Itthon az új villanyautók több mint 80 százalékát cégek veszik.
2024 augusztusában a Datahouse adatai szerint a magyar autópiacon 8111 új autót adtak el, ami 9,4%-kal kevesebb az előző évhez képest. Ezzel párhuzamosan a villanyautók eladásai is csökkentek, és bár még mindig növekedést mutatnak (9%-os augusztusban), ez elmarad az év korábbi teljesítményétől. A Villanyautósok oldal szedte össze a típus- és márkastatisztikákat, amelynek alapján a BYD Seal vezeti az augusztusi eladási listát 56 darabbal, mögötte a Volvo EX30 (45 db) és a BYD Seal U (35 db) következnek. Harminc darab felett kelt még el a Model Y, BYD Dolphinból is.
Márkákat tekintve az augusztusi villanyautó-eladásokban a BYD volt a legnépszerűbb, amely 124 járművet adott el, ezt követte a Volvo és a BMW. Az éves listán azonban továbbra is a Tesla vezet, amely eddig 1385 járművet értékesített, ami 54 százalékos növekedést mutat. Az élen a Model Y és Model 3 áll, de szorosan követi őket a Volvo EX30 és a Nissan Leaf.
A számok mögötti folyamatokról azt írja az oldal, hogy a jelenleg is érvényben lévő, és a cégek számára elérhető támogatások egyértelműen uralják az eladásokat, az autók 81 százalékát a cégek veszik, amelyek leginkább a Tesla, a BYD és a Volvo típusait választják.
Bár a tisztán elektromos hajtású új autók aránya éves szinten a magyar piacon 7 százalék felett van, ami jó hír, de az európai átlagnak csak nagyjából a fele – írja a lap – és megjegyzik, hogy az állami támogatások ellenére a piaci lendület megtorpanni látszik, jól látható ugyanis, hogy az év elején indult pályázatban lévő keretösszeg 40 százaléka még mindig elérhető.
Az új pályázók számának csökkenése és a szigorú szabályozás miatt elképzelhető, hogy a jövőben a támogatási feltételek enyhítésére lenne szükség.
Európában egyébként – elsősorban a németországi támogatási programok kifutása miatt – a korábbiaknál jóval lassabban nőtt a tisztán elektromos járművek (BEV) értékesítése: hosszú idő óta most fordult elő újra, hogy az elektromosok eladása a teljes személyautó-piacon tapasztalt négyszázalékos aránynál kisebb ütemben bővült. Egy felmérés szerint a megkérdezett uniós polgárok – köztük Magyarországon is – jelentős része továbbra is túl drágának tartja a villanyautókat, s átlagosan húszezer eurót lenne hajlandó egy új vagy egy használt BEV-re költeni.