Amelyik gépkocsinak nagyon rossz az emissziós értéke, soron kívüli vizsgára küldik.
Idén 28. alkalommal rendezi meg a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. a közúti közlekedési környezetvédelmi akciót, amelynek legfőbb célja, hogy átfogó képet adjon a Magyarországon forgalomban lévő gépkocsiállomány károsanyag-kibocsátásának évenkénti változásáról, valamint a gépjárművek állapotáról, ideértve az átlagéletkort és az erózió mértékét is.
A környezetvédelmi akció keretében szeptember 16. és 20. között, öt napon keresztül az ország négy városában, Budapesten, Debrecenben, Győrben és Szegeden, naponta változó helyszíneken, a területileg illetékes Közlekedési Felügyelőségek mintegy 1000 közúti környezetvédelmi ellenőrzést és mérést végeznek – közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) kedden.
A gépkocsik vezetői az ellenőrzés során megismerik autójuk állapotát, az esetleges problémákról tudomást szerezhetnek,
a kirívóan rossz állapotú, erősen szennyező gépkocsival közlekedők pedig nem kerülik el a büntetést, amelynek vonzata, hogy két hónapon belül időszakos műszaki-környezetvédelmi vizsgálaton kell megjelenniük járművükkel.
A forgalomban részt vevő gépjárművek károsanyag-kibocsátásának vizsgálata benzinüzemű járművek esetén gázanalizátor (CO, CO2, HC, O2, lambda-érték) segítségével, gázolajos (dízel-) üzemű gépjárművek esetén füstölésmérővel (opacitásmérő készülék) történik. A szokásos gázanalizátoros technológiákon felül részecskeszámmérésre is sor kerül, amely lehetővé teszi a részecskeszűrők állapotának ellenőrzését, az esetleges átfúrt, módosított vagy bármely módon manipulált szűrők azonosítását – ismertette a tárca. Ezek a technológiák a műszaki vizsgaállomásokon alkalmazott műszaki megoldásokkal teljesen megegyeznek, és megfelelnek a hatályos környezetvédelmi előírásoknak.
A méréseket a vizsgaállomásokon is dolgozó, a kormányhivatalokhoz tartozó szakemberek hajtják végre, akik a mérések mellett szemrevételezéses állapotfelmérést is végeznek. Jellemzően szivárgások feltárása, a környezetre káros meghibásodásra utaló nyomok keresése a fő feladat. Ha esetleg szabálytalan módosítás található a gépjárművön, akkor a mérést végrehajtó kollégák felhívják a figyelmet a szabálytalanság meglétéről, annak szükséges helyreállításáról.
A gépkocsik vezetői az ellenőrzés során megismerik autójuk állapotát, az esetleges problémákról tudomást szerezhetnek, a kirívóan rossz állapotú, erősen szennyező gépkocsival közlekedők pedig nem kerülik el a büntetést, amelynek vonzata, hogy két hónapon belül időszakos műszaki-környezetvédelmi vizsgálaton kell megjelenniük járművükkel.
A tavalyi akció során a megállapított megfelelőségi arány 81,6 százalék volt, azaz a mért járművek 81 százaléka megfelelt a hatályos környezetvédelmi és műszaki követelményeknek – jelezte az ÉKM.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 2023. decemberi adatai alapján a hazai forgalomban lévő személygépkocsi-állomány átlagéletkora 15,8 év. Mivel a régebbi gépjárművek gyártása enyhébb környezetvédelmi normák alapján történt, a magasabb átlagos életkor és az ezzel összefüggő gépalkatrészek kopása nagyban hozzájárul a magasabb kibocsátási értékhez. Környezetünk és egészségünk megóvása érdekében globális cél a nem megfelelő járművek arányának csökkentése, ehhez nyújt segítséget a KTI szeptemberi közúti közlekedési környezetvédelmi akciója – emelte ki a tárca.