Másfél évtized alatt költöttek rá ennyit.
A kínai elektromosjármű-ipar 2009 és 2023 vége között legalább 231 milliárd dollár állami támogatásban és segélyben részesült – derül ki egy friss amerikai tanulmányból, amelyről a Bloomberg számolt be.
Scott Kennedy, a washingtoni Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Központjának Kína-szakértője által készített kutatás szerint mindez azt jelenti, hogy állami támogatás mértéke a teljes eladási érték 18,8 százalékát teszi ki.
A teljes támogatási összegnek valamivel több mint a fele a forgalmi adók elengedése nyomán valósult meg. A fennmaradó részt a nemzeti szinten jóváhagyott vásárlói kedvezmények, az infrastruktúra, például a töltőállomások kormányzati finanszírozása, az elektromos járművek állami beszerzése, valamint a kutatás-fejlesztési támogatási programok tették ki – közölték.
A kutató az általuk vázolt számokat így is “rendkívül konzervatívnak” nevezte, megjegyezve, hogy azok nem tartalmazzák a helyi szintű kedvezményprogramokat olyan városokban, mint Sanghaj és Sencsen, amelyek célja, hogy a hagyományos autók tulajdonosait arra ösztönözzék, hogy elektromos járművekre váltsanak. Nem tartalmazza továbbá az olcsón bérbeadott földterületeket, áramot és hiteleket, amelyekhez egyes elektromosautó-gyártók hozzáférhetnek, és amelyekből hasznot húzhatnak, valamint nem tartalmazza az akkumulátorgyártó vállalatok és az ellátási lánc más részeinek támogatását.
A megállapítások nem sokkal azt követően láttak napvilágot, hogy az Európai Unió bejelentette, hogy a Kínából importált járművekre akár 38 százalékos extravámot is kivet a támogatások kompenzálására. Korábban az Egyesült Államok is hasonlóan döntött és négyszeresére emelt a kínai autókra kivetett vámokat, míg a Bloomberg jelentése szerint Kanada is hasonló külön vám bevezetésére készül.