Hatékonyan lobbizott néhány nagy autómárka és járműgyártó ország a szigorú szabályozás ellen.
Az Európai Unió versenyképességéért felelős miniszterei megállapodásra jutottak az új Euro 7-es kibocsátási szabályokról és gyakorlatilag hatályon kívül helyeznék a személygépkocsikra és haszongépjárművekre vonatkozó, 2022 novemberében javasolt szigorú előírásokat.
Ez azt jelenti, hogy a személygépkocsik és a haszongépjárművek esetében a kibocsátási normák ugyanazok maradnak, mint a mostani Euro 6 esetében, és csak a teherautók és buszok esetében változnak – írja a Reuters oldala. Ráadásul az Euro 7-es szabvány alkalmazását elhalasztanák 2025-ről 2027-re a személyautóknál, a teherautóknál pedig 2029-re.
Az autógyártók és 8 uniós ország az előterjesztés bemutatása óta ellenezte az Euro 7-et, azzal érvelve, hogy túl költséges, és környezeti előnyei elhanyagolhatóak. Mint mondták, a szigorúbb Euro 7-nek való megfelelés az árak jelentős emelkedéséhez vezetne, ami a kisautókat gazdaságtalanná tenné. Ezenkívül azt hangsúlyozták, hogy az Euro 7 olyan forrásokat vonna el, amelyeket a villamosításra kellene fordítani.
Az egyetlen szigorítás, amit elfogadtak, hogy a fékekre és gumiabroncsokra is lesznek részecskekibocsátási határértékek.
Újabb szigorítás jöhet az autóknál, a fékporszennyezést is szabályoznák
A fékbetétek kopásából származó szálló részecskékre a hamarosan bemutatásra kerülő Euro 7-es normában először vonatkozna uniós rendelet.
Az EU-miniszterek ugyan jóváhagyták a felvizezett szabályozást, de a javaslatot az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága, és az EP képviselői is megvitatják, a tisztségviselők pedig az EP és a tagországok közötti tárgyalások után alakítják ki a végleges formát.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.