában mozog.
Az utcai verzió 1,1 tonnát nyom a mérlegen, vagyis lényegesen nehezebb a 920 kilogrammos versenyautónál, mely 3 másodperces 0-100-as szintidővel és 350 km/h-s végsebességgel büszkélkedhet.
A módosított futómű a versenyautóénál némileg nagyobb hasmagasságot biztosít, ezenkívül karbon helyett acél féktárcsákat alkalmaztak, és lényegesen kisebb, 60 literes üzemanyagtartályt szereltek a kocsiba.
A sofőr és utasa a felfelé nyíló ajtókon keresztül szállhat be az utastérbe, melyben két bőrrel bevont és a Lotus Eliseből származó kagylóülésre, valamint egy háromágú kis sportkormányra lehetünk figyelmesek, amely mögött egy kis digitális műszeregység figyel.
A kézifékkar középen, a hatfokozatú váltó karja jobb oldalt található, és a műszerfal közepén nemcsak a szellőzés kezelőszerveit, hanem egy szivargyújtót is elhelyeztek a fejlesztők.
A 18 colos felnik közül az elsőkön 255, a hátsókon 345 milliméter széles Michelin gumik feszülnek, a bőven 500 lóerő feletti teljesítmény azonban csak a hátsókra érkezik meg a középre szerelt motorból.
A GT-One az utcai használatra is alkalmas kipufogó és a hangszigetelés miatt némileg halkabb az alapját adó versenyautónál, de lopakodni egész biztos nem lehet vele.