Bajban az iparág, és további eurómillárdokba kerülne, ha a szigorú célokat tartani kell.
Az Európai Unió autóipari lobbijának célja, hogy két évvel elhalasszák a 2025-re kitűzött kibocsátási célokat – írja az Automotive News. Az iparági tömörülés javaslata szerint az EU-nak vészhelyzeti szabályozást kellene bevezetnie annak érdekében, hogy az autógyártók elkerüljék a drasztikus pénzbírságokat, amelyek akár 13 milliárd euróra is rúghatnak.
A probléma lényege, hogy a gyártók nem léphetnek át büntetlenül egy meghatározott CO2-kibocsátási átlagot a teljes járműkínálatukra vetítve. Ez az érték 2025-ben 93,6 gramm CO2/km lesz, miközben a jelenlegi gyártói átlag 115,1 g/km. Természetesen nem egyformán érint a probléma minden céget, de akit igen, azt érzékenyen, ugyanis ha nem teljesítik az előírást, autónként és grammonként kell 95 euró bírságot fizetniük. Mindez összeadódva akár több száz millió eurós bírságot is jelenthet. Az autógyártóknak egyébként is jelentős nehézséget okoz a szigorú CO2-kibocsátási normák teljesítése, és most a lassuló elektromos járművek iránti kereslet mellett különösen nehéz a helyzetük.
A Renault vezérigazgatója, Luca de Meo is felszólalt az ügyben, figyelmeztetve a szektorban várható súlyos következményekre, ha nem biztosítanak nagyobb rugalmasságot a célok elérésére. Az ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobile), az európai autógyártók szövetsége még nem foglalt hivatalos álláspontot, de arra figyelmeztet, hogy ha a gyártók nem képesek teljesíteni a kibocsátási célokat, az jelentős munkahelyveszteséget és gazdasági visszaesést okozhat az EU-ban.
Az EU autóipara már jelentős beruházásokat eszközölt a villamosításba, de a piac jelenlegi feltételei mellett nehéz lesz elérni a kívánt elektromosjármű-arányt. Jelenleg a teljes piac kevesebb mint 15 százalékát teszik ki az elektromos autók, ez messze elmarad a 2025-re előírt 20-22 százalékos céltól. Az autógyártók további kihívásokkal néznek szembe, miközben az Unió 2035-re tervezi a belső égésű motorok teljes kivonását.