Érdemes tisztában lenni legalább a legalapvetőbb követelményekkel.
A legtöbb gépkocsivezető a nyári gumiabroncsok cseréjét általában a havazáshoz időzíti, pedig 7 Celsius-fok alatti hőmérsékletnél a nyári abroncs már megkeményedik, nem tapad megfelelően, és – függetlenül az aszfalt nedvességétől – csúszóssá válik. Ilyenkor megnő a fékút és ezzel együtt a féktávolság is.
Nem véletlen, hogy a rendőrség is minden évben kampány indít azért, hogy az autósok figyeljenek oda erre.
Általánosságban is elmondható, hogy a téli abroncsok eltérő az anyagszerkezetük mellett a futófelületük profiljában is teljesen eltérhetnek a nyáriaktól. Lényegesen több rajtuk a bemetszés, ami javítja az úttartást, a lamellák ugyanis megtapadnak a hóban, a latyakban és a jégen. Járulékos előnyük, hogy jobban elvezetik a vizet, így biztonságosabbak lehetnek az aquaplaning ellen is.
A téli abroncsok persze mit sem érnek, ha nem vesszük figyelembe, hogy milyen profilmélységig használhatóak. A téli abroncsok esetében az ajánlott minimális profilmélység 4 milliméter, ha ennél kopottabbak a gumik, nem szabad(na) velük útra kelni. Ezért adott esetben a rendőr is figyelmeztethet, akkor is, ha Magyarországon a törvényileg előírt minimális profilmélység 1,6 milliméter.
Arra mindenesetre érdemes figyelni, hogy külföldön a téli abroncsoknál külön előírás lehet erre is. Németországban ugyan nem kötelező a téli gumi, de ha az van a kocsin, a minimális profilmélységnek legalább 4 milliméteresnek kell lennie, és 60 euró a bírság, ha ezt nem teljesíti az abroncs.
Az új téli abroncsokat jellemzően 8 milliméteres profilmélységgel készítik, így aki most vásárol egy új szettet, jó néhány szezont ki tud vele húzni, ha rendeltetésszerűen használja, a szezonális cserét is beleértve.
További általános tanács, hogy 7-10 ezer kilométerenként érdemes új pozíciót választani az egyes abroncsoknak – erre remek alkalom a szezonális csere. Érdemes azt is tudni, hogy a téli gumiabroncsot az alpesi szimbólumról (hegy hópehellyel) lehet felismerni. Az alpesi szimbólummal ellátott, négyévszakos gumiabroncsok téli gumiabroncsnak minősülnek. Viszont a csak M+S (Mud and Snow) rövidítéssel ellátott abroncsok 2024 októberétől már nem tekinthetők ilyennek.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.