Egyenként 80-110 tonna értékes alumíniumötvözetet rejtenek a leállított egykori utasszállító gépek. Egy startup most vizsgálja, hogy tudnák újrafeldolgozni. Valaki már legyártotta az első olyan autót, amelynek egy valaha az eget szelő Boeing 767-es háttámla-tálcáiból készült egy részegysége.
Szokatlan célpontot talált magának egy szingapúri startup, amely elektromos autókhoz keres olcsón megszerezhető alkatrészeket: kiszuperált utasszállító repülőgépeket. A Nandina REM-nek az egykori utasszállítók repülőipari minőségű alumíniumrészeire fáj a foga, ezekből ugyanis – egy általuk kifejlesztett speciális módszerrel – elektromos járművek akkumulátorainak burkolatát állítják elő.
Becsléseik szerint a földön pusztuló gépek kérdéses részeinek újrafelhasználásával tízmilliószámra lehetne akkumulátorburkolatokat gyártani.
A társaság emellett műanyagból és egyéb anyagokból készült részegységek autóipari hasznosításának lehetőségeit is vizsgálja – jelentette Bloomberg. A vállalkozás vezetője szerint világszerte 8000-nél is több utasszállító gép porosodik félreeső sivatagi reptereken és parkolópályákon, és nagy pazarlás, hogy ebek harmincadjára vetik a jelentős mérnöki tudással kifejlesztett és legyártott anyagokat.
Vizsgálataik alapján például az 1982-től szolgálatba állított Boeing 767-eseket több mint 90 százalékban képesek lennének újrahasznosítani, ráadásul az ezekben alkalmazott 7-es sorozatú alumíniumötvözet lítiumot is tartalmaz, ami kapóra jön az elektromosautó-iparnak.
Karina Cady, a cég vezérigazgatója szerint a már leállított és majdan leállítandó egyenként 80-110 tonna értékes anyagot rejtő gépek feldolgozása során
- 50 millió akkumulátor-burkolatot lehetne előállítani, és
- ki lehetne váltani tucatnyi, évi egymillió tonna kapacitással rendelkező alumíniumbányát is.
A fémen kívül azonban fel tudják használni a repülésben alkalmazott műanyagokat is, a vállalkozás vezetője szerint
tavaly már legördült az első olyan autó egy gyártósorról, amelynek lökhárítója a 767-esek széktámláinak hátoldaláról leszerelt tálcák műanyagából készült.
Igaz, azt nem árulta el, hogy melyik autógyárban.
Borítóképünk illusztráció!