A CATL újfajta akkumulátora minden korábbinál gyorsabb töltéssel teheti vonzóbbá az elektromos autókat.
A második európai akkumulátorgyárát Debrecenben felépítő CATL bejelentette, hogy elkészült újgenerációs Shenxing Plus aksijának fejlesztési munkálataival.
Az újfajta lítium-vasfoszfát telep energiasűrűsége eléri a 205 Wh/kilogrammot, és adott esetben 10 perc alatt 600 kilométer megtételéhez elegendő energiát lehet beletölteni. Viszonyításképp az előző generációs Shenxing telepekbe 10 perc alatt 400 kilométeres hatótáv “tankolható”.
A CATL szerint az Shenxing Plus révén akár 1000 kilométeres hatótávolságú új elektromos autók is gyárthatók.
A 2022 végén Magyarországon is felbukkant Geely villanyautó márkája, a Zeekr néhány hete leplezte le CATL telepes új 001-es villanyautóját.
A 95 kWh kapacitású 800 V-os lítium-vas-foszfát akkumulátor a megfelelő 600 kW-os Zeekr V3 gyorstöltővel 11 perc és 28 másodperc alatt 10-ről 80 százalékra tölthető, és ez idő alatt mintegy 473 kilométernyi hatótáv nyerhető.
10 és 35 százalékos töltöttségi szint között 540 kW töltési csúcsteljesítmény érhető el, és ilyenkor 5 perc alatt 264 kilométernyi hatótávolság tölthető az aksiba – jelenleg nincs ennél gyorsabban tölthető kínai villanyautó.
Viszonyításképp, a nemrégiben ráncfelvarrt Porsche Taycan maximum 320 kW-tal tölthető, és 18 perc alatt növelhető 10-ről 80 százalékra a töltöttsége.
A Zeekrhez hasonlóan kínai Nio nem a szupergyors töltésben, hanem a 3,5 perc alatt cserélhető akkumulátorban látja a jövőt. A cég 2022-ben megnyitott biatorbágyi üzemében a tervek szerint 1000 aksicserélő állomás készül az európai piacra 2025-ig.
Németországban nemrégiben testközelből ismerkedtünk meg a teljesen automatizált működésű, havi díjas rendszerben igénybe vehető aksicsere szolgáltatással.
A Nio április elején sorozatgyártásba küldött 150 kWh-os új aksija 1000 kilométert meghaladó hatótávval kecsegtet.