Már most üléspróbát vettünk a japán márka Tesla Model 3 verőnek tűnő prémium elektromos autójában, ami csak 2026-tól lesz kapható. És hamarosan kéziváltóval is kínálja majd az izgalmas villanyautóit a Lexus.
A Toyota november végén immár ötödik alkalommal rendezte meg jövőbe mutató technológiáit és legújabb autóit felvonultató szakmai rendezvényét, a Kenshiki Forumot, mely idén sem szenvedett hiányt futurisztikus kocsikból.
A Lexus ezen a brüsszeli rendezvényen tartotta meg az LF-ZC európai bemutatóját, és bár az ilyen egyetlen példányban készülő méregdrága prototípusokba általában szinte senki sem ülhet be, ezúttal lehetőség volt az üléspróba megejtésére is.
A "provokatív egyszerűség" jegyében fogant újdonság 4,75 méter hosszú, vagyis hajszálnyival nagyobb a hasonlóan alacsony építésű Tesla Model 3-nál.
Az 1,88 méter széles és 1,39 méter magas LF-ZC látványos külseje sokkal több a designerek céltalan önmegvalósítási kísérleténél, a 0,2 alattinak ígért légellenállási együttható egészen kiválónak mondható, és komoly szerepe van a hatótáv növelésében.
A 21 colos kerekeken gördülő új Lexuson nem meglepő módon nincs hűtőrács, a szuperokos fényszórók a lehető legvékonyabbra lettek faragva, visszapillantó-tükrök helyett extrém vékony külső kameranyúlványokat kapunk, és a legfrissebb trendeknek megfelelően a kilincsek is süllyesztettek.
A keret nélküli ajtókon keresztül kényelmes a beszállás mind előre, mind hátulra, a 2,89 méteres tengelytávolságnak köszönhetően igen tágas az utastér, mindenesetre megjegyzendő, hogy a prototípus mindössze négyszemélyes. Ami persze a későbbiekben jó eséllyel még változhat.
A finoman átszűrődő háttérvilágítású ajtóborítások erősen minimalisták, a végleges verzióról vélhetően nem spórolják majd le a térképzsebeket. A teljesen sík padlón kívül említést érdemel a temérdek kijelző, melyekből nemcsak a sofőr és első utasa, hanem a hátul ülők is kapnak bőven.
A szélvédő alatt egy vékonyka képernyő húzódik végig teljes széltében, a kompakt kormány mindkét oldalán található egy-egy okostelefonnyi méretű kijelző, és az anyósülés előtt, illetve a középkonzolon is elhelyeztek néhány érintőkijelzőt. Az első ülések háttámláján is ott figyel két nagy tablet, középen pedig egy-egy telefontartóra lehetünk figyelmesek.
A mechanikus kapcsolatot nélkülöző, immár teljesen elektronikus kormánymű ismerős lehet a Lexus RZ villanyterepjáróból, melynek egyik korai példányában már ki is próbáltuk a furcsa vezetési élményt produkáló technológiát. Ami a cég képviselői szerint csak 2024 végén kerül majd be a sorozatgyártású RZ-kbe.
Érdekesség, hogy a mérnökök kézi váltós elektromos autókkal is kísérleteznek, ezekben rendes váltókar és kuplungpedál is található, és a régivágású autókhoz hasonlóan még akár le is fullaszthatók. Egyelőre nem tudni, hogy ez a hagyományos vezetési élmény szerelmeseinek szánt megoldás pontosan mikor és milyen formában kerül majd bele a lokálisan zéróemissziós Lexusokba.
Az LF-ZC "agya" a mesterséges intelligenciával megspékelt, öntanulásra is képes vadonatúj Arene operációs rendszer, mely az ígéretek szerint képes elmosni a határt a valós és a virtuális világ között. Ami persze nem jöhetne létre fejlett önvezetés nélkül, azt viszont egyelőre nem tudni, hogy az ötös skálán pontosan hányadik önvezetési szintet tudja majd megugrani a japán szuperautó.
A duplamotoros összkerék-hajtás részletes specifikációit és a várható menetteljesítményeket egyelőre nem fedték fel, azt viszont igen, hogy az autó egy első, egy középső és egy hátsó modulból épül fel. A csúcskivitel prizmatikus akkumulátora 800 kilométeres WLTP-hatótávval kecsegtet, illetve azzal, hogy alig 20 perc alatt feltölthető 10-ről 80 százalékra.
Az Európában 2030-ra, világszinten 2035-re teljesen elektromos márkává váló Lexus egy méretesebb SUV testvérmodellel is készül, az 5,3 méter hosszú, 2,02 méter széles, és 1,7 méter magas LF-ZL tengelytávolsága eléri a 3,35 métert.
A jövő már elkezdődött, és körülbelül így fest majd a Lexusnál.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.